sobhe-no.ir
1300
یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۰
8
رییس‌جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو طرح ممنوعیت تردد شبانه خبر داد

لغو یک طرح دردسرساز

حدود دو سال از همه‌گیری کرونا می‌گذرد، اعمال محدودیت‌های تردد شبانه و بین‌شهری ازجمله تصمیمات ستاد ملی کرونا در ایران بود. اقدامی که هنوز گزارشی از میزان اثربخشی یا انتفاع سیستم بهداشت و درمان از آن منتشر نشده است؛ طرحی که قرار بود بعد از فروکش‌کردن موج سوم و چهارم کرونا در کشور برداشته شود اما این روزها با کم‌شدن تب‌وتاب موج پنجم همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. حتی سرعت گرفتن روند واکسیناسیون هم نتوانست باعث لغو محدودیت تردد شبانه شود. در روزهایی که در تالارهای پذیرایی، مراکز گردشگری و مهدکودک‌ها و حتی مدارس و کلاس‌های درس دوباره باز شده است، این قانون سفت و سخت اجرا می‌شود و طبق اعلام پلیس راهور، تا اطلاع بعدی خبری از لغو آن نیست. سرانجام رییس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر تداوم اعمال کنترل‌های هوشمند و تاثیر آن در کنترل بیماری کرونا،‌ گفت: «به هر میزان که ابعاد و حجم کنترل‌های هوشمند افزایش می‌یابد، می‌توان محدودیت‌های غیرهوشمند را کاهش داد. با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.» طرحی که دوهزار و 200میلیارد تومان جریمه روی دست مردم گذاشت و معلوم نیست چقدر در کنترل کرونا تاثیر داشته است و دردسرهای بسیاری برای مردم برای تردد ایجاد کرد؛ طرحی به گفته کارشناسان تاثیر چندانی بر کنترل شیوع کرونا نداشته است.

گزارش «صبح‌نو» درباره وضعیت بازار خودرو در کشور را بخوانید

بازار آرام و رکود عجیب

۱۰روز گذشته با اتفاقات و فرازوفرودهایی برای خودروسازی کشور همراه بود. درحالی‌که از ۱۸آبان‌ماه، شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو مجوز افزایش قیمت محصولات‌شان را به‌ترتیب و به‌طور میانگین تا ۱۶ و ۱۵درصد از ستاد تنظیم بازار دریافت کرده بودند ولی با دستور رییس‌جمهوری این افزایش‌ها ملغی شد. همچنین دو خودروساز بزرگ کشور نسبت‌به فک رهن اسناد خودروهای فاکتورشده مربوط‌به برنامه‌های قرعه‌کشی خود اقدام کردند. در ادامه نیز نمایندگان مجلس طرح اعاده‌شده ساماندهی واردات خودرو از شورای نگهبان را اصلاح کردند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره وضعیت بازار خودرو در کشور را بخوانید

بازار آرام و رکود عجیب

۱۰روز گذشته با اتفاقات و فرازوفرودهایی برای خودروسازی کشور همراه بود. درحالی‌که از ۱۸آبان‌ماه، شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو مجوز افزایش قیمت محصولات‌شان را به‌ترتیب و به‌طور میانگین تا ۱۶ و ۱۵درصد از ستاد تنظیم بازار دریافت کرده بودند ولی با دستور رییس‌جمهوری این افزایش‌ها ملغی شد. همچنین دو خودروساز بزرگ کشور نسبت‌به فک رهن اسناد خودروهای فاکتورشده مربوط‌به برنامه‌های قرعه‌کشی خود اقدام کردند. در ادامه نیز نمایندگان مجلس طرح اعاده‌شده ساماندهی واردات خودرو از شورای نگهبان را اصلاح کردند.

مجموع این اتفاقات سبب شد تا یک روند کاهشی در قیمت‌های بازاری و فضای مجازی را شاهد باشیم. این کاهش در خودروهای گروه سایپا کمتر و به دو تا سه‌میلیون تومان محدود می‌شد اما در خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌ویژه در خانواده پژو چشمگیرتر بود، به‌طوری‌که پژو پارس از ۳۰۰میلیون در هفته‌های گذشته به ۲۷۰میلیون تومان و نوع با موتور TU۵۵ آن از ۳۵۰میلیون به ۳۲۵میلیون تومان کاهش یافت.
 
قیمت‌ها کجا تعیین می‌شوند؟
وضعیت قیمت خودروهای وطنی در بازار و تفاوت همیشگی این قیمت‌ها از کارخانه تا بازار امری بوده که ازسوی افکارعمومی مورد سوال قرار می‌گیرد اما تقریبا هیچ‌گاه مشخص نمی‌شود که قیمت‌گذاری‌ها به چه شکل است؟ اگرچه برخی اعتقاد دارند خودروسازان و دلالان قراردادی نانوشته با هم دارند تا بتوانند بازار را مدیریت کرده و قیمت‌ها را خودشان تعیین کنند؛ اتفاقی که دود آن به‌طور مستقیم به چشم مصرف‌کننده واقعی می‌رود. روز گذشته در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی، در گروه سایپا هر دستگاه پراید۱۱۱ (مدل۹۹) از ۱۳۸ تا ۱۷۵میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار از ۱۴۹ تا ۱۶۸میلیون تومان، تیبا۲ بین ۱۷۵ تا ۱۸۰میلیون تومان، ساینا دنده‌ای از ۱۶۸ تا ۱۸۰میلیون تومان، کوئیک ساده ۱۷۵میلیون تومان، کوئیک‌آر (دورنگ) از ۱۸۳ تا ۱۸۹میلیون تومان و هر دستگاه شاهین بین ۳۴۰ تا ۳۵۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. حالا قیمت‌هایی فضایی برای خودروی پرتیراژ پراید که زمانی نماد یک خودروی ارزان‌قیمت و حداقلی برای خانواده‌ها بود، در بازار شنیده و مشاهده می‌شود. خودروهای جایگزین پراید هم قیمت‌هایی عجیب دارند که آن‌ها را در بالا خواندید.
همچنین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ۲ بین ۲۴۹میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ‌۵ (مدل۹۹) حدود ۲۹۵میلیون تومان، پژو۲۰۶ صندوق‌دار ۳۱۲میلیون تومان، پژو۲۰۷ دنده‌دستی ۳۲۲میلیون تومان، پژو۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۹۲میلیون تومان، پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس (مدل98) ۲۱۰ تا ۲۳۰میلیون تومان، پژو۴۰۵ اس‌ال‌ایکس (مدل۱۴۰۰) ۲۷۰میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۲۴۲میلیون تومان، دنا ساده ۳۴۰میلیون تومان، دناپلاس دنده‌ای ۳۸۸میلیون تومان، دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک ۴۷۰میلیون تومان و تارا دنده‌ای بین ۴۱۰میلیون تومان قیمت خورد.
 
مشتریان اندک هستند
وقتی مشتری توان خرید خودرو از بازار آزاد را نداشته باشد در نوبت‌های قرعه‌کشی خودروسازان شرکت می‌کند تا شاید بتواند خودرویی را برای مصرف خود و خانواده‌اش خریداری کند اما همین ناتوانی مالی مشتریان برای خرید خودرو از بازار آزاد موجب شده تا وضعیت بازار راکد باشد. آن‌طور که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت اعلام کرده، بازار خودرو همچنان آرام است و در رکود عجیبی به سر می‌برد.
«سعید موتمنی» دراین‌باره به ایرنا گفت: اکنون عمده خریدوفروش‌ها در دسته خودروهای داخلی ارزان‌قیمت، آن هم ازسوی افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، انجام می‌شود. بازار خودروهای خارجی از همه ضعیف‌تر و کم‌رونق‌تر است، به‌طوری‌که تعداد خریداران کمتر بوده و شاهد مراجعه اندک مشتریان هستیم. ‌فقط درصورتی‌که عرضه خودرو ازسوی خودروسازان بیشتر شود می‌توان انتظار کاهش قیمت و خروج بازار از رکود را داشت.
موتمنی همچنین درخصوص طرح واردات خودرو، اجرایی‌شدن آن را متعادل‌کننده و باعث رقابتی‌ شدن بازار توصیف کرد. همچنین در گروه خودروهای مونتاژی و خارجی نیز هر دستگاه هایما اس۷ بین ۷۹۰ تا ۸۱۰میلیون تومان، پژو۲۰۰۸ مدل۹۸ حدود ۹۴۵میلیون تومان و مدل۹۹ آن ۹۶۰میلیون تومان، جک اس۵ حدود ۷۶۸میلیون تومان، سیتروئن سی۳ مدل۹۷ نزدیک به ۸۷۰میلیون تومان و مدل۹۸ آن ۹۷۰میلیون تومان، دیگنیتی بین یک میلیارد و ۸۰میلیون تا یک‌میلیارد و ۱۸۰میلیون تومان، سانتافه مدل۲۰۱۷ حدود دومیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان و تیگوان مدل ۲۰۱۸ بین دومیلیارد و ۸۷۰میلیون تا سه‌میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

فقط درصورتی‌که عرضه خودرو ازسوی خودروسازان بیشتر شود می‌توان انتظار کاهش قیمت و خروج بازار از رکود را داشت  

captcha
شماره‌های پیشین