sobhe-no.ir
1289
شنبه، ۱۵ آبان ۱۴۰۰
7
گفت و‌گوی «صبح نو» با سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر درباره مشکلات حمل و نقل تهران

بایدتصمیم‌های شجاعانه بگیریم

فائزه مومنی / در روزی که ساعت اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرده و همین مساله موجب شده تا یکبار دیگر ساعت اوج ترافیک صبحگاهی با تغییر مواجه شود، تاخیر چاشنی هر جلسه و وقت دیدار و حتی مصاحبه‌ای است. درست اتفاقی که برای ما افتاد و جلسه گفت‌وگو با تاخیری نیم‌ساعته همراه شد. اما علت ترافیک و آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور و به‌خصوص تهران چیست؟ با توجه به وضعیت نامطلوب ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ضعیف‌تر شدن آن به واسطه فرسودگی، هرساله، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص ساخت واگن مترو یکی از اولویت‌های دولت‌ها و مدیریت شهری محسوب می‌شود، این درحالی است که برآوردها حکایت از وضعیت نامطلوب این ناوگان دارد و نشان می‌دهد تحقق این امر همچنان آنگونه که باید امکان‌پذیر نیست و این ناوگان در وضعیت هشدار قرار دارد. در این میان اما دولت نیز به برخی تعهدات خود عمل نکرده و با وجود قوانین موجود از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی می‌کند. از آنجایی که وصول مطالبات مردم یکی از محدودیت‌های مدیریت شهری است، منابع مالی شهرداری‌ها پاسخگوی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و هزینه‌های کلان ساخت واگن مترو نیست و تحقق این امر نیاز به اراده دولت و بازنگری برخی قوانین دارد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در حمل‌و‌نقل عمومی قوانین وزن‌دار بسیار زیاد هستند که در صورت تحقق هر کدام گره‌گشایی عظیمی صورت می‌گیرد، می‌گوید: در قانون حمایت از سامانه‌های ریلی آمده است دولت می‌تواند در راستای توسعه ریلی حدود 50درصد به شهرداری‌ها کمک کند اما اصولا مجلس در جایگاه توصیه و نصیحت کردن نیست. گفت‌وگوی تفصیلی «صبح‌نو» با رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران را بخوانید.

صبح نو

گفت و‌گوی «صبح نو» با سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر درباره مشکلات حمل و نقل تهران

بایدتصمیم‌های شجاعانه بگیریم

فائزه مومنی / در روزی که ساعت اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرده و همین مساله موجب شده تا یکبار دیگر ساعت اوج ترافیک صبحگاهی با تغییر مواجه شود، تاخیر چاشنی هر جلسه و وقت دیدار و حتی مصاحبه‌ای است. درست اتفاقی که برای ما افتاد و جلسه گفت‌وگو با تاخیری نیم‌ساعته همراه شد. اما علت ترافیک و آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور و به‌خصوص تهران چیست؟ با توجه به وضعیت نامطلوب ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ضعیف‌تر شدن آن به واسطه فرسودگی، هرساله، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص ساخت واگن مترو یکی از اولویت‌های دولت‌ها و مدیریت شهری محسوب می‌شود، این درحالی است که برآوردها حکایت از وضعیت نامطلوب این ناوگان دارد و نشان می‌دهد تحقق این امر همچنان آنگونه که باید امکان‌پذیر نیست و این ناوگان در وضعیت هشدار قرار دارد. در این میان اما دولت نیز به برخی تعهدات خود عمل نکرده و با وجود قوانین موجود از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی می‌کند. از آنجایی که وصول مطالبات مردم یکی از محدودیت‌های مدیریت شهری است، منابع مالی شهرداری‌ها پاسخگوی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و هزینه‌های کلان ساخت واگن مترو نیست و تحقق این امر نیاز به اراده دولت و بازنگری برخی قوانین دارد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه در حمل‌و‌نقل عمومی قوانین وزن‌دار بسیار زیاد هستند که در صورت تحقق هر کدام گره‌گشایی عظیمی صورت می‌گیرد، می‌گوید: در قانون حمایت از سامانه‌های ریلی آمده است دولت می‌تواند در راستای توسعه ریلی حدود 50درصد به شهرداری‌ها کمک کند اما اصولا مجلس در جایگاه توصیه و نصیحت کردن نیست. گفت‌وگوی تفصیلی «صبح‌نو» با رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران را بخوانید.

