sobhe-no.ir
1299
شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۰
8
مردم اصفهان در تجمعی اعتراضی ولی آرام خواستار حل مشكل آب شدند رییس جمهور هم به معاون اول خود برای رسیدگی به موضوع دستور داد

صدای زاینده رود

روز گذشته ده‌ها هزار اصفهانی در کنار پل‌خواجو و درست در مسیر تفتیده زاینده‌رود سابق گرد هم آمدند تا برای چندمین هفته متوالی صدای خواسته خود و تشنگی اصفهان را به گوش مسوولان استانی و کشوری برسانند. پل‌خواجو در 383سالی که از عمرش گذشته است هرگز شاهد حضور چنین جمعیتی نبوده است، حتی در روزهایی که صدای خروش زاینده‌رود در هنگام عبور از میان پایه‌های این پل تاریخی، اجازه نمی‌داد صدا به صدا برسد. اما حالا آنچه به گوش می‌رسد و دیده می‌شود صدای خشکی زمین و تن تفتیده زاینده‌رود است که موجب شده دیو فرونشست هم بیدار شود تا خدای نکرده اصفهان و هر آنچه دیدنی جهانی در آن است ببلعد؛ البته وضعیت خشکسالی و کم‌آبی مختص به اصفهان نیست. سال‌هاست که خشکسالی منابع آبی کشور را تهدید می‌کند و حتی برخی بارش‌های زیاد در دو، سه سال گذشته هم نتوانسته است برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی را جبران کند. نتیجه این برداشت‌ها هم خشکی زمین و پایین‌ رفتن سطح آب‌های زیرزمینی بوده که حالا موجب شده تا فرونشست هم تبدیل به تهدیدی جدی برای اصفهان و بسیاری از دشت‌های کشور شود. اما اعتراض روز گذشته اصفهانی‌ها که در مسیر زاینده‌رود گرد هم آمدند بلافاصله با واکنش دولتمردان نیز مواجه شد به‌نحوی‌که معاون اول رییس‌جمهور با حضور در یکی از بخش‌های خبری تلویزیون از رسیدگی فوری به مساله حقابه زاینده‌رود اشاره کرد. وزیر نیرو هم که جمعه هفته قبل سفری یکروزه به اصفهان داشت، روز گذشته از مردم اصفهان به‌دلیل مشکلات کم‌آبی عذرخواهی کرد و وعده داد که این مساله به‌زودی مرتفع شود. حالا باید دید که دولت در روزهای آینده برای رسیدگی به مشکلات خشکسالی که در اصفهان دردسرساز شده است چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

همزمان با روزهایی که آلودگی هوا در شهرهای کشور اوج می‌گیرد، مسوولان آلاینده‌ها انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه می‌روند

آلودگی هوا به مازوت ربطی ندارد!

باز پاییز و حکایت آلودگی هوا روبه تکرار است. هوای تهران درحالی طی چند روز گذشته آلوده گزارش شده که هنوز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به‌طور کامل انجام نشده و تردد خودرو‌ها در خیابان‌ها و معابر شهری به نسبت بازگشایی‌ها در سال‌های قبل کمتر است. هرساله با کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس، آلودگی هوا خود را در کلانشهر‌ها نشان می‌دهد و با برودت هوا و وارونه شدن آن، نفس شهروندان در کلانشهر‌ها به شماره می‌افتد؛ به‌طوری‌که طبق گزارش‌های موجود، کیفیت هوای پایتخت دیروز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد و ۱۵ایستگاه تهران در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت. درحالی‌که منابع متعدد آلاینده وجود دارند اما مهم‌ترین عامل آلایندگی خودروها و نیز سوخت مازوت معرفی می‌شود که به گفته رییس اداره HSE شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، قضاوتی که درمورد مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی هوا مطرح می‌شود، منصفانه نیست. از طرفی هم پلیس راهور برخورد با خودروهای دودزا را تشدید کرده است.

صبح نو

همزمان با روزهایی که آلودگی هوا در شهرهای کشور اوج می‌گیرد، مسوولان آلاینده‌ها انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه می‌روند

آلودگی هوا به مازوت ربطی ندارد!

باز پاییز و حکایت آلودگی هوا روبه تکرار است. هوای تهران درحالی طی چند روز گذشته آلوده گزارش شده که هنوز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به‌طور کامل انجام نشده و تردد خودرو‌ها در خیابان‌ها و معابر شهری به نسبت بازگشایی‌ها در سال‌های قبل کمتر است. هرساله با کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس، آلودگی هوا خود را در کلانشهر‌ها نشان می‌دهد و با برودت هوا و وارونه شدن آن، نفس شهروندان در کلانشهر‌ها به شماره می‌افتد؛ به‌طوری‌که طبق گزارش‌های موجود، کیفیت هوای پایتخت دیروز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد و ۱۵ایستگاه تهران در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت. درحالی‌که منابع متعدد آلاینده وجود دارند اما مهم‌ترین عامل آلایندگی خودروها و نیز سوخت مازوت معرفی می‌شود که به گفته رییس اداره HSE شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، قضاوتی که درمورد مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی هوا مطرح می‌شود، منصفانه نیست. از طرفی هم پلیس راهور برخورد با خودروهای دودزا را تشدید کرده است.

