sobhe-no.ir
1336
دوشنبه، ۲۰ دی ۱۴۰۰
12
«صبح‌نو» به مناسبت درگذشت «حمید لبخنده» آثار او را بررسی کرده است

در پناه خدا

«حمید لبخنده، (زاده 25تیرماه 1330 در اهواز - درگذشته 18دی‌ماه 1400 تهران) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه ایرانی و مدیر آکادمی سمندریان و آموزشگاه بازیگری سمندریان بود.» و این کلمه «بود» نشان از نبودن کارگردانی می‌دهد که در دهه70 پربیننده‌ترین سریال‌های صداوسیما را ساخته بود. «حمید لبخنده» در شنبه، هجدهم دی‌ماه برای همیشه از پیش ما رفت. نام حمید لبخنده با دو سریال معروف «در پناه تو» و «در قلب من» در سال‌های 1375 و 1377 پیوند خورده است؛ سریال‌هایی متفاوت با آنچه آن سال‌ها پخش می‌شد و مخاطبانی که بی‌شک این دو را به‌خوبی به یاد دارند. سریال‌های لبخنده در آن سال‌ها دریچه‌ای نو از سریال‌های ایرانی را به مخاطب نشان می‌داد، از عشق‌هایی حرف می‌زد که در محیط دانشگاه شکل گرفته و جوانانی که درگیر رابطه‌هایی متفاوت از ازدواج‌های سنتی آن سال‌ها بودند.

کارگردان مستند آورتین با «صبح‌نو» مطرح کرد

فیلمسازی را از مسجد شروع کردم

حسن وزیرزاده، مستندساز جوان، متولد۱۳۶۶ در جهرم و ساکن تهران است. او مدرک کارشناسی کارگردانی از دانشگاه صداوسیما تهران دارد. وزیرزاده، امسال با مستند «آورتین» دوازدهمین جشنواره عمار حضور پیدا کرده است. با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

خبر

فرجه برای متقاضیان شرکت در نمایشگاه کتاب

صبح نو

کارگردان مستند آورتین با «صبح‌نو» مطرح کرد

فیلمسازی را از مسجد شروع کردم

حسن وزیرزاده، مستندساز جوان، متولد۱۳۶۶ در جهرم و ساکن تهران است. او مدرک کارشناسی کارگردانی از دانشگاه صداوسیما تهران دارد. وزیرزاده، امسال با مستند «آورتین» دوازدهمین جشنواره عمار حضور پیدا کرده است. با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

 چه شد که به‌سراغ این بخش از زندگی حاج‌قاسم رفتید؟
 در صحبتی که با مجموعه رضوان کردیم، قرار شد مستندی از حاج‌قاسم ساخته شود و اغلب سفارش‌ها هم یک سیر زندگی از تولد تا شهادت را شامل می‌شد. با دیگر دوستان و آقای رکنی کار تحقیق را شروع کردیم و همچنین از تجربیات آقای حسن زلفی بهره بردیم. درنهایت، به این نتیجه رسیدیم که موضوع مستند خیلی مهم است و باید با حساسیت انتخاب شود. از طرفی، شاهد مستندهای زیادی از سیر زندگی حاج‌قاسم بودیم و تصمیم گرفتیم به موضوعی بپردازیم که تاکنون به آن اشاره نشده بود.
 
پیش از این هم تجربه چنین کاری داشتید؟
حدود 12سال است که با مجموعه‌های روایت فتح و حقیقت به مستندسازی و همکاری مشغولم و عموما در مسائل برون‌مرزی، مدافعان حرم، شهدا و این اواخر مساله کرونا تجربه کاری داشته‌ام اما مستندسازی از این برهه زندگی حاج‌قاسم در نوع خود تجربه جدیدی بود.
 
یکی از نقاط قوت این مستند روایت از مجرمان بود. این کار را چطور پیش بردید؟
این کار هم چالش‌ها و ملاحظات خودش را داشت و هماهنگی‌ها به‌سختی انجام می‌شد. اگر همرزمان و دوستان حاج‌قاسم با ما همکاری نمی‌کردند، احتمالا موفق به مصاحبه با مجرمان و خانواده‌های‌شان نمی‌شدیم. آقای داورپناه که مسوول اطلاعات وقت جنوب‌شرق و از یاران حاج‌قاسم بودند، کمک زیادی به ما کردند. حتی از آقای عباس عبدی هم که خودشان از مجرمان آن زمان بودند و البته الان از حافظان قرآن هستند، کمک گرفتیم. بعد از آن هم طایفه جاویدانی که از طوایف بزرگ هستند، پای‌کار آمدند. این مصاحبه‌های مردمی باعث شد کار از حالت کلیشه‌ای خارج شود و به دل مخاطب بنشیند.
 
واکنش و نظر مردم به حاج‌قاسم چطور بود؟
آن منطقه هنوز هم با مشکلاتی رو‌به‌رو است ولی نامه‌های حاج‌قاسم را دارند و از همان طریق پیگیر حل مشکلات‌شان هستند؛ البته باید این نکته را ذکر کنم که اگر این مسائل حل نشود، امکان تشدید همان مسائل وجود دارد. موضوع جالبی که آنجا به چشم دیدیم خانه‌های ساده و کوچکی بود که بلااستثنا عکس حاج‌قاسم و آقا را روی دیوار منزل‌شان نصب کرده بودند و این نشان از خدمت خالصانه حاج‌قاسم و ارادت مردم یک منطقه به اوست.
 
به نظر شما، چه ظرفیت‌ها و موضوعات مشابه دیگری وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت؟
موضوعی که خیلی برای ما اهمیت داشت این بود که آورتین سیاسی و شعاری نشود. ما حتی در این مستند خیلی به حاج‌قاسم نپرداختیم تا مستند یکطرفه مطرح نشود. موضع امنیت یک موضع ملی است و همه مردم باید فارغ از نگاه سیاسی با آن درگیر شوند. به نظر می‌آید ما یک مقدار در مسیر تاریخ نابلد هستیم و باید موضوعات امنیتی و تاریخی را بیشتر مدنظر قرار بدهیم. گاهی مستندساز‌هایی هستند که درگیر حواشی و مسائل حاشیه‌ای می‌شوند؛ درصورتی‌که موضوعات بسیار مهمی مثل همین امنیت و جنوب‌شرق وجود دارد که حتی اسم‌شان به گوش‌مان نخورده است. یکی از موضوعات دیگر شهید شوشتری است. واقعا ما یک چیزهایی از شهید شوشتری شنیدیم که شاید کمتر از حاج‌قاسم نباشد. برای همین نظر من این است که در حوزه امنیت مستندهای بسیاری می‌توانیم بسازیم که بخش کوچکی از آن مربوط به جنوب‌شرق است.
چطور شد که این مستند را برای جشنواره عمار فرستادید؟
من فیلمسازی را از مسجد شروع کردم. اکنون هم موضوع مستند یک موضوع مردمی است و عمار هم یک جشنواره مردمی است که اکران‌ها و نگاه مردمی دارد. به نظر من، عمار فضای مناسبی برای این قبیل مستند‌ها دارد.

captcha
شماره‌های پیشین