sobhe-no.ir
1289
شنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۰
8
گفت و‌گوی «صبح نو» با سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر درباره مشکلات حمل و نقل تهران

بایدتصمیم‌های شجاعانه بگیریم

فائزه مومنی / در روزی که ساعت اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرده و همین مساله موجب شده تا یکبار دیگر ساعت اوج ترافیک صبحگاهی با تغییر مواجه شود، تاخیر چاشنی هر جلسه و وقت دیدار و حتی مصاحبه‌ای است. درست اتفاقی که برای ما افتاد و جلسه گفت‌وگو با تاخیری نیم‌ساعته همراه شد. اما علت ترافیک و آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور و به‌خصوص تهران چیست؟ با توجه به وضعیت نامطلوب ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ضعیف‌تر شدن آن به واسطه فرسودگی، هرساله، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص ساخت واگن مترو یکی از اولویت‌های دولت‌ها و مدیریت شهری محسوب می‌شود، این درحالی است که برآوردها حکایت از وضعیت نامطلوب این ناوگان دارد و نشان می‌دهد تحقق این امر همچنان آنگونه که باید امکان‌پذیر نیست و این ناوگان در وضعیت هشدار قرار دارد. در این میان اما دولت نیز به برخی تعهدات خود عمل نکرده و با وجود قوانین موجود از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی می‌کند. از آنجایی که وصول مطالبات مردم یکی از محدودیت‌های مدیریت شهری است، منابع مالی شهرداری‌ها پاسخگوی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و هزینه‌های کلان ساخت واگن مترو نیست و تحقق این امر نیاز به اراده دولت و بازنگری برخی قوانین دارد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در حمل‌و‌نقل عمومی قوانین وزن‌دار بسیار زیاد هستند که در صورت تحقق هر کدام گره‌گشایی عظیمی صورت می‌گیرد، می‌گوید: در قانون حمایت از سامانه‌های ریلی آمده است دولت می‌تواند در راستای توسعه ریلی حدود 50درصد به شهرداری‌ها کمک کند اما اصولا مجلس در جایگاه توصیه و نصیحت کردن نیست. گفت‌وگوی تفصیلی «صبح‌نو» با رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران را بخوانید.

شماره‌های پیشین