sobhe-no.ir
1300
یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۰
12
«صبح‌نو» به بهانه اکران «منصور» سینمای قهرمان‌محور ایران را بررسی می‌کند

رازهای منصور

فاطمه زم‌یار / سینمای ایران در مقایسه با جهان، کمتر به بازسازی زندگی قهرمان‌های واقعی پرداخته است، این در حالی است که سینمای جهان (و بالاخص هالیوود) هر سال چند بیوگرافی مهم براساس داستان‌های واقعی را به مخاطبان این ژانر عرضه می‌کند؛ در ایران اما نمونه‌های چنین آثاری انگشت‌شمارند. از شاخص‌ترین قهرمان‌های ملی فیلم‌ها می‌توان از شهید چمران در «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، امام‌خمینی(ره) در «فرزند صبح» بهروز افخمی، حاج احمد متوسلیان «ایستاده در غبار» اثر محمدحسین مهدویان، جهان‌پهلوان تختی در فیلم «غلامرضا تختی» بهرام توکلی و عبدالرسول زرین در «تک‌تیرانداز» علی غفاری نام برد. «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی اولین فیلم سینمایی این کارگردان به شمار می‌رود؛ فیلمی که بخشی از زندگی شهید منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تصویر می‌کشد. تصویرسازی از شهیدان و قهرمانان ملی در سینمای ایران، یکی از ظرفیت‌ها مغفول طی چهار دهه گذشته بوده است و از این منظر هر تجربه‌ای می‌تواند گامی روبه‌جلو برای کلیت سینمای ایران محسوب شود. فیلم سینمایی منصور محصول سازمان رسانه‌ای اوج است و می‌توان بعد از «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، این فیلم را دومین پروژه جدی این سازمان برای ارائه روایت سینمایی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس قلمداد کرد.

«باباجان» نیروی هوایی

تلفیق دانش و معرفت

چالش‌های چهره‌پرداز «منصور» به روایت شهرام خلج

صبح نو

«باباجان» نیروی هوایی

 محسن قصابیان، بازیگر نقش شهید ستاری است. او در گفت‌وگو با «مهر» می‌گوید: «باباجان» تکیه‌کلام شهید ستاری بود، درواقع تیمسار سربازان و اطرافیان را با لفظ «پسرجان» یا «باباجان» خطاب می‌کرده است. وقتی می‌گوییم تحقیق یعنی یک تحقیق جامع، بسیار تمایل داشتم تا با خانواده شهید ستاری صحبت کنم؛ البته یک جاهایی شرایط مهیا نمی‌شود یا اینکه به این نتیجه می‌رسیدیم که تحقیقات کفایت می‌کند، امکانی که برای ما فراهم شد حضور پسر شهید ستاری یعنی سورنا ستاری بود که همین از نزدیک صحبت کردن با وی امکان خوبی را در اختیار من به‌عنوان بازیگر قرار می‌داد، ما مستندات لازم را جمع‌آوری کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که ببینیم خود بازیگر چه چیزی را می‌خواهد خلق کند که شاید متفاوت باشد و تلاش کند که در بافت تصویر کاریزما برای این شخصیت ایجاد کند.
شهید ستاری در طول زندگی خود فعالیت‌های بسیاری انجام داده بود و ما باید در دوساعت با این شخصیت همراه می‌شدیم، چقدر باید جذابیت موجود باشد که مخاطب بتواند آن را دنبال کند؛ البته این را قبول دارم که فیلم از فیلمنامه گرفته تا شیوه‌های فیلمبرداری و همه چیزهای دیگر به وجود می‌آید و شکل می‌گیرد اما واقعیت این است که بازیگر موتور محرک فیلم است و از طریق بازیگر است که به‌لحاظ مفاهیم به نشانه‌شناسی همه‌چیز برای مخاطب معنا می‌شود. به همین دلیل زمانی که خودم نیز کارگردانی می‌کنم تلاش می‌کنم نقش به‌گونه‌ای اجرا شود که بازیگر راحت، درست و باورپذیر باشد، تا تماشاگر بی‌واسطه بتواند با آن ارتباط برقرار کند. 

captcha
شماره‌های پیشین