قالیباف افزود: شهید سلیمانی تربیتشده مکتب حضرت امام(ره) و نمادی از مکتب امام و تربیت نظام اسلامی بود که بدون شک ماندگاری مکتب امام هم برخاسته از سنتهای الهی و فرهنگ اهلبیت(ع) است؛ مکتب حاجقاسم با همه وجود، مکتب امام(ره) را درک کرده و منطبق بر فرهنگ عاشورا، غدیر و مکتب تربیتشده قرآن است.وی با بیان اینکه ویژگیهای حاجقاسم منحصربهفرد بود، گفت: شهید سلیمانی در همه عرصهها ازجمله تفکر، نظامی، آموزشی، سبک زندگی و سیاسی از خود آثاری برجای گذاشته و اظهارنظر کرده است؛ در برخی موارد ما این مباحث را با ابزار و روشها یا در مبانی نظریه برخاسته از مکاتب انسانساخت تحلیل میکنیم اما معتقدم در فرهنگ ایثار، شهادت و مجاهدت این روشها جوابگو نخواهد بود.
قالیباف ادامه داد: انقلاب اسلامی ما مبتنیبر سنتهای الهی بود و اگر امام با تحلیل سیاسی میخواست انقلاب کند، هیچ منطق سیاسی برای این موضوع وجود نداشت. درواقع وظیفه خود میدانست در مقابل ظلم بایستد و کارش را انجام دهد و زمانی که دین در محدودیت بود در رأس قرار گرفت.قالیباف با بیان اینکه سیاست داخلی و خارجی برای حاجقاسم موضوعیت نداشت، تصریح کرد: شهید سلیمانی هر اقدامی را که منطبق بر عقلانیت، عقل متصل به وحی و در راستای عدالت و بهگونهای منطبق بر عقل و عدل بود انقلابی میدانست و اظهارنظرهای گروهها، دستهها، جریانها یا جناحها برایشان مهم نبود و این موضوع مبنای شهید سلیمانی بود.وی با بیان اینکه افرادی که مبنایشان صرفا قدرت، جریانات سیاسی و مبناهای دیگری غیر از این است، شخصیت شهیدسلیمانی را نشناختهاند، تاکید کرد: رفتارهای بسیار تند و تلخی که حتی مقابل خود شهید با او میشد، هیچ اثری روی ایشان نداشت؛ حاجقاسم برای انقلاب و مردم هم خون و آبرو داد و هم خون دل خورد.رییس مجلس یادآور شد: یکسال قبل از شهادت ایشان، افرادی در جلساتی که در قد و قواره این مباحث نبودند، به ایشان توهین میکردند اما امروزه نانش را میخورند.رییس قوهمقننه کشورمان با بیان اینکه فرهنگ شهیدسلیمانی عقل و عدل است، گفت: شخصیت شهید سلیمانی را باید در مکتب امام دید؛ امام، خدا و مردم را باور داشت و شهید سلیمانی نیز اینگونه بود و با تمامی وجودش سنتهای الهی و ولی خود را قبول و به این موضوع ایمان داشت.