sobhe-no.ir
1326
دوشنبه، ۰۶ دی ۱۴۰۰
14
فیلم ابرقهرمانی مارول گیشه را غافلگیر کرد

حکومت «مردعنکبوتی» در عصر کــرونا

قسمت جدید از سری فیلم‌های «مردعنکبوتی» با عنوان Spider-Man: No Way Home یا «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» چند هفته‌ای است که وارد چرخه اکران جهانی سینماها شده و در اتفاقی غافلگیرکننده درحال یک رکوردشکنی در گیشه است.

خبر

مجید انتظامی با «محاکمه» و «زم‌هریر» آمد

صبح نو

فیلم ابرقهرمانی مارول گیشه را غافلگیر کرد

حکومت «مردعنکبوتی» در عصر کــرونا

قسمت جدید از سری فیلم‌های «مردعنکبوتی» با عنوان Spider-Man: No Way Home یا «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» چند هفته‌ای است که وارد چرخه اکران جهانی سینماها شده و در اتفاقی غافلگیرکننده درحال یک رکوردشکنی در گیشه است.

مرد عنکبوتی یا اسپایدرمن، یک شخصیت خیالی ابرقهرمانی در کتاب‌های کامیک منتشرشده ازسوی مارول کامیکس است. این کاراکتر ازسوی استن لی، نویسنده و خالق چندین ابرقهرمان معروف مارول و استیو دیتکو خلق شده‌ است. در آن زمان سردبیر مارول، به‌دلیل نوجوان بودن شخصیت پیتر پارکر و نیاز به همکار قهرمان بودن نوجوانان، با ورود او به دنیای کمیک استریپ به‌عنوان یک کاراکتر مجزا مخالفت کرد. اما استن لی پیتر پارکر را وارد یک کمیک کم‌فروش مارول به نام فانتزی شگفت‌انگیز کرد و این کمیک رکورد فروش‌ها را شکست و بالاخره مردعنکبوتی هم صاحب یک کمیک‌استریپ مختص به خود به‌نام «مردعنکبوتی شگفت‌انگیز» شد. از این شخصیت تاکنون ده‌ها فیلم، سریال و انیمیشن ساخته شده که مهم‌ترین آن‌ها سه‌گانه سم ریمی است. پس از موفقیت سه فیلم ریمی با بازی توبی مگوایر، چندسال طول کشید تا این شخصیت محبوب باز هم روی پرده سینماها دیده شود. در سال2012 مارک وب پشت دوربین این فیلم رفت و اندرو گارفیلد هم در نقش اسپایدرمن قرار گرفت. دو سال بعد هم فیلم دیگری با همین ترکیب ساخته شد که البته به موفقیت سری فیلم‌های ریمی نرسید. از سال2017 جان واتس کارگردان این کمیک شد و از تام هالند در نقش مردعنکبوتی استفاده کرد. حالا و در سومین تجربه این دو، «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» توانسته در روزگار کرونایی همه را غافلگیر کند.
 
