sobhe-no.ir
1298
چهارشنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۰
4
چرا مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش رای اعتماد نداد؟

رای منفی پارلمان به فیاضی

روز گذشته، بررسی سوابق و برنامه‌های مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در دستورکار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت. در این جلسه، سید ابراهیم رئیسی از برنامه‌ها و سوابق کاری وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دفاع کرد و نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های فیاضی نیز اظهارات خود را مطرح کردند که درنهایت صلاحیت فیاضی به رأی نمایندگان گذاشته شد که از 260رأی ماخوذه وی با کسب رأی 115موافق، 140رأی مخالف و پنج رأی ممتنع، موفق به کسب رأی‌اعتماد از مجلس نشد.

صبح نو

چرا مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش رای اعتماد نداد؟

رای منفی پارلمان به فیاضی

روز گذشته، بررسی سوابق و برنامه‌های مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در دستورکار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت. در این جلسه، سید ابراهیم رئیسی از برنامه‌ها و سوابق کاری وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دفاع کرد و نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های فیاضی نیز اظهارات خود را مطرح کردند که درنهایت صلاحیت فیاضی به رأی نمایندگان گذاشته شد که از 260رأی ماخوذه وی با کسب رأی 115موافق، 140رأی مخالف و پنج رأی ممتنع، موفق به کسب رأی‌اعتماد از مجلس نشد.

 رئیسی: فیاضی از میان 20نفر بررسی و معرفی شده است
 حجت‌الاسلام رئیسی روز گذشته برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود برای وزارت آموزش‌وپرورش به مجلس شورای اسلامی رفت. وی در دفاع از فیاضی با تاکید بر اینکه در فرایند انتخاب وزرا محور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، تاکید کرد: این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش‌وپرورش نیز همین روند طی شده است. رئیسی گفت: کارگروه‌های کارشناسی با 20نفر از افرادی که در مظان مسوولیت بوده‌، مصاحبه کرده‌اند و این به‌دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش‌وپرورش بوده است. رییس‌جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی، ‌کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمرا ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش هم مطرح بوده است و با بررسی‌های انجام‌شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل‌قبول و ممتازی برخوردار شده است. وی خاطرنشان کرد: خودم نیز چندبار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش‌وپرورش هم ایشان را باصلاحیت اعلام کرده‌اند، به‌دلیل شناخت از آموزش‌وپرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است.
 
دلایل مخالفت کمیسیون آموزش با فیاضی
اما دفاع رئیسی هم نمایندگان را قانع نکرد و دومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت اموزش و پرورش نیز نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند. دلیل عمده مخالفان وزیرپیشنهادی، سوابق اجرایی او بود. نمایندگان ضمن حفظ استقلال قوا دلیل مخالفت خود با فیاضی را کمک به دولت عنوان و تاکید داشتند فیاضی نمی تواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند... کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز طی گزارشی که در جلسه رأی اعتماد قرائت شد مخالفت خود را با فیاضی اعلام کرد. در بخشی از گزارش کمیسیون آموزش درباره مدرک تحصیلی فیاضی آمده است: «باتوجه‌به نامه شماره 202778 مورخ 22/8/1400 معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صورت‌گرفته این کمیسیون از مدرک تحصیلی جناب آقای مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران موردتایید قرار گرفت. ضمنا با توجه به مفاد نامه رییس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه، به استناد مصوبه 503 مورخ 5/6/1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنایت به مفاد صورت‌جلسات مورخ 26/11/1390 ،2/2/1393 ،16/12/1394 و 11/4/1397 کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول موردتایید قرار گرفت؛ بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تایید قرار گرفته است ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد.» 
در این گزارش همچنین درباره بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی، آمده است: «علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.» این کمیسیون تخصصی تاکید کرده است که «فیاضی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند.» و درنهایت کمیسیون آموزش اعلام کرد که «با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، با پیشنهاد تصدی فیاضی برای پست وزارت آموزش‌وپرورش، با اکثریت آرا مخالف است.»

