sobhe-no.ir
1301
دوشنبه، ۰۱ آذر ۱۴۰۰
15
نگاه «صبح‌نو» به مجموعه‌شعر «هشت بی‌سه نقطه نیست می‌شود»

نمایشی نوین بر صحنه شاعری

زادمهر راستگو / سعیده آجربندیان را بیشتر به‌عنوان کارگردان و گریمور تئاتر می‌شناسند تا شاعره یا دست‌کم جوان هنرمندی که اهل شعرگفتن است؛ حال آنکه از سر اتفاق او دستی بر قلم نیز دارد و از سال‌ها پیش تاکنون تجربه‌هایی در عرصه داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی داشته است. آجربندیان در وادی شعرسرایی تازه‌کار نیست ولی از آغاز پیوندش با ادبیات، شعر را هم به‌شکل جدی دنبال می‌کرده است. دفتر شعر «هشت بی‌سه نقطه نیست می‌شود»، نتیجه هشت سال شاعری و تجربه‌اندوزی اوست اما به نظر می‌رسد این مجموعه یک تجربه و تلاش برای ورود به عرصه حرفه‌ای شعر است. او فعالیت‌های هنری خود را سال80 و با نگارش نمایشنامه رادیویی «بی‌بازگشت» آغاز کرد. پس از فارغ‌التحصیل‌شدن در رشته کارگردانی تئاتر، دو نمایش به نام‌های «یازده شاخه زنبق سپید» نوشته «رزیتا اصلمند» و «جاده‌ای به سوی کعبه» نوشته «آثول فوگارد» را بازنویسی کرد و روی صحنه برد. با گذشت چند سال از اجرای نمایش‌هایش، علاقه‌مندی بیشتری برای ورود به دنیای نویسندگی در خود حس کرد؛ ازاین‌رو برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد، رشته ادبیات نمایشی را انتخاب کرد.

اخبار کوتاه

صبح نو

اخبار کوتاه

آغاز فصل هفتم پروژه «چهار فصل تئاتر ایران»
فصل هفتم پروژه‌ نمایشنامه‌نویسی «چهارفصل تئاتر ایران» با دریافت طرح‌های شرکت‌کنندگان آغازبه‌کار کرد. ایوب آقاخانی، طراح و سرپرست این پروژه و مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری، اعلام کرد: هفتمین فصل از دور نوین پروژه‌ جامع آموزشی ملی نمایشنامه‌نویسی خارج از پایتخت، «چهارفصل تئاتر ایران»، با عنوان «فضای مجازی در زندگی امروز» با دریافت ۴۶طرح از ۱۴استان کشور (اردبیل، اصفهان، البرز، بوشهر، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، مازندران، همدان) کار خود را آغاز کرد.
این طرح‌ها با تعیین و منصوب شدن اعضای هیات‌علمی، بررسی و منتخبان اولیه به‌زودی اعلام خواهند شد. گفتنی است ششمین کارگاه‌های فصلی این پروژه با عنوان «کودک و محیط‌زیست» با حضور شرکت‌کنندگان و اعضای هیات‌علمی فصل ششم یک‌ماه پیش در حوزه‌ هنری تهران برگزار شد و نمایشنامه‌های ارائه‌شده پس از دریافت نکات مشورتی در مسیر بازنویسی قرار گرفتند. آثار منتخبان این فصل در فرایند چاپ قرار خواهند گرفت.
 
فیلم فینیکس برنده جایزه جشنواره کمراایمیج
«یالا یالا» جدیدترین فیلم خواکین فینیکس برنده جایزه اصلی جشنواره کمراایمیج لهستان شد. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم کمراایمیج ۲۰۲۱ که هر سال برای تجلیل از بهترین فیلمبرداری برگزار می‌شود، جایزه اصلی امسال خود را به فیلم «یالا یالا» یا «بیا بیا» با بازی خواکین فینیکس اهدا کرد. این جشنواره شب شنبه پس از برگزاری یک هفته سمینار و رویدادهای سینمایی در تجلیل از هنر فیلمبرداری، به رابی رایان فیلمبردار فیلم «یالا یالا»، قورباغه طلایی خود را اهدا کرد.
این فیلم که به‌صورت سیاه و سفید فیلمبرداری و ازسوی مایک میلز نوشته و کارگردانی شده، داستان یک خبرنگار رادیویی را روایت می‌کند که در شهرهای آمریکا با برادرزاده ۹ساله‌اش جسی در رفت‌وآمد است. رایان که در این جشنواره برای «چشم دقیق و فروتن» و «سینمایی که روح را لمس می‌کند» تحسین شد، از این فیلم به‌عنوان «فیلمی کوچک» یاد کرد که در دوران همه‌گیری کووید ازسوی گروهی کوچک شکل گرفت. وی همچنین موفق شد تا جایزه تماشاگران جشنواره را نیز از آن خود کند.
در این جشنواره فیلم «تراژدی مکبث» ساخته جوئل کوئن برای فیلمبرداری برونو دلبونل جایزه قورباغه نقره‌ای را برد و تصاویر آن ازسوی گروه داوری به‌عنوان «مینیمالیستی که اسیر می‌کند» خوانده شد. «تلماسه» به کارگردانی دنی ویلنوو برای کارگردانی گریگ فریزر، قورباغه برنزی را از آن خود کرد. در این جشنواره، از کارگردانی ویلنوو نیز تجلیل شد.
 
توضیحات شعیبی درباره «روز بلوا»
بهروز شعیبی تاکید می‌کند که نسخه سریالی «روز بلوا» با آنچه در جشنواره فجر دیده شده متفاوت است و این اتفاق جزء معدود تجربه‌های خوب بین فیلم‌هایی خواهد شد که به سریال تبدیل شده‌اند. این کارگردان سینما در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آماده کردن فیلم سینمایی «روز بلوا» به‌صورت یک مینی‌سریال برای پخش اینترنتی توضیح داد: نسخه اولیه فیلم «روز بلوا» نسبت‌به آنچه در جشنواره فجر سال1398 نمایش داده شد، طولانی‌تر بود و با توجه به اوضاعی که در این دو سال برای اکران پیش آمد، تصمیم گرفتیم نسخه کامل را دوباره تدوین کنیم. وقتی نسخه طولانی آماده شد متوجه شدیم می‌تواند به یک سریال برای شبکه نمایش خانگی تبدیل شود. همچنین در این یکی، دو سال از شرایط پیش‌آمده که امکان اکران را سلب می‌کرد ناراحت بودم چراکه «روز بلوا» موضوع روز و حرف مردم را مطرح می‌کند اما درنهایت این غصه‌ای که روی دل ما مانده بود با همکاری سازمان اوج و نماوا به اتفاق خوبی ختم شد.
شعیبی با اشاره به اینکه برخی سکانس‌هایی که در سریال دیده خواهد شد اصلا در نسخه سینمایی نیست، ادامه داد: مجموع تمام این شرایط در کنار اقبالی که مردم به سریال‌های  شبکه نمایش خانگی نشان داده‌اند باعث شده الان از انجام این کار رضایت داشته باشم؛ به‌خصوص آنکه «روز بلوا» را خیلی دوست دارم چون در کارگردانی و روایت قصه، نسبت‌به کارهای قبلی‌ام تجربه متفاوتی
 برایم بود.

captcha
شماره‌های پیشین