ماجرای مترو و توسعه آن یکی از موارد عجیب در تهران و دیگر کلان‌شهرهاست. سیدجعفر تشکری‌هاشمی درباره قانون توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌گوید: این قانون ایجاب می‌کند اگر دولت با موانعی مواجه و این موانع سبب شد میزان حمایت به 45درصد برسد، دولت جرمی مرتکب نشده باشد اما معنایش این نیست که مجلس مصوب کرده و می‌توان هیچ کمکی به این سامانه نکرد. تشکری‌هاشمی درخصوص یکی از قوانین مصوب مجلس نیز می‌افزاید: در یکی از قوانین اعلام‌شده دولت در ساخت مترو می‌تواند تا 50درصد به شهرداری کمک کند و مجلس دست دولت را کاملا
 باز گذاشته تا میزان کمک‌رسانی 30 یا 40درصد هم نباشد.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران با اشاره به قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت می‌افزاید: در سال1389، پیش‌بینی شد سالانه 10هزار میلیارد تومان به توسعه حمل‌ونقل شهری و جاده‌ای کمک شود که چهارهزار میلیارد تومان آن مربوط به حمل‌ونقل درون‌شهری و 6هزار میلیارد تومان مربوط به حمل‌ونقل برون‌شهری بود. تشکری‌هاشمی با تاکید بر اینکه این قانون به مرحله اجرا درآمده و مصوبه مجلس است، عنوان کرد: حتی یک ریال از محل این قانون هرگز ازسوی دولت به شهرداری‌ها داده نشد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی دریافت جرایم راهنمایی و رانندگی هم می‌افزاید: قانون در ارتباط با اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی به تصویب مجلس رسید که طبق این قانون 60درصد از مبلغ جرایمی که وصول می‌شود باید به حساب شهرداری‌ها واریز شود که این 60درصد گاهی معادل چند هزار میلیارد تومان در شهرهایی مثل تهران می‌شود. براساس گزارش‌ها، باید در سال گذشته حدود هزار و 600میلیارد تومان از این محل به شهرداری‌ها پرداخت می‌شد اما میانگین سال گذشته چیزی در حدود 10درصد از این مبلغ  است که پرداخت شد.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه قانون مذکور اجازه نداده این درآمد در جای دیگری هزینه شود، می‌افزاید: در قانون آمده مشخصا باید محل هزینه‌ این درآمد شهرداری‌ها باشند، لذا قانون هم درآمد و هم هزینه را معین کرده و این‌طور نیست که کسی جابه‌جا کند. این عضو شورای شهر تهران که خود سابقه فعالیت اجرایی در دوران مدیریت جهادی شهر تهران را هم در کارنامه دارد، می‌افزاید: در گذشته مصوبه‌ای در حوزه بلیت‌ها وجود داشت که بر آن اساس مقرر شده بود یک‌سوم را شهرداری‌ها، یک‌سوم دیگر را شهروندان و یک‌سوم باقی‌مانده را دولت پرداخت کند. 


همچنین بنا بود مردم و دولت مکمل یکدیگر باشند و هرچقدر از مردم کمتر دریافت می‌شد به همان میزان نیز دولت مبلغ بیشتری پرداخت کند تا کسری جبران شود ولی در گذشته دولت به‌طور متوسط حدود 9درصد از این مبلغ را پرداخت کرده و مردم هم حدود 9 تا 10درصد پرداخت کردند و شهرداری 80درصد باقی‌مانده را برعهده گرفت که این امر نقض مقرراتی است که پیش‌بینی شده است.
 
