حدود دو سال از همهگیری کرونا میگذرد، اعمال محدودیتهای تردد شبانه و بینشهری ازجمله تصمیمات ستاد ملی کرونا در ایران بود. اقدامی که هنوز گزارشی از میزان اثربخشی یا انتفاع سیستم بهداشت و درمان از آن منتشر نشده است؛ طرحی که قرار بود بعد از فروکشکردن موج سوم و چهارم کرونا در کشور برداشته شود اما این روزها با کمشدن تبوتاب موج پنجم همچنان به حیات خود ادامه میدهد. حتی سرعت گرفتن روند واکسیناسیون هم نتوانست باعث لغو محدودیت تردد شبانه شود. در روزهایی که در تالارهای پذیرایی، مراکز گردشگری و مهدکودکها و حتی مدارس و کلاسهای درس دوباره باز شده است، این قانون سفت و سخت اجرا میشود و طبق اعلام پلیس راهور، تا اطلاع بعدی خبری از لغو آن نیست. سرانجام رییسجمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر تداوم اعمال کنترلهای هوشمند و تاثیر آن در کنترل بیماری کرونا، گفت: «به هر میزان که ابعاد و حجم کنترلهای هوشمند افزایش مییابد، میتوان محدودیتهای غیرهوشمند را کاهش داد. با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.» طرحی که دوهزار و 200میلیارد تومان جریمه روی دست مردم گذاشت و معلوم نیست چقدر در کنترل کرونا تاثیر داشته است و دردسرهای بسیاری برای مردم برای تردد ایجاد کرد؛ طرحی به گفته کارشناسان تاثیر چندانی بر کنترل شیوع کرونا نداشته است.
۱۰روز گذشته با اتفاقات و فرازوفرودهایی برای خودروسازی کشور همراه بود. درحالیکه از ۱۸آبانماه، شرکتهای سایپا و ایرانخودرو مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بهترتیب و بهطور میانگین تا ۱۶ و ۱۵درصد از ستاد تنظیم بازار دریافت کرده بودند ولی با دستور رییسجمهوری این افزایشها ملغی شد. همچنین دو خودروساز بزرگ کشور نسبتبه فک رهن اسناد خودروهای فاکتورشده مربوطبه برنامههای قرعهکشی خود اقدام کردند. در ادامه نیز نمایندگان مجلس طرح اعادهشده ساماندهی واردات خودرو از شورای نگهبان را اصلاح کردند.