غافلگیری عنکبوتی                
اما وضعیت اکران این فیلم چگونه است؟ به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی»، فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» پس از رکوردشکنی‌های مکرر در گیشه آمریکای شمالی، حالا در مسیر تبدیل به تنها فیلمی قرار دارد که در نزدیک به دو سال گذشته برای اولین‌بار از مرز یک‌میلیارد دلار فروش در گیشه جهانی عبور می‌کند. این فیلم از دنیای سینمایی مارول در کمتر از یک هفته از اکران، ۷۵۱میلیون و ۳۰۰هزار دلار در گیشه جهانی فروش کرد و به سومین فیلم پرفروش سال۲۰۲۱ تبدیل شد.
«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» پس از بیش از ۶۰۰میلیون دلار در سه روز اول اکران، در روز دوشنبه و سه‌شنبه نیز به فروش بزرگ خود ادامه داد و بیش از ۱۵۰میلیون دلار در گیشه جهانی فروش کرد و حالا در آستانه ورود به دومین آخر هفته از اکران انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد. براساس پیش‌بینی‌ها، مرد عنکبوتی جدید در سه روز پیش‌رو چیزی بین ۵۰ و ۷۰درصد از فروش افتتاحیه خود بلیت خواهد فروخت و به‌سادگی از مرز یک‌میلیارد دلار فروش عبور می‌کند. اگر چنین اتفاقی در سه روز پیش‌رو نیفتد هم به احتمال زیاد در هفته آینده ممکن خواهد شد؛ زیرا هرساله در هشت روز فاصله میان شب کریسمس و شب سال نو صنعت سینما رونق می‌گیرد. براساس آمار منتشرشده ازسوی کام اسکور، میزان فروش در این یک هفته خاص حدود چهار و نیم درصد فروش کل سال گیشه را به خود اختصاص می‌دهد.
جف باک، تحلیلگر ارشد کمپانی اگزیبیتر ریلیشنز (Exhibitor Relations) درباره احتمال رکوردشکنی مردعنکبوتی جدید می‌گوید: فروش یک‌میلیارد دلاری نقطه‌عطفی بود که در دوران پیش از کرونا عادی شده بود و حالا این موفقیت باید ازسوی سینمادوستان جشن گرفته شود چون بسیاری از آن‌ها اعتقاد داشتند رسیدن به فروش یک‌میلیارد دلاری در این دوره و زمانه دیگر ممکن نیست.
فیلم مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست به کارگردانی 
جان واتس با حضور سه شخصیت منفی شناخته‌شده و قدیمی با بازی ویلم دفو (مردعنکبوتی سال۲۰۰۲)،  آلفرد مولینا (مردعنکبوتی۲ سال ۲۰۰۴)، جیمی فاکس (مردعنکبوتی شگفت‌انگیز۲ سال۲۰۱۴) و تیمی از ستارگان هالیوودی ازجمله تام هالند، زندایا کلمن، بندیکت کامبربچ، جیکوب باتالون، مریسا تومی، جان فاورو و بندیکت وانگ، سه نسل از سری فیلم‌های مردعنکبوتی را با هم ترکیب می‌کند. داستان این فیلم گیشه‌پسند از جایی شروع می‌شود که هویت مردعنکبوتی برای اولین‌بار فاش شده و پیتر پارکر از دکتر استرنج می‌خواهد به کمک جادو محرمانه بودن را به او برگرداند اما این کار حفره‌ای در جهان ایجاد می‌کند و قدرتمندترین افراد شروری که تاکنون مردعنکبوتی در هر جهانی با آن‌ها مبارزه کرده است، آزاد می‌شوند.
 