جبران تعارض خدمات شهرداری در حمل‌ونقل عمومی با دریافت کرایه
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به قوانین متعددی درخصوص آلودگی هوا و قوانین مربوط به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: در گذشته برای هزینه خرید اتوبوس، دولت حدود 82‌ونیم‌درصد را پرداخت می‌کرد و شهرداری‌ها باید 17و نیم‌درصد را پرداخت می‌کردند، این در حالی است که در آن مقاطع به‌خاطر پایین بودن نرخ ارز قیمت وسایل نقلیه بسیار ارزان بود و شهرداری با مبلغی کمتر از 120میلیون تومان یک اتوبوس خریداری می‌کرد اما الان دولت نه‌تنها این کمک‌ها را قطع کرده بلکه قیمت یک اتوبوس 5/4میلیارد تومان شده و شاهد افزایش 40برابری قیمت‌ها هستیم.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی در ادامه هم تاکید می‌کند: با آنکه قیمت اتوبوس 40برابر شده است اما نمی‌توان کرایه مردم را 40برابر کرد، پس تعارضی بین خدمات تمام‌شده برای شهرداری در حمل‌ونقل اتفاق افتاده و این تعارض در دریافت کرایه‌ها خود را نشان می‌دهد.
تشکری‌هاشمی با اشاره به سال1389 و توقف تحویل اتوبوس به شهرداری تهران ازسوی دولت گفت: 11سال است که دولت به شهرداری هیچ اتوبوسی نداده و به میزان ظرفیت قانونی هم کمک نکرده است، درحالی‌که هم در قوانین این تعهدات وجود داشت و هم در اسناد بالادستی بوده که مثلا طبق مصوبات دولت باید سالانه حدود 18کیلومتر مترو بسازد. وی می‌افزاید: اگر شهرداری 18کیلومتر مترو بسازد، دولت هم باید 50درصد بدهد و هر کیلومتر مترو حدود یک‌هزار میلیارد تومان قیمت دارد، با این تفاسیر، باید برای مترو سالی 9هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در هیچ‌کدام از این موضوعات کار قابل‌توجهی اتفاق نیفتاده است، می‌گوید: شاهد یک رکود اساسی در بحث حمل‌ونقل هستیم و حتی درجاهایی دولت نمی‌خواسته کمک بلاعوض دهد و قصد داشته از ظرفیت‌های  قانونی به شهرداری کمک برساند؛ مثل استفاده از صندوق توسعه ملی که چندین سال تکرار شد و مقرر بود دولت معادل دومیلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی سابق و صندوق توسعه ملی پرداخت کند ولی هرگز این اتفاق نیفتاد. به گفته تشکری‌هاشمی، بی‌توجهی و عدم احساس درک مشکلات شهروندان و شهرداری‌ها در توسعه زیرساخت‌ها در تصمیم‌گیری‌های دوره قبل به‌عینه مشهود است و ازهم‌گسستگی حمل‌ونقل شهرداری تهران نمی‌تواند یک‌شبه اتفاق افتاده باشد و محصول
ص چندین سال بی‌مبالاتی‌هایی است که دولت‌ها از محل اجرای قوانین داشتند.
وی با اشاره به تصمیم‌سازی‌های انجام‌شده در شوراهای دوم، سوم و چهارم می‌افزاید: اگر مدیریت عالمانه‌ای که در این سه دوره در شهرداری تهران بود و کارهایی که انجام شد، نبود، شاید امروز تهران از خیلی از شهرهای دیگر کشور فقیرتر بود و اگر می‌خواست فقط به حمایت‌های دولتی استناد کند، دستاوردی نداشت.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال‌هایی که هیچ کمکی به شهرداری تهران نشد، 220کیلومتر مترو در تهران ساخته شد، تصریح می‌کند: این امر یک اتفاق بی‌نظیر است، 198کیلومتر خطوط اتوبوس تندرو در تهران راه‌اندازی کردیم و یک‌هزار و 150دستگاه اتوبوس دوکابین با کیفیت عالی وارد این ناوگان شد که همه از محل منابع شهرداری بود.
تشکری‌هاشمی با تاکید بر اینکه رسالت شوراهای دوم تا چهارم را برعهده داریم و باید تصمیمات شجاعانه‌ای گرفته شود، گفت: باید به‌جد از شهردار و شهرداری خواسته شود این تحولات را رقم بزنند و نباید دغدغه شهرداری این باشد که توانسته حقوق پرسنل را پرداخت کند یا خرسند شود که با قفل‌هایی که به سیستم شهرسازی زده، هیچ اتفاقی در شهر نیفتاده است، چراکه این امر یک عقب‌گرد غیرقابل‌توجیه در اداره شهر بوده و تخریب زیرساخت‌های شهری است که به‌عنوان یک موجود زنده دائما باید تغذیه، رسیدگی و متحول شود. اینکه شهر را منجمد کرده و بگوییم نگذاشتیم شهر آسیب ببیند ازجفا‌هایی است که می‌تواند به یک شهر بشود.
 
