sobhe-no.ir
1301
دوشنبه، ۰۱ آذر ۱۴۰۰
8
آلودگی هوای تهران در آخرین روز آبان 1400 رکورد زد و شاخص میانگین به 160 رسید

هوا، سرفه و سرگیجه

آخرین روز آبان برای تهرانی‌ها و البته بسیاری از ساکنان کلان‌شهرها تبدیل به آلوده‌ترین روز سال شد. تهرانی‌ها دیروز سردرد، سرفه، حالت تهوع و گیجی را تجربه کردند و البته تاکید هم می‌کردند که حتما کرونا نگرفته‌اند. سند این مساله هم این بود که تهران روز گذشته در جمع 9شهر آلوده جهان قرار گرفت. هشت شهر دیگری هم که جزو شهرهای آلوده جهان بودند شامل دهلی (هند)، اینچئون (کره‌جنوبی)، کلکته (هند)، لاهور (پاکستان) سئول (کره‌جنوبی)، شنیانگ (چین)، کراچی (پاکستان) و داکا (بنگلادش) می‌شدند، اما شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته عدد150 را هم رد کرد و شرایطی را به وجود آورد که باید مدارس و مراکز آموزشی و برخی اصناف تعطیل می‌شدند. علت این اتفاق پایداری جوی و نوزیدن باد بود که موجب شد تا انباشت آلاینده‌ها در شهر روی داد. اگرچه هوا نیز ابری بود و احتمال بارش وجود داشت اما در زمان آلودگی هوا بهترین حالت ممکن وزیدن باد و جابه‌جایی لایه ضخیم آلودگی است که روی شهر قرار گرفته و بارش باران فقط به مقداری اندک می‌تواند موجب کاهش آلودگی شود. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، این وضعیت امروز هم ادامه خواهد داشت و عدم وزش باد موثر تا اواخر وقت دوشنبه (اول آذرماه) همراه با ترافیک شامگاهی بر غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. شاخص آلودگی هوای تهران ساعت 17عصر دیروز به عدد160 رسید که شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست و باید تا حدامکان از فعالیت‌های بیرون از منزل خودداری کرد.

نقش مدیریت شهری در کنترل وضعیت آلودگی هوای تهران چیست؟

حمل‌ونقل عمومی تهران در انتظار یک اراده جدی

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه ازسوی مدیریت شهری تهران مورد توجه بوده است. شهرداری تهران نیز در دوره مدیریت جهادی تمام تلاش خود را به کار گرفت و عصر نوینی در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای پایتخت رقم خورد؛ به‌نحوی‌که در سال95 هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شد و اتوبوس‌های جدید در خطوط تندرو مسافران بسیاری را جابه‌جا کردند. اما در دوره پنجم مدیریت شهری، با وجود همسویی دولت و شهرداری و وعده‌های دولتمردان برای تامین 630دستگاه واگن مترو، اما همین وعده هم عملی نشد تا روزگار رخوت در حمل‌ونقل عمومی تهران رقم بخورد. ردپای اقدامات انجام‌نشده در زمینه حمل‌ونقل عمومی به‌وضوح در آسمان خاکستری شهر قابل مشاهده است به‌نحوی‌که حالا اتوبوس‌های رنجور و واگن‌های فرسوده ضمن آلایندگی بالایی که مبتلا شده‌اند، وظیفه جابه‌جایی مسافران را برعهده دارند.

صبح نو

نقش مدیریت شهری در کنترل وضعیت آلودگی هوای تهران چیست؟

حمل‌ونقل عمومی تهران در انتظار یک اراده جدی

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه ازسوی مدیریت شهری تهران مورد توجه بوده است. شهرداری تهران نیز در دوره مدیریت جهادی تمام تلاش خود را به کار گرفت و عصر نوینی در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای پایتخت رقم خورد؛ به‌نحوی‌که در سال95 هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شد و اتوبوس‌های جدید در خطوط تندرو مسافران بسیاری را جابه‌جا کردند. اما در دوره پنجم مدیریت شهری، با وجود همسویی دولت و شهرداری و وعده‌های دولتمردان برای تامین 630دستگاه واگن مترو، اما همین وعده هم عملی نشد تا روزگار رخوت در حمل‌ونقل عمومی تهران رقم بخورد. ردپای اقدامات انجام‌نشده در زمینه حمل‌ونقل عمومی به‌وضوح در آسمان خاکستری شهر قابل مشاهده است به‌نحوی‌که حالا اتوبوس‌های رنجور و واگن‌های فرسوده ضمن آلایندگی بالایی که مبتلا شده‌اند، وظیفه جابه‌جایی مسافران را برعهده دارند.

توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از شاخص‌های مهم ارائه خدمات شهری به شهروندان محسوب می‌شود. نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تاکسی‌های فرسوده، افزایش خطوط مترو، نوسازی قطارها و افزایش تعداد ایستگاه‌های مترو همگی مفهوم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در برمی‌گیرد؛ امری که مدیریت شهری پنجم به دلایل متعدد موفقیت چندانی در آن نداشت و حال ناوگان عمومی شهر تهران در زمان مدیریت جهادی با مشکلات متعددی ازجمله رسیدن به عمر قطعی فرسودگی روبه‌رو شده‌اند.
براساس آمارها درحال‌حاضر شهر تهران برای نوسازی اتوبوس‌های درون‌شهری به سه‌هزار و ۵۰۰عدد اتوبوس نیاز دارد. به‌علاوه به گفته مسوولان شهری، توسعه خطوط مترو نیز به ۲۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. از سوی دیگر، افزایش تعداد تاکسی‌های فرسوده در سطح شهر نیز و همچنین آلودگی ناشی از آن‌ها، ضرورت نوسازی این ناوگان را بیش‌ازپیش می‌کند. براساس قوانین کشور، دولت و شهرداری هرکدام سهم مشخصی در توسعه ناوگان عمومی دارند. هرچند در این دوره مدیریت شهری بدهی‌های دولت به شهرداری به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و عدم پرداخت سهم دولت برای خرید اتوبوس و سهم مربوط به بلیت اتوبوس و مترو، شهرداری و شورای شهر پنجم را با بن‌بست‌های فراوانی برای نوسازی این ناوگان روبه‌رو کرد؛ به‌طوری‌که در چهارسال گذشته اهداف برنامه پنجم توسعه برای افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی، نوسازی تاکسی‌ها و قطارهای مترو محقق نشد.
هرچند نمی‌توان نقش کمبود اعتبارات و عدم‌حمایت‌های دولت در زمینه توسعه ناوگان عمومی را نادیده گرفت اما در کنار این امر، قطعا کم‌کاری و تعلل مدیران شهری و مسوول در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز شرایط نابسامان ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت را رقم زده است. به‌علاوه موضوعی که در این دوره انتظارات از مدیریت شهری را بیش از ادوار گذشته می‌کرد، همسویی دولت و مدیریت شهری بود و این همسویی سیاسی می‌توانست منجر به همکاری بیشتر شهرداری و دولت، پرداخت بدهی‌های شهری و درنهایت بهبود وضعیت پایتخت شود که در این مورد نیز اتفاق مثبتی نیفتاد.
 
ردپای کم‌کاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی در آسمان
جعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت توسعه حمل‌ونقل عمومی در دوره ششم شوراها می‌گوید: شهرداری تهران نیز در دوره مدیریت جهادی تمام تلاش خود را به کار گرفت و عصر نوینی در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای پایتخت رقم خورد؛ به‌نحوی‌که در سال95 هرماه یک ایستگاه مترو افتتاح شد و اتوبوس‌های جدید در خطوط تندرو مسافران بسیاری را جابه‌جا کردند. او ادامه می‌دهد: اما در دوره پنجم مدیریت شهری، با وجود همسویی دولت و شهرداری و وعده‌های دولتمردان برای تامین 630دستگاه واگن مترو اما همین وعده هم عملی نشد تا روزگار رخوت در حمل‌ونقل عمومی تهران رقم بخورد. ردپای اقدامات انجام‌نشده درزمینه حمل‌ونقل عمومی به‌وضوح در آسمان خاکستری شهر قابل‌مشاهده است؛ به‌نحوی‌که حالا اتوبوس‌های رنجور و واگن‌های فرسوده ضمن آلایندگی بالایی که مبتلا شده‌اند، وظیفه جابه‌جایی مسافران را برعهده دارند.
برای توسعه مترو و ناوگان اتوبوسرانی باید صبر کنیم
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز معتقد است که عقب‌افتادگی در بحث ترافیک به‌خاطر کمبودهایی که در ناوگان اتوبوسرانی و مترو هست، وجود دارد که به این سرعت هم قابل جبران نیست. متاسفانه باید مقداری صبر کرد تا ناوگان اتوبوسرانی و مترو تکمیل شود. درعین‌حال او گفته برای بررسی راه‌هایی جهت بهبود شرایط ازجمله ترافیک و آلودگی هوا کارگروه ‌هایی در شورا تشکیل شده و بناست کارگروه‌های ویژه‌ای نیز در وزارت کشور برگزار شود.
جعفر بندی‌شربیانی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران نیز معتقد است: آلودگی هوا به‌عنوان ابرچالش کشنده در تهران یک راه‌حل بیشتر ندارد و آن هم عبارت است از افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران. وی یادآور شد: این مهم نیز از مسیر تکمیل و کارکرد مترو در ظرفیت نهایی آن است و میسر نخواهد شد مگر اینکه دولت سهم و نقش خود در تامین منابع برای ساخت و تجهیز مترو را بپردازد. اگر این مساله به سبک سابق تنها روی دوش مدیریت شهری باشد، دهه بعد همچنان وضعیت تهران به همین منوال خواهد بود.
 
اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی در راه است
اما همزمان علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرده که اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی در راه است. او به جلسه دیروز صبح شورای شهر با شهردار تهران اشاره کرده و گفته که؛ توجه به گزارشی که شهردار تهران ارائه کرد اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی در پیش رو داریم و بحث‌های مبتکرانه‌ای در سرمایه‌گذاری و درون‌سپاری و برون‌سپاری توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شد که شهردار تهران در گزارش سه‌ماهه خود این مباحث را با اعلام آمار و ارقام اعلام می‌کند. او با بیان اینکه مدیریت شهرداری در استفاده از توان نخبگان اهتمام ویژه دارد، تاکید کرده که باخبر هستم که معاون حمل‌ونقل و تعدادی از اعضای شورا با نخبگان شهیدبهشتی دیدار داشتند. امیدواریم با توجه به اختیارات و شرایطی که داریم اوضاع را بهبود ببخشیم.

براساس آمارها، درحال‌حاضر شهر تهران برای نوسازی اتوبوس‌های درون‌شهری به سه‌هزار و ۵۰۰عدد اتوبوس نیاز دارد. به‌علاوه به گفته مسوولان شهری، توسعه خطوط مترو نیز به ۲۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است   

captcha
شماره‌های پیشین