sobhe-no.ir
1299
شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۰
5
نمایندگان مجلس اصلاح ساختار مافیایی بازار خودرو را کلید زدند

مقابله با انحصار و سوداگری

واردات خودرو حالا اگرچه در ماه‌های اخیر توجه همگان را به خود جلب کرده است اما گویا برخی نگاهی سیاسی به موضوعی دارند که هدفش حل دغدغه مردم در سال‌های گذشته است؛ دغدغه‌ای که با افزایش مداوم قیمت خودرو ،مردم را سردرگم کرده است و بسیاری حالا دیگر آرزوی خرید خودرو را از ذهن خود بیرون کرده‌اند. علی‌رغم وعده‌های تکراری دولتمردان گذشته نه‌تنها این موضوع سروسامان پیدا نکرد، بلکه هر روز وضعیت بحرانی‌تر شد، تا جایی که دولت سیزدهم نیز بعد از استقرار برای حل آن برنامه‌های متعددی را پی گرفت. انحصار در صنعت خودروی کشور مهمترین عامل در بی ثباتی بازار است؛ تولید و عرضه خودروهای بی کیفیت و نامناسب روی دیگر انحصار است که دود آن به چشم مر دم می رود. حالا با به میدان آمدن مجلس قرار است با شکسته شدن انحصار، در یک بازار رقابتی مردم نسبت به بازار این کالای ضروری دید بهتری پیدا کنند. قانون تصویب شده توسط مجلس که واردات خودرو را به شرط صادرات ماشین یا قطعات صنعتی آزاد کرده دقیقا یک مقابله ایجابی و سازنده با مافیای خودرو است. این طرح هم موجب رونق صادرات ، هم بالا رفتن کیفیت ماشین های سواری و هم اصلاح روند خودروسازی کشور می شود و عملا فضایی برای مافیایی که سالها از آن سخن گفته می شد وجود نخواهد داشت.درنهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه پیگیری‌های خود در جلسه علنی روز چهارشنبه پارلمان، ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند.بر این اساس، ماده4 طرح ساماندهی خودرو اصلاح شد که به‌موجب آن، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه نسبت‌به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

عباسپور: هدف مجلس تنظیم بازار خودرو است

در سفر 4 روزه کاظمی قمی به کابل چه گذشت؟

آمادگی ایران برای همکاری با افغانستان

صبح نو

عباسپور: هدف مجلس تنظیم بازار خودرو است

در این زمینه با روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» اظهار داشت: این طرح مال مجلس دهم بوده است؛ مجلس دهم آن را تصویب کرد و در اختیار شورای نگهبان قرار داد، شورای نگهبان اشکالاتی بر آن گرفت و به مجلس بازگرداند و به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد.
 عباسپور با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن بررسی مجددی انجام داد و واردات خودرو را به شرط صدور قطعات خودرو، صادرات خودرو و عدم تعهد ارزی برای کشور، مجاز دانست، گفت: این‌ها مواردی بود که اگر تعهد برای کشور ایجاد نشود می‌توانند خودروهای هیبریدی، برقی، گازسوز و بنزین‌سوز وارد کنند.وی با بیان اینکه مجلس دوباره این طرح را به شورای نگهبان فرستاد و مجدد ابهاماتی به آن وارد شد، افزود: وقتی دوباره به کمیسیون صنایع آمد، بررسی مجدد انجام شد و مجلس عقب‌نشینی نکرد. پس از بررسی مجدد به صحن ارائه شد و در صحن هم رأی آورد.
 نفس آسوده صنعت خودرو
 عباسپور ادامه داد: هر شخص حقیقی و حقوقی که می‌تواند خودرو وارد کند این کار را انجام می‌دهد، به شرط اینکه صدور قطعات و خودرو و کالاهای مرتبط با نیروی محرکه انجام شود و به این شرط واردات خودرو امکان‌پذیر است.نماینده مردم بویین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح تبصره هم دارد و آن این است که نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؛ یک تبصره آن نیز این است که سیاست‌های تشویقی به‌منظور سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه خودروسازی و انتقال دانش فنی از خارج به داخل انجام شود.سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: این موارد برای تصویب واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. هدف مجلس تنظیم بازار خودرو است و هر 6ماه خودروسازها باید به مجلس گزارش بدهند، مصوبه دولت نیز باید وجود داشته باشد. با انجام مصوبه مجلس، صنعت خودرو یک نفس آسوده خواهد کشید.
 

captcha
شماره‌های پیشین