sobhe-no.ir
1301
دوشنبه، ۰۱ آذر ۱۴۰۰
8
آلودگی هوای تهران در آخرین روز آبان 1400 رکورد زد و شاخص میانگین به 160 رسید

هوا، سرفه و سرگیجه

آخرین روز آبان برای تهرانی‌ها و البته بسیاری از ساکنان کلان‌شهرها تبدیل به آلوده‌ترین روز سال شد. تهرانی‌ها دیروز سردرد، سرفه، حالت تهوع و گیجی را تجربه کردند و البته تاکید هم می‌کردند که حتما کرونا نگرفته‌اند. سند این مساله هم این بود که تهران روز گذشته در جمع 9شهر آلوده جهان قرار گرفت. هشت شهر دیگری هم که جزو شهرهای آلوده جهان بودند شامل دهلی (هند)، اینچئون (کره‌جنوبی)، کلکته (هند)، لاهور (پاکستان) سئول (کره‌جنوبی)، شنیانگ (چین)، کراچی (پاکستان) و داکا (بنگلادش) می‌شدند، اما شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته عدد150 را هم رد کرد و شرایطی را به وجود آورد که باید مدارس و مراکز آموزشی و برخی اصناف تعطیل می‌شدند. علت این اتفاق پایداری جوی و نوزیدن باد بود که موجب شد تا انباشت آلاینده‌ها در شهر روی داد. اگرچه هوا نیز ابری بود و احتمال بارش وجود داشت اما در زمان آلودگی هوا بهترین حالت ممکن وزیدن باد و جابه‌جایی لایه ضخیم آلودگی است که روی شهر قرار گرفته و بارش باران فقط به مقداری اندک می‌تواند موجب کاهش آلودگی شود. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، این وضعیت امروز هم ادامه خواهد داشت و عدم وزش باد موثر تا اواخر وقت دوشنبه (اول آذرماه) همراه با ترافیک شامگاهی بر غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. شاخص آلودگی هوای تهران ساعت 17عصر دیروز به عدد160 رسید که شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست و باید تا حدامکان از فعالیت‌های بیرون از منزل خودداری کرد.

نقش مدیریت شهری در کنترل وضعیت آلودگی هوای تهران چیست؟

حمل‌ونقل عمومی تهران در انتظار یک اراده جدی

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه ازسوی مدیریت شهری تهران مورد توجه بوده است. شهرداری تهران نیز در دوره مدیریت جهادی تمام تلاش خود را به کار گرفت و عصر نوینی در حوزه حمل‌ونقل عمومی برای پایتخت رقم خورد؛ به‌نحوی‌که در سال95 هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شد و اتوبوس‌های جدید در خطوط تندرو مسافران بسیاری را جابه‌جا کردند. اما در دوره پنجم مدیریت شهری، با وجود همسویی دولت و شهرداری و وعده‌های دولتمردان برای تامین 630دستگاه واگن مترو، اما همین وعده هم عملی نشد تا روزگار رخوت در حمل‌ونقل عمومی تهران رقم بخورد. ردپای اقدامات انجام‌نشده در زمینه حمل‌ونقل عمومی به‌وضوح در آسمان خاکستری شهر قابل مشاهده است به‌نحوی‌که حالا اتوبوس‌های رنجور و واگن‌های فرسوده ضمن آلایندگی بالایی که مبتلا شده‌اند، وظیفه جابه‌جایی مسافران را برعهده دارند.

شماره‌های پیشین