sobhe-no.ir
1299
شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۰
12
گزارش «صبح‌نو» از نشست خبری معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه

حلقه مفقوده صنعت نشر، ترویج آن است

هفته کتاب و کتابخوانی در کشور از روز 24آبان‌ماه آغاز شده و تا دوم آذرماه ادامه خواهد داشت. طی این زمان، ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های متنوعی برای هر روز تنظیم و تدوین شده است. در این راستا، صبح روز پنج‌شنبه،27آبان‌ماه، نشست خبری هفته کتاب، با حضور یاسر احمد‌وند(معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد)، محمد اللهیاری(مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی)، علی رمضانی(مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران)، علیرضا اسماعیلی(مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد) و جمعی از اصحاب رسانه در سالن عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست، مسوولان امر به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری هفته کتاب پرداختند و همچنین پرسش‌های خبرنگاران را پاسخ دادند.

در آیین رونمایی و جشن امضای «شمعدانی‌ها» مطرح شد

بیان دردهای بزرگ مردم در قالب شعری کوچک

آیین رونمایی و جشن امضای «شمعدانی‌ها» و دیگر مجموعه اشعار میلاد عرفان‌پور عصر روز پنجشنبه در کتابفروشی سوره‌مهر در میدان انقلاب تهران برگزار شد. در این آیین علاوه‌بر شاعر، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه، محمدمهدی سیار، شاعر و مدرس دانشگاه و علی‌اکبر شیروانی، مدیر انتشارات سوره‌مهر حضور پیدا کردند.

فرایند کارشناسی کتاب دائما رصد می شود

صبح نو

فرایند کارشناسی کتاب دائما رصد می شود

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در پاسخ به پرسش خبرنگار «صبح‌نو» درباره کتاب‌هایی که از سال‌ها پیش در انتظار دریافت مجوزند، به روند بررسی و صدور مجوز نشر کتاب و در برخی موارد طولانی‌شدن این زمان اشاره کرد و گفت: «در این زمینه، تدابیری در اداره کتاب اندیشیده شده که در سامانه بررسی، قابل‌مشاهده است؛ به‌عبارت‌دیگر، فرایند کارشناسی کتاب و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد، هر هفته در تهران و 10استان دیگر به‌صورت موضوعی رصد می‌شود. با این اقدام مساله طولانی‌شدن زمان بررسی حل شده و کارهای کارشناسی در زمان خوبی انجام می‌شود تا مجوز کتاب مشمول زمان نشود. درباره تجدیدنظر قوانین نیز به مصوبه اصلاحی 21تیرماه سال1389 شورای عالی فرهنگی استناد می‌کنیم».
محمد الله‌یاری در ادامه بر لزوم به‌روزرسانی قوانین حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: «با توجه به رشد فکری در جامعه و پیشرفت فناوری، ابزارهای مطالعه مردم نیز تغییر می‌کند و ضروری است در این حوزه قوانین به‌روز شود اما برای این منظور باید به جزئیات بیشتری با صاحبان آثار دست پیدا کنیم تا به یک نتیجه‌گیری مطلوب و مشخص برسیم».
همچنین علی رمضانی در پاسخ به پرسش «صبح‌نو» درخصوص نحوه تبلیغات کتاب خوب در هفته کتاب جمهوری اسلامی و استفاده از تصاویر کتاب‌ها و نویسندگانی مانند مرتضی سرهنگی، سعید تشکری، وحید یامین‌پور و مظفر سالاری در بیلبوردهای شهری به‌عنوان الگوهای کتاب خوب، با اشاره به جریان موجود در تبلیغات کتاب توضیح داد: «در این هفته، طی همکاری با شهرداری تهران حدود 600تابلو از 100نویسنده در سطح شهر تهران نصب شده که پیش‌تر تبلیغات کتاب به چنین شکل گسترده و منظمی در سطح شهر انجام نشده بود. در این زمینه امیدواریم در سایر شهرها و استان‌های کشور نیز تبلیغات شهری و محیطی کتاب انجام و کتاب‌ها به نمایش گذاشته شود و به چشم مخاطب بیایند، زیرا کتاب مثل کالاهای دیگر نیست و باید کتاب‌ها را به مردم بشناسانیم».
 او با بیان اینکه «مهم‌ترین حلقه مفقوده صنعت نشر، مساله ترویج آن است»، ادامه داد: «در زمینه ترویج کتاب، کمتر به آن توجه شده است. البته نباید از نقش رسانه در این زمینه غافل شد، زیرا همان‌طور که پیش از این گفتم بال پرواز کتاب، رسانه‌ها هستند و با کمک رسانه‌های می‌توان کتاب‌ها را از قفسه کتابفروشی‌ها به خانه مردم ببرند. پیش از این در رسانه تلویزیون، مردم فقط شاهد تبلیغات تجاری و سینمایی بوده‌اند و تبلیغات کتاب خیلی کم دیده می‌شد اما باید تلاش کنیم از این به بعد تبلیغ کتاب بیشتر باشد».
او ادامه داد: «البته هیچ‌کس نمی‌تواند مردم را مجبور به خواندن کتاب کند. مردم هم در طرح‌های مختلف مثل نمایشگاه مجازی کتاب، نمایشگاه فیزیکی یا طرح‌های فصلی، خرید و انتخاب خود را کرده‌اند».
همچنین یاسر احمدوند در پاسخ به اینکه چرا به معرفی کتاب‌های خوب خارجی در بیلبوردهای تبلیغاتی پرداخته نشده است، گفت: «ان‌شاءالله در زمان باقی‌مانده و ادامه هفته کتاب، به معرفی کتاب‌های خارجی نیز اقدام می‌کنیم».

captcha
شماره‌های پیشین