sobhe-no.ir
1328
چهارشنبه، ۰۸ دی ۱۴۰۰
9
«صبح‌نو» درباره آخرین وضعیت ایمن‌سازی سازه‌های پرخطر پایتخت گزارش می‌دهد

تهران روی گسل؛ 33هزار ساختمان ناایمن

فائزه مومنی / 129ساختمان بسیار پرخطرتر از پلاسکو در تهران وجود دارد؛ موضوعی که مهدی عباسی و مهدی پیرهادی، رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران روز گذشته و در جلسه علنی مطرح کردند. پیرهادی اعلام کرد که؛ «اگرچه شهرداری تهران متولی این موضوع نیست اما واقعیت این است که در تهران ۱۲۹ساختمان بسیار پرخطر، ۳۵۰۰ساختمان پرخطر و ۲۳هزار و ۱۸۹ساختمان میان خطر وجود دارد. اگر تمامی دستگاه‌ها برای این موضوع، فکر نکنند شاهد صدمات جبران‌ناپذیر خواهیم بود.» همچنین به گفته عباسی؛ «جالب است که بدانید بازارگل معروف شهر در خیابان شهیدمحلاتی جزئی از ساختمان‌های بسیار پرخطر بود که در این لیست ۱۲۹تایی قرار داشت و هفته گذشته دچار حادثه شد و دور از ذهن نیست که در هفته‌های آینده خدای ناکرده ساختمان‌های دیگر دچار سانحه شوند.» در این 129ساختمان؛ پاساژ‌ها، بیمارستان‌ها و اماکن دولتی زیادی وجود دارد که هرکدام حداقل محل رفت‌وآمد روزانه بین یک تا دو میلیون جمعیت هستند.

دیوان عالی کشور خود را کنار کشید

برگ سبز، همچنان برنده مالکیت خودرو

صبح نو

دیوان عالی کشور خود را کنار کشید

برگ سبز، همچنان برنده مالکیت خودرو

دیوان‌‌عالی کشور یکی از موضوعات اصلی جلسه دیروز خود را از دستورکار خارج کرد تا همچنان برگ سبز خودرو برگ برنده را در دست داشته باشد. قرار بود روز گذشته رأی وحدت رویه دیوان با موضوع مرجع صالح برای صدور سند مالکیت خودرو مشخص شود که به‌صورت موقت از دستورکار هیات عمومی دیوان خارج شد. این در حالی است که طبق اعلام قبلی، هیات عمومی دیوان‌عالی کشور مقرر کرده بود در جلسه دیروز گزارش رسیدگی به نقل و انتقال خودرو را بررسی و برای آن رأی وحدت رویه صادر کند اما با اعلام اینکه قرار است در رابطه با انتقال خودرو طرحی دوفوریتی در مجلس مطرح شود، این موضوع موقتا از دستورکار هیات عمومی دیوان‌عالی کشور خارج شد. 

 چه کسی از برگ سبز نفع می‌برد؟
 حقیقت این است که در نگاه اجمالی به سه ضلع این موضوع یعنی مردم، پلیس و کانون سردفتران؛ مردم محوریت اصلی را دارند که از حذف سند در دفترخانه استقبال می‌کنند. خرید‌وفروش خودرو در نوع خود فرایند پیچیده‌ای دارد و بعد از اینکه دردسرهای پیدا کردن خودرو مناسب طی شود، باید برای نقل‌وانتقال آن اقدام قانونی انجام گیرد. با تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، پلیس راهور نیروی انتظامی موظف به صدور پلاک به نام خریدار شد و ناجا معتقد است برگ سبز صادره برای خودرو همان سند رسمی است.
این دعوای ۱۵ساله بین کانون سردفتران و دفتریاران با پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیروی انتظامی (پلیس راهور ناجا) است که حالا پشتیبانی دیوان عدالت اداری و برخی دادستانی‌ها در استان‌های کشور را هم دارد. این اختلاف‌نظر که همگی برگرفته از متن قوانین موضوعه متعدد هستند، موضوع سند رسمی خودرو و اوراق مربوط به تعویض پلاک بحثی است که از سال۱۳۸۵ و کمی بعدتر میان دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی محل مناقشه بوده است. کشمکش تا جایی بالا گرفت که سرانجام مجلس وارد گود شد و با بررسی قوانین موجود آب پاکی را روی ابهامات به‌وجودآمده ریخت و حق را به نیروی انتظامی داد. براساس مکاتبه فرمانده ناجا و مجلس برگ سبزی که پلیس در هنگام خریدوفروش خودرو صادر می‌کند قانونی است و ثبت خرید در دفترخانه امری کاملا اختیاری است.
 با تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در اسفند1389، نیروی انتظامی اعلام کرد: «مرجع تعویض پلاک و صدور سند برای خودرو است.» اعلامی که کانون سردفتران و دفتریاران به استناد ماده29 همین قانون، به مخالفت با آن پرداخت!
ماده29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید: «نقل و انتقال خودرو به‌موجب سند رسمی انجام می‌‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلف‌اند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌‌شده ازسوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.»
این ماده صراحتا «مالک جدید» را شخصی می‌داند که در مراکز تعویض پلاک اقدام به انتقال مالکیت کرده است اما مشخص نشدن اینکه تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی الزامی است یا نه، سبب سردرگمی و بروز اختلافات در این مدت شده است.

captcha
شماره‌های پیشین