مردعنکبوتی علیه اسکورسیزی
اما فیلم جدید «مردعنکبوتی» آن‌چنان هم بی‌حاشیه نبوده است. به‌گزارش۳۰نما،«تام هالند» در واکنش به ادعای «مارتین اسکورسیزی» که گفته بود فیلم‌های ابرقهرمانی «سینما» نیستند، می‌گوید فیلم‌های مارول «هنر واقعی» است. اسکورسیزی در سال۲۰۱۹ با این ادعا که فیلم‌های ابرقهرمانی بیشتر به شهربازی شباهت دارند جنجال به پا کرد. از آن زمان تاکنون فیلمسازان بسیاری از آن اظهارات حمایت کردند و بسیاری دیگر با او مخالفت کردند.
هالند در مصاحبه جدیدی با «هالیوودریپورتر» می‌گوید با توجه به اینکه هم در عناوین ابرقهرمانی و هم فیلم نامزد اسکاری چون «ناممکن» (The Impossible) بازی کرده، حس می‌کند که فیلم‌های مارول باید «هنر واقعی» شمرده شوند. هالند می‌گوید: «می‌توانید از اسکورسیزی بپرسید «آیا حاضرید یک فیلم ابرقهرمانی بسازید؟» اما او نمی‌داند چگونه است چون هیچ‌وقت چنین فیلم‌هایی نساخته است. من هم در فیلم‌های مارول بازی کرده‌ام و هم فیلم‌هایی که در دنیای اسکار درموردشان بحث شده و تنها تفاوتش واقعا این است که یکی از دیگری پرخرج‌تر است.»
هالند ادامه می‌دهد: «اما روش تجزیه شخصیت ازسوی من و روش طراحی سیر شخصیت‌ها و داستان ازسوی کارگردان - همگی یکسان است، تنها مقیاس آن تفاوت دارد؛ بنابراین من فکر می‌کنم هنر واقعی‌اند.» این بازیگر ۲۵ساله از بازیگرانی مانند «بندیکت کامبربچ» نام می‌برد تا بگوید فرایند تولید فیلم‌های مارول و آثار مستقل یکسان است. کامبربچ در فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) مقابل هالند دیده شده و با «قدرت سگ» (The Power of the Dog) تحسین منتقدان را برانگیخته و مدعی اسکار است.
هالند می‌گوید: «وقتی این فیلم‌ها را می‌سازید، می‌دانید که چه خوب و چه بد، میلیون‌ها آدم آن‌ها را می‌بینند، درحالی‌که وقتی یک فیلم کوچک مستقل می‌سازید، اگر فیلم خیلی خوبی نباشد هیچ‌کس آن را نمی‌بیند؛ بنابراین سطح فشار متفاوت است. منظورم این است که می‌توانید از بندیکت کامبربچ یا رابرت داونی جونیور یا اسکارلت جوهانسن بپرسید -بازیگرانی که سابقه بازی در فیلم‌های «شایسته اسکار» را دارند و در فیلم‌های ابرقهرمانی هم بازی کرده‌اند- به شما خواهند گفت که یکسان است، فقط مقیاس  آن فرق می‌کند. ضمن اینکه در «فیلم‌های اسکاری» کمتر از لباس‌های اسپندکس استفاده شده است.»
اسکورسیزی پاییز سال۲۰۱۹ در «نیویورک‌تایمز» نوشته بود: «می‌دانم که اگر جوان‌تر بودم، اگر دیرتر به دنیا آمده بودم، ممکن بود با این فیلم‌ها هیجان‌زده شوم و شاید حتی وسوسه می‌شدم که یکی از آن‌ها را بسازم اما در زمانی بزرگ شدم که سینما را درک کردم - دانستم که چیست و چه می‌تواند باشد - و فاصله‌ آن سینما با دنیای مارول از زمین تا آسمان است.» این کارگردان در بخش دیگری از مقاله بلند خود می‌گوید: «بسیاری از فیلم‌های امروز محصولات بی‌نقصی‌اند برای مصرف فوری. بسیاری از آن‌ها به دست افراد و گروه‌هایی بااستعداد ساخته شده‌اند اما همگی فاقد چیزی هستند که برای سینما اساسی است: هنر یک فرد هنرمند.»
 
اقبال منتقدان به فیلم
کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این روزها یک کمیک بتواند به چنین فروشی دست پیدا کند. به گزارش تکراتو، اکثر منتقدانی که این اثر ماجراجویی را تماشا کرده بودند، نقدها و نظرات مثبتی را برایش ثبت کردند و بیشتر از هر چیزی به تحسین بازیگران پرداختند؛ زیرا توانسته بودند هنرنمایی فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهند. فیلمبرداری زیبا، صحنه‌های اکشن جذاب، جلوه‌های بصری خیره‌کننده، کارگردانی، شرورها، فیلمنامه، موسیقی متن همه و همه توانستند انتظارات طرفداران را برآورده کنند و همین باعث شد واکنش منتقدان به فیلم Spider-Man: No Way Home  مثبت باشد. علاوه‌براین ۱۰۸منتقد سایت راتن‌تومیتوز هم این اثر علمی -تخیلی را تماشا کرده و نظرات مختلف و متفاوت خود را درباره آن اعلام کردند. آن‌ها امتیاز کلی ۹۴درصد را برای این فیلم ثبت کرده‌اند. هرچندکه نمی‌توان امتیاز منتقدان به یک فیلم را تنها دلیل موفقیت یا شکست آن اثر دانست اما این اقبال قابل‌توجه به یک فیلم ابرقهرمانی نشان‌دهنده آن است که قسمت جدید «مردعنکبوتی» استحقاق موفقیت در گیشه را داشته و نباید آن را فیلمی صرفا سرگرم‌کننده مانند بیشتر فیلم‌های ابرقهرمانی دانست.

کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این روزها یک کمیک بتواند به چنین فروشی دست پیدا کند 

captcha
شماره‌های پیشین