 
دلخوش: مشکلات وزارتخانه را با جزوه فیاضی نمی‌توان حل کرد
 سپس در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی، سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، خطاب به رییس‌جمهور اظهار داشت: مجلس در جریان رأی‌اعتماد به وزرا کاملا همراهی کرد و بالاترین رأی تاریخ انقلاب را به وزرا داد. وی افزود: مجلس شما را از خودش می‌داند، ما دل‌مان می‌سوزد و نمی‌خواهیم دشمنان خرده بگیرند و دولت را ناکارآمد معرفی کنند اما شما در معرفی وزیر نه با مجلس مشورت کردید و نه با مجموعه خودتان. دلخوش با بیان اینکه آیا شأن آموزش‌وپرورش این است که بعد از 40سال این‌طور وزیر برای آن معرفی شود، گفت: خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش در اولویت شما نیست؛ درحال‌حاضر آموزش‌وپرورش 25 تا 30درصد کسری بودجه دارد و بازنشستگان هم دچار مشکل هستند. آیا با جزوه (برنامه پیشنهادی وزیر) می‌توان این مشکلات را حل کرد؟
 
عنوان و علل نخبگی فیاضی چیست؟
 احمد محرم‌زاده، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش خطاب به فیاضی گفت: شما در سوابق‌تان گفته‌اید که هفت‌سال مدیر آموزشی‌وپرورشی بوده‌اید؛ شما مدیر کدام مدرسه تهران بوده‌اید و چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد تحت پوشش وزارت علوم نیست؟ محرم‌زاده ادامه داد: ‌عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفته‌اید؟ طرح شما برای مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزش‌وپرورش چیست؟ وی تصریح کرد: شما در برنامه‌های‌تان به تقویت بسته‌های کمک‌آموزشی تاکید کرده‌اید که این به معنای به حاشیه رفتن معلم و کتاب درسی در نظام آموزشی است.
 
فیاضی از خانواده معلمان نیست
 محمد وحیدی، نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در مخالفت با فیاضی گفت: اظهارات من در مخالفت با برنامه‌های آقای فیاضی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش است، نه مخالفت با آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم؛ من با افتخار پشت سر این دولت انقلابی ایستاده‌ام، ضمن اینکه استان ما بیشترین رأی را به آیت‌الله رئیسی در انتخابات داد. وی افزود: انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش باید با همراهی و مشورت مجلس باشد، نه اینکه در لابی‌ها و پارک‌ها انتخاب شود. وحیدی تاکید کرد: کسی که می‌خواهد وزیر آموزش‌وپرورش باشد باید در زمره خانواده بزرگ این وزارتخانه و همراه با یک‌میلیون معلم باشد. وی با اشاره به حضور وزرا در جلسات مختلف برای رأی‌اعتماد مجلس گفت: وزرا همیشه باید در مجلس حضور داشته باشند، نه اینکه فقط روز رأی‌اعتماد به مجلس بیایند، روزی که بودجه‌نویسی و حمایت از شرایط سخت کرونا و روز رفع مشکلات فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان است باید همه وزرا در مجلس باشند.
 
فیاضی حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده
 حجت‌الاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس نیز در مخالفت با فیاضی گفت: همان‌طور که آیت‌الله رئیسی در مجلس اعلام کردند که برای معرفی آقای فیاضی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش به حجت شرعی رسیده‌اند، نمایندگان مجلس هم باید برای رأی به وزیر آموزش‌وپرورش به حجت برسند. وی تاکید کرد: یک‌میلیون نفر در آموزش‌وپرورش معلم با مدارک دکتری و کارشناسی‌ارشد و... داریم؛ آیت‌الله رئیسی آیا در بین این یک‌میلیون نفر فردی قوی و دارای تحصیلات تکمیلی پیدا نکردند که به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش معرفی کنند. وی افزود: آیت‌الله رئیسی فرمودند که 20گزینه برای آموزش‌وپرورش وجود داشته است درحالی‌که این وزارتخانه پیش از این و در طول 40سال اخیر مدیرپرور بوده و خیلی از مدیران آن به سایر وزارتخانه‌ها رفته‌اند، چرا بعد از 40سال نمی‌توانیم یک نفر را برای وزارت آموزش‌وپرورش بگماریم؛ بین 290نماینده مجلس تعداد زیادی معلم هستند که می‌توانند سکاندار وزارت آموزش‌وپرورش باشند. حجت‌الاسلام باقری خاطرنشان کرد: آقای فیاضی هم حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده و تحقیق کردم و متوجه شدم حتی یک روز هم مدیرکل نبوده است.
 