ثبات تحریم‌ها در مسائل عمومی شهرداری‌ها
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر درخصوص میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر مشکلات شهرداری، توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی هم به «صبح‌نو» می‌گوید: معتقدم شرایط تحریم‌ها طی چهار سال گذشته با سال‌های پیش در بخش مسائل عمومی تغییر نکرده است، چراکه در گذشته هم تحریم‌ها وجود داشت و برای انجام این کارها با موانعی مواجه بودیم و هنر مدیریت این بود که برای این مشکلات چاره‌اندیشی و راه‌حل‌هایی پیدا کند.
تشکری‌هاشمی در ادامه هم می‌گوید: آن زمان در تهیه وسایلی مثل اتوبوس تحریم نبودیم و در تامین منابع سازوکارهای داخلی بودند که می‌توانستند راهگشا یا مانع باشند و الان هم همین موضوع را در سازوکارهای داخلی، نظام بانکی و در بحث مقررات ارزی کشور شاهد هستیم و به نظر من، خیلی به موانع خارجی ارتباطی پیدا نمی‌کند، هرچند معنی تحریم‌ها این نیست محدودیت‌هایی که خارج از کشور داریم بی‌تاثیر است اما شدت آن با گذشته در مسائل عمومی خیلی فرق نکرده و کنترل آن به سبک و سیاق مدیریت‌ها بازمی‌گردد. وی درخصوص رسالت شهرداری هم می‌افزاید: شهرداری علاوه بر اداره شهر، پرداخت حقوق پرسنل، جمع‌آوری زباله‌ها، آبیاری فضای سبز و نظافت معابر، رسالت‌های بزرگ‌تری هم دارد که برای تحقق آن‌ها باید تلاش خستگی‌ناپذیر انجام دهد و منابع لازم را فراهم سازد. رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید در شهر خلق ثروت صورت گیرد، می‌گوید: برای خلق ثروت و تولید درآمد در شهر اگر نگاه این باشد که پا بر گردن طبقات متوسط و ضعیف جامعه بگذاریم، چیزی جز خسارت بر جای نخواهد گذاشت، تحت عناوین مختلف دریافت مبالغی از شهروندان و هزینه‌کرد آن به سود قشری خاص منطقی نیست.
تشکری‌هاشمی با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌های تولید ثروت در شهر، می‌گوید: در این راستا، باید سازوکارهای قانونی فراهم شوند که معتقدم این سازوکار فراهم است و فقط باید اراده به کار بستن آن‌ها وجود داشته باشد. آنطور که معاون اسبق حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: «می‌شود درآمدهای خوبی از انواع فعالیت‌های قانونی و به نفع تولید و اقتصاد ملی و اقتصاد شهر داشت و ازطرف‌دیگر می‌توان برخی اقدامات را به خود مردم واگذار کرد و ضرورتی ندارد شهرداری در همه امور مداخله کند، چراکه مردم می‌توانند خیلی از کارها را ارزان‌تر و سریع‌تر انجام دهند و کار اقتصادی‌تر به سرانجام برسد.»
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر با تاکید بر استفاده از بخش خصوصی می‌گوید: باید اجازه مشارکت بخش خصوصی را در خیلی از موضوعات بدهیم و مقررات دست‌وپاگیر و موانع خودساخته را از مسیر برداریم و اجازه دهیم شهر مولد شود و سرمایه‌گذاران جرات و جسارت سرمایه‌گذاری در شهر را پیدا کنند. اینکه امیدمان به این درصدی که از ارزش‌افزوده یا مبالغ کمی که از محل عوارض پسماند و عوارض نوسازی می‌گیریم باشد و فکر کنیم می‌شود شهر را به‌سمت تحول برد، دور از ذهن است.
تشکری‌هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر حضور «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران در جلسات هیات دولت و خروجی آن برای شهر، می‌گوید: اینکه بخواهیم همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم یک تصمیم راهگشا نخواهد بود، باید سناریوهای مختلف را برای حل مسائل شهر پیش روی خود بگذاریم و هرکدام از سناریوها به نتیجه رسید، ما را به هدف‌مان نزدیک خواهد، حال اگرچند سناریو به نتیجه رسید یک فرصت بی‌نظیر است. وی در ادامه می‌افزاید: سال‌هاست بحث مطالبات از دولت مطرح است و شهرداران روی این موضوع تاکید داشتند ولی واقعیت این است که چه در زمانی که تعارض سیاسی بین مدیریت شهری و دولت بوده و چه زمانی که هماهنگی کامل و همبستگی خیلی خوبی بین مدیریت شهری و دولت بود، تجربه ثابت کرده است نمی‌شود روی آنکه به‌راحتی مطالبات‌مان را از دولت بگیریم حساب باز کرد.
 
