sobhe-no.ir
1337
سه شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰
16

صبح نو

حرف

حجت‌الاسلام والمسملین احمد ابوترابی

  یکی از مباحث مهم حقوق طبیعی و فطری هم مبتنی بر این مساله است یعنی اگر قبول کردیم که فطریات و طبیعیاتی داریم یکسری قوانین هم باید با درنظرگرفتن آن تولید شوند، به همین دلیل در مبانی سکولاریستی می‌گویند انسان اگر غرایزی دارد باید ارضا شود و قوانین در این راستا تدوین شوند. واقع‌نمایی هم به این معناست که حقوق باید براساس واقعیات فطری تامین شوند.شاید معنای آیه فطرت هم همین باشد، علامه طباطبایی مفهوم فطری بودن دین را به این معنا می‌داند که انسان 
به گونه خاصی ساخته شده که ساختار وجودی او با احکام خاصی هماهنگ است، این هماهنگی به معنای آن نیست که ما علوم فطری یا گرایش‌های فطری داریم، مثلا درخت به گونه خاصی ساخته شده ولی خودش به این ساختار هیچ علمی ندارد. درخت آب نیاز دارد و بنزین و سوخت‌های دیگر او را از بین می‌برند و ... .
 

captcha
شماره‌های پیشین