موافقان چه گفتند؟
 البته فیاضی موافقانی هم داشت و موافقان اعتقاد داشتند برنامه‌های کلان مهم است و مهم نیست که خود وزیر همه تخصص‌های لازم را دارا باشد. در همین زمینه زهره الهیان گفت: نگاه کلان‌نگر باید در وزارت آموزش‌وپرورش باشد، نه اینکه خود وزیر در تک‌تک کارها متخصص باشد. وی گفت: مدیر انقلابی، جهادی و پاک‌دست باید در آموزش‌وپرورش باشد تا بتواند رویکرد تحولی در این وزارتخانه ایجاد کند، ضمن اینکه تفکر راهبردی در آقای فیاضی برای تحول در آموزش‌وپرورش وجود دارد. قرار دادن افراد تکراری، استمرار وضع موجود و تکرار چالش‌ها و بحران‌های متعدد در وزارت آموزش‌وپرورش است. عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس نیز در موافقت با فیاضی گفت: بسیاری از همکارانم در مواجهه با مسعود فیاضی 
«دو دو» و مخالفت کردند اما وقتی که با آن‌ها صحبت کردم به آن‌ها گفتم آیا اساسا صحبت‌های وی را شنیده‌اید یا وی را دیده‌اید؟ که گفتند خیر! وی افزود: اینکه صحبت‌های «من‌وتو» و «بی‌بی‌سی» را شنیده‌ و آمده‌ایم و در خانه ملت مخالفت می‌کنیم درست نیست. یا سکوت کنید و نه تایید. این حرف‌ها را در دوران انتخابات به من و شما هم گفتند. گودرزی گفت: امروز مشکل آموزش‌وپرورش مشکلات سیاست‌پژوهی است که آقای فیاضی در حل این مساله توانمند است، رتبه اول کنکور فیاضی در سال۷۳ دلیل همین مدعاست. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم به‌عنوان موافق عنوان کرد: فیاضی یکی از موفقیت‌های یک مدیر، فهم درست از مشکلات و توانمندی‌ها و ظرفیت است که خوشبختانه توانمندی و تسلط و مسلط بودند بر مشکلات و موضوعات با ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش را در ایشان یافتم. وی افزود: سوابق اجرایی آقای فیاضی که ریاست‌جمهوری بیان کردند همچنین معلم آموزشی و پرورشی، مطالعه بر محتوای کتب درسی و فرایند محتوای درسی و سابقه مدیریتی در حوزه آموزش‌وپرورش ازجمله ویژگی‌های مثبت وی است.
  
مهلت یک‌هفته‌ای رییس‌جمهور برای معرفی وزیر
 پس از پایان رأی‌گیری و عدم رأی موافق نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش برای تصدی بر این وزارتخانه، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از جناب آقای رییس‌جمهور خواهش می‌کنم که در اسرع وقت وزیر آموزش‌وپرورش را به مجلس معرفی کند چراکه وزارت آموزش‌وپرورش بسیار مهم و کلیدی است. قالیباف ادامه داد: در دو دوره دولت‌های قبل طی 16سال، همیشه وزیر آموزش‌وپرورش در رأی‌گیری‌های اولیه دولت‌ها دچار چالش شده و متاسفانه این مهم‌ترین وزارتخانه تغییرات بسیاری در حوزه وزیر داشته است و این موضوع، به کشور و هم به آموزش‌وپرورش آسیب می‌زند. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ان‌شاءالله آقای رئیسی، وزیر پیشنهادی بعدی را در کمترین زمان معرفی کند تا ان‌شاءالله مجلس هم بتواند بررسی‌های خود را انجام دهد طبق اصل135 قانون اساسی رییس‌جمهور تنها یک‌بار می‌تواند برای یک وزارتخانه‌ سرپرست تعیین کند. معنی این اصل این است که هیچ  وزارتخانه‌ای بیش از سه‌ماه نمی‌تواند با سرپرست اداره شود؛ بنابراین چون الان 83روز از معرفی آقای کاظمی به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش می‌گذرد،‌ طبق قانون اساسی، آقای رییس‌جمهور تنها یک هفته زمان دارد تا فردی دیگر را برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش به مجلس معرفی کند.
 
نظر کمیسیون آموزش درباره بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی : 
«علی رغم جامعیت، واقع گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص های کمی، سنجش‌پذیری و زمانبندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست

سیدنظام الدین موسوی: در شرایط فعلی و به خصوص در دو سه سال اخیر به دلیل سوءمدیریتی که در دولت قبل وجود داشت، آموزش و پرورش و بدنه آن دچار مشکلات اجرایی، معیشتی و مدیریتی زیاد شده است. مجموعه این عوامل باعث شد که نمایندگان روی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، حساسیت بیشتری داشته باشند

captcha
شماره‌های پیشین