وصول مطالبات مردم، یکی از محدودیت‌های مدیریت شهری
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تصریح می‌کند: حتی اگر این اتفاق هم بیفتد و فرض کنیم در همان سال اول همه مطالبات‌‌مان را از دولت گرفتیم و در نقطه سربه‌سر و صفر قرار داریم، باید بتوانیم برای شهر ارزش‌افزوده ایجاد کنیم، شهر را توسعه دهیم، زیرساخت‌ها را در حد استانداردهای ملی و بین‌المللی برسانیم و برای انجام این کار غیرازاینکه باید مطالبات‌مان را از دولت بگیریم و تلاش شود از این حقوق صیانت و دفاع شود باز هم نمی‌توانیم اقدامات جدید انجام دهیم و باید مطالبات مردم را بدهیم.
تشکری‌هاشمی مطالبات مردم را یکی از محدودیت‌های مدیریت شهری خواند و گفت: برای این امر یک فرصت داریم که طلب‌مان از دولت است و اگر این دو سربه‌سر انجام شود، یعنی در شهر هیچ تحولی رخ نداده است. ما باید در شهر تهران خلق ثروت کنیم و برای خلق ثروت گام اول این است فرصت‌هایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند در شهر سرمایه‌گذاری کنند را شناسایی کنیم و با این سرمایه‌گذاری بتوانیم منابع لازم برای رشد را در شهر فراهم سازیم. رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر پایتخت با اشاره به ساخت نمایشگاه شهر آفتاب افزود: الان این امکان به‌وجودآمده که باتوجه‌به مصوباتی که در آخرین ماه‌های دولت قبل انجام شد، بتوانیم نمایشگاه‌های‌مان را به این محل منتقل کنیم. با این الزام و انتقال این نمایشگاه می‌تواند خلق ثروت کند و مکان کنونی در سئول نیز می‌تواند به سرانه عمومی شهر افزوده شود و تبدیل به یکی از بوستان‌های شهر، یکی از مراکز تجاری بزرگ تهران یا هر کاربری دیگری شود.
تشکری‌هاشمی با اشاره به رقم‌های درآمدی شهرآفتاب تاکید می‌کند: می‌توان از محل نمایشگاه فعلی برای شهرداری خلق ثروت کرد و برآوردها این است درصورتی‌که نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود، سالانه بیش از هزار تا هزار و500میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری اضافه می‌شود و با توجه به اینکه تمام زیرساخت‌ها فراهم است و سالن‌ها، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، نور، راه، مترو و غیره برای برگزاری نمایشگاه فراهم است، این نمایشگاه به کارهای مقدماتی نیازی ندارد. وی با تاکید بر اینکه فرصت برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، می‌گوید: می‌توان یک هتل در کنار نمایشگاه ساخته شود و سرمایه‌گذار این هتل را بسازد و به سرانه‌های شهر اضافه کند و بازدیدکنندگان در کنار نمایشگاه در این هتل اقامت کنند، لذا ضرورتی ندارد برای انجام امور از جیب مردم خردخرد پول عوارض شهری را دریافت کنیم و هتل بسازیم.
عضو ششمین دوره شورای شهر تهران در ادامه تاکید می‌کند: در بحث حمل‌ونقل هم دقیقا همین است و عمده فعالیت‌های حمل‌ونقل را می‌شود با مشارکت خود مردم راه برد؛ یعنی اجازه دهیم مردم اتوبوس و واگن بیاورند و تاکسی وارد کنند یا از تولیدکنندگان داخلی بخرند و فرصت دهیم این توسعه به دست خود مردم صورت بگیرد.
تشکری‌هاشمی عنوان می‌کند: خیلی از فعالیت‌ها می‌تواند ایجاد اشتغال و سرمایه اصلی شهر را که درگیر است، آزاد کند. 

