روز گذشته دهها هزار اصفهانی در کنار پلخواجو و درست در مسیر تفتیده زایندهرود سابق گرد هم آمدند تا برای چندمین هفته متوالی صدای خواسته خود و تشنگی اصفهان را به گوش مسوولان استانی و کشوری برسانند. پلخواجو در 383سالی که از عمرش گذشته است هرگز شاهد حضور چنین جمعیتی نبوده است، حتی در روزهایی که صدای خروش زایندهرود در هنگام عبور از میان پایههای این پل تاریخی، اجازه نمیداد صدا به صدا برسد. اما حالا آنچه به گوش میرسد و دیده میشود صدای خشکی زمین و تن تفتیده زایندهرود است که موجب شده دیو فرونشست هم بیدار شود تا خدای نکرده اصفهان و هر آنچه دیدنی جهانی در آن است ببلعد؛ البته وضعیت خشکسالی و کمآبی مختص به اصفهان نیست. سالهاست که خشکسالی منابع آبی کشور را تهدید میکند و حتی برخی بارشهای زیاد در دو، سه سال گذشته هم نتوانسته است برداشت بیرویه از منابع آبی زیرزمینی را جبران کند. نتیجه این برداشتها هم خشکی زمین و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی بوده که حالا موجب شده تا فرونشست هم تبدیل به تهدیدی جدی برای اصفهان و بسیاری از دشتهای کشور شود. اما اعتراض روز گذشته اصفهانیها که در مسیر زایندهرود گرد هم آمدند بلافاصله با واکنش دولتمردان نیز مواجه شد بهنحویکه معاون اول رییسجمهور با حضور در یکی از بخشهای خبری تلویزیون از رسیدگی فوری به مساله حقابه زایندهرود اشاره کرد. وزیر نیرو هم که جمعه هفته قبل سفری یکروزه به اصفهان داشت، روز گذشته از مردم اصفهان بهدلیل مشکلات کمآبی عذرخواهی کرد و وعده داد که این مساله بهزودی مرتفع شود. حالا باید دید که دولت در روزهای آینده برای رسیدگی به مشکلات خشکسالی که در اصفهان دردسرساز شده است چه اقداماتی انجام خواهد داد؟
باز پاییز و حکایت آلودگی هوا روبه تکرار است. هوای تهران درحالی طی چند روز گذشته آلوده گزارش شده که هنوز بازگشایی مدارس و دانشگاهها بهطور کامل انجام نشده و تردد خودروها در خیابانها و معابر شهری به نسبت بازگشاییها در سالهای قبل کمتر است. هرساله با کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس، آلودگی هوا خود را در کلانشهرها نشان میدهد و با برودت هوا و وارونه شدن آن، نفس شهروندان در کلانشهرها به شماره میافتد؛ بهطوریکه طبق گزارشهای موجود، کیفیت هوای پایتخت دیروز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس اعلام شد و ۱۵ایستگاه تهران در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروهها قرار گرفت. درحالیکه منابع متعدد آلاینده وجود دارند اما مهمترین عامل آلایندگی خودروها و نیز سوخت مازوت معرفی میشود که به گفته رییس اداره HSE شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، قضاوتی که درمورد مصرف مازوت در نیروگاهها و آلودگی هوا مطرح میشود، منصفانه نیست. از طرفی هم پلیس راهور برخورد با خودروهای دودزا را تشدید کرده است.