sobhe-no.ir
1303
چهارشنبه، ۰۳ آذر ۱۴۰۰
8
گزارش «صبح‌نو» درباره ناکامی یکی از پاک‌ترین وسایل حمل‌ونقل در بازار ایران و عدم استقبال مردم را بخوانید

چرخ موتورهای برقی ،روان نمی‌چرخد

علی جواهری / آلایندگی، آلودگی صوتی، حجم بالای تصادف و مواردی ازاین‌دست سبب شد تا جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی بر سر زبان‌ها بیفتد. برای استفاده از آن‌ها تبلیغات بسیاری صورت گرفت و حتی از تسهیلات چند میلیون تومانی بلاعوض هم حرف‌هایی به میان آمد. پس‌از آن نمایندگان مجلس در قانون هوای پاک خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف کردند. اما از همان ابتدا بر سر موفقیت و شکست استفاده از این موتورسیکلت‌ها حرف ‌و حدیث بسیار بود. برخی استفاده از آن را ضرورتی برای کلان‌شهر‌هایی همچون تهران برمی‌شمردند و برخی آن را طرحی از پیش شکست‌خورده معرفی می‌کردند. به اعتقاد کارشناسان این حوزه، شناخت از این تکنولوژی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و در کشور‌های صاحب سبک که با استقبال از این وسیله نقلیه روبه‌رو هستند برنامه‌ریزی بلندمدت، تنوع در فروش محصولات، افزایش بی‌وقفه کیفیت و کمیت عامل اصلی استفاده مردم از این وسیله نقلیه است. موضوع نخست استقبال نکردن مردم از موتورسیکلت برقی ازسوی مردم قیمت آن است. مدل‌های تک سرنشین آن حدود 20میلیون تومان دارد که مردم میلی برای خرید آن ندارند. بعد از این رده قیمتی قیمت موتورهای برقی پرطرفدار از 40میلیون تومان تا حدود 100میلیون تومان می‌رسد. اما مواردی چون پلاک نشدن، نبود خدمات پس‌ازفروش و قطعه یدکی، باجه‌های شارژ شهری و بسیاری از موارد دیگر باعث ناموفق شدن استفاده موتورهای برقی ازسوی مردم شده است.

کشتی‌های منتظر تخلیه بار در بندر امام‌خمینی (ره)روزانه یک‌میلیون دلار دریافت می‌کنند

پرداخت خسارت از جیب دولت

بازار اجناس مصرفی مردم در چند سال اخیر درگیر بخش تولید و بخش تولید هم در انتظار مواداولیه بوده است. یکی از این موارد مربوط به خوراکی‌ها همچون گوشت مرغ و روغن است که این اقلام هم برای تولید نیاز به نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی دارند. اما حالا خبری منتشر شده که نشان می‌دهد کشتی‌های بسیاری حامل همین اقلام موردنیاز در بندر امام خمینی(ره) در انتظار تخلیه هستند و همین انتظار هزینه سنگین ارزی برای کشور به‌دنبال دارد.

شماره‌های پیشین