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر: در شورای ششم سازوکار جدی برای طرح ترافیک طراحی می‌شود و هم این طرح را بازنگری می‌کنیم و هم تغییرات جدی در آن رخ خواهد داد 

ادامه از  صفحه 8 
باید بتوانیم از خدمات الکترونیک بهره گیریم و به سرمایه‌گذاران جرات سرمایه‌گذاری دهیم.
وی با بیان اینکه درمورد بازیافت هم می‌توان این فرصت را به سرمایه‌گذار داد تا با ورود دستگاه‌های بازیافت، کمپوست و برق تولید کند، می‌گوید: به‌جای اینکه هزینه‌های سنگین حمل و دفن را بدهند و هزینه‌های بلندمدت ازدست‌رفتن زمین‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و آلودگی محیط‌زیست را داشته باشیم، باید به بخش خصوصی این فرصت را بدهیم تا بتواند این کارها را پیش ببرد. به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، این‌ها مدل‌هایی است که می‌تواند هزینه‌های شهرداری را کاهش دهد و سرمایه‌های بزرگ را به‌سمت شهر بیاورد تا زیرساخت‌های شهر کامل شود.
تشکری‌هاشمی فرصت اشتغال در هر گوشه از شهر را مهیا خوانده و تاکید می‌کند که «فرصت اشتغال، جذب سرمایه‌های مردمی و رفع مشکلات شهروندان وجود دارد مدیریت باید تصمیمات شجاعانه و انقلابی بگیرد و نوع نگاهش را عوض کند.»
ساخت 60درصد از واگن‌های مترو 
به‌واسطه صنعتگران ایرانی
ݢݢݢݢݢوݤیݤ دݤرݤخصوݤصݤ تعطیلیݤ توݤلیدݤ قطاݤرݤ ملیݤ نیزݤ بهݤ «صبحݤ‌نوݤ»ݤ میݤ‌گوݤیدݤ:ݤ دݤرݤ دݤوݤرݤهݤ مدݤیرݤیتݤ ماݤ دݤوݤ نماݤیشگاݤهݤ برݤگزݤاݤرݤ شدݤ وݤ تماݤمݤ قطعاݤتیݤ رݤاݤ کهݤ مترݤوݤ برݤاݤیݤ توݤلیدݤ وݤ تغییرݤاݤتݤ نیاݤزݤ دݤاݤشتݤ دݤرݤ معرݤضݤ دݤیدݤ صنعتگرݤاݤنݤ گذݤاݤشتݤ وݤ بهݤ آݤناݤنݤ وݤعدݤهݤ حماݤیتݤ دݤاݤدݤهݤ شدݤ.ݤ بسیاݤرݤیݤ اݤزݤ صنعتگرݤاݤنݤ بخشݤ عظیمیݤ اݤزݤ قطعاݤتݤ رݤاݤ توݤلیدݤ کرݤدݤندݤ وݤ حدݤوݤدݤ60دݤرݤصدݤ اݤزݤ ساݤختݤ وݤاݤگنݤ‌هاݤ باݤ کمکݤ صنعتگرݤاݤنݤ اݤیرݤاݤنیݤ ساݤختهݤ شدݤ.ݤ تشکرݤیݤ‌هاݤشمیݤ اݤدݤاݤمهݤ دݤاݤدݤ:ݤ شوݤرݤاݤیݤ پنجمݤ دݤرݤ ساݤلݤ پاݤیاݤنیݤ دݤوݤرݤهݤ مدݤیرݤیتݤ خوݤدݤ چیزݤیݤ تحتݤ‌عنوݤاݤنݤ قطاݤرݤ ملیݤ مطرݤحݤ کرݤدݤ کهݤ برݤرݤسیݤ‌هاݤ نشاݤنݤ میݤ‌دݤهدݤ هرݤچندݤ توݤاݤنستندݤ برݤخیݤ قطعاݤتݤ رݤاݤ باݤ کمکݤ 
جهاݤدݤ دݤاݤنشگاݤهیݤ وݤ چندݤ ساݤزݤندݤهݤ دݤیگرݤ بهݤ متعلقاݤتݤ قطاݤرݤهاݤیݤ گذݤشتهݤ اݤضاݤفهݤ کنندݤ اݤماݤ تاݤ رݤسیدݤنݤ بهݤ قطاݤرݤ ملیݤ رݤاݤهݤ بسیاݤرݤ طوݤلاݤنیݤ دݤرݤ پیشݤ خوݤاݤهیمݤ دݤاݤشتݤ.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران ضمن استقبال از تولید قطار ملی، گفت: باید واقع‌نگر باشیم و به‌لحاظ فنی بررسی کنیم تولید کدام قطعات در داخل کشور امکان‌پذیر است و تولید کدام قطعات توجیه اقتصادی دارد. قطاری که به‌عنوان قطار ملی مطرح شد هنوز در سیر مراحل تاییدیه است، باید بررسی شود تک‌قطاری که ساخته شده آیا می‌تواند تاییدیه‌های لازم را به‌لحاظ ایمنی و فنی بگیرد یا خیر. وی با تاکید براینکه به فرض موفقیت تا تبدیل تولید یک نمونه به تولید صنعتی و تجاری مسیر طولانی در پیش است، می‌افزاید: کارخانه واگن‌سازی تهران با همان 60درصد سابق می‌تواند کار تولید را که در گذشته می‌کرد، ادامه دهد. چندین کارخانه واگن‌سازی دیگر در داخل کشور وجود دارد که عمدتا تعطیل و بیکار هستند و کسی به آن‌ها سفارش نمی‌دهد، چراکه با قیمت بالای این واگن‌ها تولید آن اقتصادی نیست. تشکری‌هاشمی ادامه می‌دهد: باید روی آن تمرکز کنیم کسری قطعاتی را که فعلا می‌توان در داخل کشور ساخت از تولیدکنندگان خارجی بگیریم و تولید انبوه را در کشور انجام دهیم، نباید متوقف شویم.
 