هرساله در پاییز و زمستان و در پی کاهش کیفیت هوا جلسات متعددی ازسوی مسوولان برای ارائه راه‌حل‌های مناسب درزمینه کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها برگزار می‌شود که اقداماتی تکراری، چون محدودیت‌های ترافیکی، ممانعت از تردد خودرو‌های بدون معاینه فنی، عدم فعالیت خودرو‌های سنگین دودزا و همچنین بررسی نیروگاه‌ها درباره سوخت مصرفی متاسفانه تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است و آلودگی هوا همچنان تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود. کارشناسان محیط‌زیست معتقدند برای کاهش آلودگی هوا به‌ویژه در تهران باید اقدامات خاصی در دستورکار قرار گیرد؛ اقداماتی نظیر «جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با ۸۰۰هزار موتورسیکلت برقی، اسقاط ۳۰۰هزار خودروی فرسوده، تعویض کاتالیست ۳۰هزار تاکسی و نوسازی ۱۵۰۰دستگاه اتوبوس» که این برنامه‌ها نیز نیازمند منابع مالی لازم است. «ساناز جعفرزاده»، رییس اداره HSE شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون نیروگاه‌ها از ۹۱درصد سوخت گاز، ۴.۵درصد سوخت مازوت و ۴.۵درصد سوخت گازوئیل استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: بیش از پنج‌سال است که در نیروگاه‌های کلانشهرهای تهران و اصفهان حتی یک لیتر مازوت نیز استفاده نشده اما بااین‌حال بهبود شاخص هوای تهران را شاهد نبودیم و لذا این موضوع بدان معناست که آلودگی هوای تهران ارتباطی با موضوع مازوت ندارد.
جعفرزاده با بیان اینکه چندین سال است که درگیر ذرات معلق هستیم که به استناد این مطالعات ۷۰ تا ۸۰درصد ذرات معلق تولیدشده در کشور سهم حوزه حمل‌ونقل است، گفت: زمانی که سوخت مازوت استفاده می‌کنیم نگران پارامتر ساکس (ترکیبات اکسید گوگردی) هستیم. اخیرا تحقیقی در دانشگاه تربیت‌مدرس انجام شده که براساس آن پایش هوا از سال۱۳۹۴ موردبررسی قرار گرفته که میزان تاثیر بخش‌های مختلف در آن مشخص شده است.
به گفته وی، براساس این تحقیق تعداد روزهای ناسالم کلانشهر تهران ۸۰درصد ناشی از ذرات معلق ۲.۵میکرون، هشت درصد ناشی از ذرات معلق زیر ۱۰میکرون و ۱۸درصد ناشی از ازت و صفر درصد ناشی از ترکیب اکسید گوگردی 
بوده است. درواقع این مساله نیز بر صحبت‌های ما صحه می‌گذارد. وی با تاکید بر اینکه منظور ما این نیست که مازوت هیچ تاثیری در  آلودگی ندارد، گفت: مازوتی که در اختیار نیروگاه‌ها و صنایع قرار می‌دهند استاندارد نیست و دو تا سه درصد گوگرد اولیه دارد که در زمان احتراق اکسید می‌شود و ایجاد آلودگی می‌کند. ما منکر این نیستیم اما در بحث سهم تاثیرگذاری در آلودگی هوا به‌ویژه در کلانشهری همچون تهران، هیچ ارتباطی بین تعداد روزهای ناسالم و مصرف مازوت وجود ندارد.
«غلامعباس ترکی»، معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور هم چندی قبل در نشست اجرای قانون 
«هوای پاک»، ضمن تبیین اهمیت موضوع آلودگی هوا و وضعیت نامناسب آلودگی هوا در کلانشهرها به‌خصوص شهر تهران گفت: انتظار داریم علاوه‌بر پیگیری دستگاه‌ها، رسانه‌ها و افکار عمومی نیز عمل به وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را مطالبه و نقد کنند.
معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با برشمردن تکالیف دستگاه‌های مسوول گفت: درحال‌حاضر درخصوص موضوع آلودگی هوا در شرایط اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار داشتیم؛ بنابراین با توجه به وضعیت اضطرار و مفاد قانون مدیریت بحران، نیازمند راهبری واحد برای پیگیری و هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم. بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاه‌ها، اجرا نشده است.
 
معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها 
و برخورد با خودروهای دودزا
سردار «محمدحسین حمیدی»، رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره تشدید برخورد با خودروهای آلاینده، دودزا و دارای نقص فنی گفت:‌ خودروهای دارای نقص فنی و آلاینده هم هوا را آلوده می‌کنند و هم باعث بروز حوادث رانندگی می‌شوند. وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱۳۸هزار خودروی دارای عیب و نقص فنی و آلاینده جریمه شده‌اند، گفت: ‌از این تعداد ۱۷۵۰دستگاه خودرو نیز توقیف و به پارکینگ منتقل شده‌اند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه این طرح در تمام سطح شهر تهران اجرا می‌شود، اظهار کرد:‌ در اجرای این طرح هم دوربین‌ها و هم ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی حضور داشته و با خودروهای فاقد معاینه فنی و نیز خودروهایی که دارای معاینه فنی اما آلاینده بوده یا دارای نقص فنی باشند، برخورد خواهند کرد. وی درمورد معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز گفت:‌ طرح برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی عمدتا بر خودروهای سنگین و سبک نظارت داشته و سیستم نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلت‌ها کارایی ضعیفی دارد.

 

captcha
شماره‌های پیشین