sobhe-no.ir
1302
سه شنبه، ۰۲ آذر ۱۴۰۰
14
نگاهی به مجموعه‌داستان «کُتِ زوک»، نوشته‌ «مهدی محبی‌کرمانی»

داستان‌هایی بدون زیرنویس‌فارسی

احمدرضا حجارزاده / امروز بیشتر مردم از این نکته آگاه‌اند که نویسندگی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست و بی‌شک چنین است؛ اینکه شخصی بخواهد از هیچ، دنیایی چنان حقیقی و زنده بسازد که خواننده بتواند آن را به‌روشنی روز پیش رویش تجسم و تماشا کند و این سختی کار آنجا شدت می‌گیرد که نویسنده قصد بکند نوشته‌اش را بر بستر طنز بگستراند.

منتقدان در تلویزیون «قهرمان» را نقد کردند

محافظه‌کاری در سینما

صبح نو

منتقدان در تلویزیون «قهرمان» را نقد کردند

محافظه‌کاری در سینما

مازیار فکری‌ارشاد و محمدتقی فهیم در یازدهمین قسمت از برنامه «بی‌چارچوب» از «قهرمان» اصغر فرهادی و حواشی پیرامون بیانیه او گفتند. به گزارش فارس، با شروع اکران جدیدترین ساخته اصغر فرهادی، فیلمساز موفق سینمای ایران، نقدها و بحث‌هایی پیرامون این فیلم سینمایی مطرح شد، تا جایی که حواشی به‌وجودآمده باعث شد پای بیانیه‌ای از سمت اصغر فرهادی در این میان باز شود. در همین راستا، در قسمت یازدهم برنامه «بی‌چارچوب» شبکه چهار محمدتقی فهیم و مازیار فکری‌ارشاد، دو منتقد و روزنامه‌نگار سینما در راستای نقد و تحلیل «قهرمان» اصغر فرهادی و حواشی پیرامون آن در این برنامه حضور داشتند.
مازیار فکری‌ارشاد، منتقد سینما، درباره آخرین ساخته سینمایی اصغر فرهادی گفت: قطعا این فیلم سینمایی جزو بهترین فیلم‌هایی اصغر فرهادی محسوب نمی‌شود اما همچنان استاندارد خودش را حفظ کرده است. من شنیده‌ام که بعضی از دوستان از این فیلم به‌عنوان فاجعه یاد می‌کنند که این هم منصفانه نیست.
وی در ادامه افزود: اما به دلایل قابل‌بحثی، این فیلم نمره بالایی در کارنامه اصغر فرهادی ندارد. مطابق معمول اصغر فرهادی چنان روی پیچیدگی‌های فیلمنامه متمرکز شده که عملا از کارگردانی غافل شده است. ما در این فیلم میزانسن و دکوپاژ چشم‌گیری نمی‌بینیم و صرفا قصه‌ای جذاب و اثرگذار را می‌شنویم که به زبان سینما درنیامده و میزانسن‌ها مشابه تله‌فیلم‌های تلویزیونی است.
او اضافه کرد: من در این فیلم ضعف کارگردانی می‌بینم؛ این به آن معنا نیست که اصغر فرهادی کارگردانی بلد نیست، پیش از این بارها و بارها این موضوع را ثابت کرده که کارگردانی چیره‌دست است.
او در ادامه این بحث گفت: معمولا فیلم‌های فرهادی مخاطب را وادار می‌کند تا به‌شکل ناخواسته در یک‌طرف ماجرا بایستد و موضع خاصی داشته باشد اما در اینجا ما با یک چالش اخلاقی مواجه هستیم که هر لحظه رنگ عوض می‌کند و مخاطب نمی‌داند کدام طرف باید بایستد. این موضوع فیلم را جذاب‌تر کرده است اما همین ویژگی با یک کارگردانی خیلی معمولی که از اصغر فرهادی با توجه به کارنامه درخشانش بعید بود، به‌نوعی از دست می‌رود. ما در این فیلم‌ میزانسن و تصویر سینمایی نداریم و فکر می‌کنم هیچ تصویر ماندگاری از فیلم قهرمان در ذهنم ثبت نشده است.
محمدتقی فهیم نیز در ادامه تحلیل سطح آخرین ساخته اصغر فرهادی نسبت‌به دیگر آثارش، گفت: من دوبار این فیلم را تماشا کردم و به‌دنبال اشکال آن بودم که دلیل عدم تاثیرگذاری آن در چیست؟! او اضافه کرد: من همه فیلم‌های اصغر فرهادی را دیده‌ام و تا فیلم «درباره الی» فیلم‌هایش را دوست داشتم و به نظرم «درباره الی» همچنان بهترین فیلم اصغر فرهادی است. از آن فیلم به بعد، اصغر فرهادی از سینما دور می‌شود و به‌قدری محتوا برایش مهم می‌شود که بقیه عناصر را کنار می‌گذارد. این اوج محافظه‌کاری در سینماست. فیلمسازی که در میزانسن محافظه‌کار باشد، فیلمساز نیست. اصغر فرهادی یک فیلمساز مهم در تاریخ سینمای ایران است و تحولاتی که در تاریخ سینمای ایران به وجود آورده قابل‌انکار نیست. او فیلمسازی مهم در ایران و محافل جهانی است.
محمدتقی فهیم هم در ادامه بحث بیانیه مرتبط با اصغر فرهادی، اضافه کرد: مگر می‌شود منکر جایگاه اصغر فرهادی شد؟ اساسا دوقطبی که ایجاد می‌شود به‌دلیل جایگاه مهم او است ولی اینکه چه میزان اصغر فرهادی از آن جایگاه بهره خوب می‌برد و صادقانه رفتار می‌کند، محل مناقشه است. فهیم ادامه داد: سینماگر نباید فعال سیاسی باشد. آقای فرهادی توقع زیادی دارند و فکر می‌کنند فیلم باید در یک فضای دوقطبی قرار بگیرد تا دیده شود. تمام فضاهای رسانه‌ای، منتقدان و مردم با «قهرمان» در یک راستا حرکت می‌کردند و اینکه فرهادی نسبت‌به اعتراض یک نفر چنین واکنشی نشان دهد، عجیب بود.
وی در پایان بیان کرد: هنرمند مستخدم سیاست نیست و اگر به این حوزه ورود کرد، باید تبعات آن را هم بپذیرد. اگر یک روز یک نفر در خیابان توی گوش اصغر فرهادی هم بزند باید بپذیرد؛ چون وارد حوزه سیاست شده است و مردم از او مطالبه دارند. باید با زبان هنر سیاست را به نفع بهبود جامعه تبیین کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین