sobhe-no.ir
1303
چهارشنبه، ۰۳ آذر ۱۴۰۰
8
گزارش «صبح‌نو» درباره ناکامی یکی از پاک‌ترین وسایل حمل‌ونقل در بازار ایران و عدم استقبال مردم را بخوانید

چرخ موتورهای برقی ،روان نمی‌چرخد

علی جواهری / آلایندگی، آلودگی صوتی، حجم بالای تصادف و مواردی ازاین‌دست سبب شد تا جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی بر سر زبان‌ها بیفتد. برای استفاده از آن‌ها تبلیغات بسیاری صورت گرفت و حتی از تسهیلات چند میلیون تومانی بلاعوض هم حرف‌هایی به میان آمد. پس‌از آن نمایندگان مجلس در قانون هوای پاک خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف کردند. اما از همان ابتدا بر سر موفقیت و شکست استفاده از این موتورسیکلت‌ها حرف ‌و حدیث بسیار بود. برخی استفاده از آن را ضرورتی برای کلان‌شهر‌هایی همچون تهران برمی‌شمردند و برخی آن را طرحی از پیش شکست‌خورده معرفی می‌کردند. به اعتقاد کارشناسان این حوزه، شناخت از این تکنولوژی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و در کشور‌های صاحب سبک که با استقبال از این وسیله نقلیه روبه‌رو هستند برنامه‌ریزی بلندمدت، تنوع در فروش محصولات، افزایش بی‌وقفه کیفیت و کمیت عامل اصلی استفاده مردم از این وسیله نقلیه است. موضوع نخست استقبال نکردن مردم از موتورسیکلت برقی ازسوی مردم قیمت آن است. مدل‌های تک سرنشین آن حدود 20میلیون تومان دارد که مردم میلی برای خرید آن ندارند. بعد از این رده قیمتی قیمت موتورهای برقی پرطرفدار از 40میلیون تومان تا حدود 100میلیون تومان می‌رسد. اما مواردی چون پلاک نشدن، نبود خدمات پس‌ازفروش و قطعه یدکی، باجه‌های شارژ شهری و بسیاری از موارد دیگر باعث ناموفق شدن استفاده موتورهای برقی ازسوی مردم شده است.

کشتی‌های منتظر تخلیه بار در بندر امام‌خمینی (ره)روزانه یک‌میلیون دلار دریافت می‌کنند

پرداخت خسارت از جیب دولت

بازار اجناس مصرفی مردم در چند سال اخیر درگیر بخش تولید و بخش تولید هم در انتظار مواداولیه بوده است. یکی از این موارد مربوط به خوراکی‌ها همچون گوشت مرغ و روغن است که این اقلام هم برای تولید نیاز به نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی دارند. اما حالا خبری منتشر شده که نشان می‌دهد کشتی‌های بسیاری حامل همین اقلام موردنیاز در بندر امام خمینی(ره) در انتظار تخلیه هستند و همین انتظار هزینه سنگین ارزی برای کشور به‌دنبال دارد.

صبح نو

کشتی‌های منتظر تخلیه بار در بندر امام‌خمینی (ره)روزانه یک‌میلیون دلار دریافت می‌کنند

پرداخت خسارت از جیب دولت

بازار اجناس مصرفی مردم در چند سال اخیر درگیر بخش تولید و بخش تولید هم در انتظار مواداولیه بوده است. یکی از این موارد مربوط به خوراکی‌ها همچون گوشت مرغ و روغن است که این اقلام هم برای تولید نیاز به نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی دارند. اما حالا خبری منتشر شده که نشان می‌دهد کشتی‌های بسیاری حامل همین اقلام موردنیاز در بندر امام خمینی(ره) در انتظار تخلیه هستند و همین انتظار هزینه سنگین ارزی برای کشور به‌دنبال دارد.

روزانه یک‌میلیون دلار هزینه دموراژ کشتی‌هایی که در بندر امام‌خمینی(ره) در انتظار تخلیه هستند، به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. در تعریف دموراژ باید گفت که هزینه انتظار کشتی‌های منتظر تخلیه بار است. براساس گزارشی که «مهر» روز گذشته منتشر کرد، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده به‌طور متوسط 25کشتی در لنگرگاه بندر امام‌خمینی(ره) در انتظار تخلیه بار(گندم، نهاده‌های دامی و روغن) هستند که 80درصد این کشتی‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی هستند. دلایل اصلی انتظار کشتی‌ها برای تخلیه محموله شامل امکانات محدود بندر امام‌خمینی(ره)، افزایش حجم ورودی کشتی‌ها به‌دلیل تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با توجه به خشکسالی و عدم تخصیص به‌موقع ارز است.
 
دردسرهای واردات گسترده
تحریم‌‌ها از یکسو و نیز خشکسالی و تغییرات اقلیمی موجب شده است که کشور نیازمند واردات برخی اقلام مهم مانند نهاده‌های دامی و برخی خوراکی‌های ضروری باشد. حالا در شرایط فعلی نکته قابل‌تامل این است که این حجم از واردات کالا (ازسوی بخش دولتی) از یک‌سو فشار زیادی به حمل‌ونقل داخلی کشور وارد کرده و درنهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان شده است. از سوی دیگر، این مساله موجب شده تا روزانه یک‌میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه 80درصد این کشتی‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی است، هزینه دموراژ آن‌ها نیز از خزانه دولت پرداخت می‌شود. برخی از این کشتی‌ها که متعلق به بخش دولتی هستند که بیش از سه‌ماه است که در لنگرگاه بندر امام‌خمینی(ره) متوقف هستند که به هرکدام از آن‌ها تاکنون حدود دومیلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت پرداخت شود. شایان توجه است که دموراژهای سنگین بخش دولتی از طرق مختلف ازسوی دولت پرداخت می‌شود اما هیچ دموراژی به بخش خصوصی پرداخت نمی‌شود درحالی‌که علل این دموراژ در حیطه اختیار بخش خصوصی نیست. با توجه به ارزبری دموراژ لازم است تا مسوولان برای حل این معضل و عبور از شرایط موجود تدابیری جدی اندیشیده و نسبت‌به کاهش توقف کشتی‌ها و پرداخت دموراژ و رسوب کالا در بنادر گام‌های موثری بردارند.
 
راه‌حل مشکل چیست؟
مدیریت در ورود کالا و نیز استفاده از بنادر دیگر مانند بنادر شمالی و دیگر بنادر جنوبی و تقسیم ورود کالاهای دولتی در ماه‌های مختلف راهکار موقتی برای حل این مشکل است. اگرچه راهکار اصلی افزایش امکانات بندر امام‌خمینی(ره) است؛ زیرا این امکانات متعلق به سال‌ها پیش بوده که درحال‌حاضر پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیست.
اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران برای تحقق کاهش هزینه‌های واردات کالاهای اساسی ازجمله نهاده‌های دامی و عبور از معضل تحمیل هزینه‌های ارزی دموراژ به اقتصاد کشور چهار راهکار برنامه‌ریزی صحیح، هماهنگی در تامین مستمر و تدریجی ارز موردنیاز، استفاده از ظرفیت سایر مبادی ورودی به‌ویژه مبادی و بنادر شمالی کشور در تامین نهاده‌های دامی، بازنگری و تسهیل فرایند خروج کالا از گمرکات را پیشنهاد می‌کند. درحال‌حاضر مسوولان محترم توجه زیادی به موضوع کاهش رسوب کالا در بنادر دارند اما معضل و دموراژ کشتی‌ها قطعا خسارت بیشتری نسبت‌به رسوب کالا در بنادر دارد که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود.

captcha
شماره‌های پیشین