پیش‌پرداخت
 خرید 630 واگن  
در دستورکار دولت
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید مردم از این امکانات بی‌بهره شوند، می‌گوید: برای تحقق این امر در تلاش هستیم و وزیر کشور این قول را به شهردار تهران دادند تا پیش‌پرداخت‌های خرید 630واگن را در اولین فرصت انجام دهند و حتما پیگیر می‌شویم که سریع‌تر این اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق بیفتد هم کارخانه واگن‌سازی مترو احیا خواهد شد و بخش‌های زیادی در داخل کشور تولید می‌شود و هم نیاز مردم رفع می‌شود.
تشکری‌هاشمی درخصوص وظایف شهرداری تهران به‌عنوان یک متولی در قانون هوای پاک به «صبح‌نو» می‌گوید: نباید قانون را محدود کنیم به اینکه وظیفه شهرداری تهران راجع به تعداد اتوبوسی است که در اختیارش است و اگر این کار را انجام داد یعنی وظیفه شهرداری انجام شده است؛ وظیفه شهرداری در همه حوزه‌ها به‌خصوص در رابطه با منابع متحرک یعنی خودروهای شخصی، خودروهای عمومی و زیرساخت‌هایی که برای محدوده کنترل آلودگی هوا در حال اجرا بود، حوزه وسیعی از وظایف متوجه شهرداری تهران است. وی می‌افزاید: الان در وضعیت بد و بدتر قرار گرفته‌ایم؛ یعنی با این پرسش که اتوبوسی که نقص دودزایی دارد و آلودگی تولید می‌کند باید استفاده شود یا اینکه مردم مجبور شوند صدها ماشین شخصی خود را به دلیل نبود اتوبوس به خیابان بیاورند، مواجه هستیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برداشته شدن سقف فرسودگی خودروها امری نامطلوب بود، می‌گوید: الان گفته شده تا مادامی‌که بتوانند معاینه فنی بگیرند، مشمول خودروی فرسوده نمی‌شوند و این هم عامل مزید‌برعلت شده که ما با این پدیده مواجه هستیم و نمی‌توانیم خودروهای فرسوده را از این چرخه خارج کنیم. به گفته تشکری‌هاشمی، نبود خودروی جایگزین برای خودروهایی که به سن فرسودگی رسیدند و بالا بودن قیمت خودروها دو عاملی است که شهرداری را در فرایند کاهش آلودگی از طریق اسقاط خودرو یا از طریق اعمال محدودیت در تردد با چالش مواجه کرده است. وی پیشنهاد می‌دهد: باید بررسی شود چه بخشی از این مقررات باید موردبازنگری قرار گیرد و چطور باید با شرایط کنونی این بحث را انطباق داد. بسیاری از مصوبات امروز تاثیرگذاری عملی ندارد و احساسم بر این است که باید قانون هوای پاک را یک‌بار دیگر با همه دستگاه‌ها بررسی کنیم و ببینیم کدام بخش از قانون است که قابلیت اجرا ندارد و با شرایط کنونی نمی‌توانیم آن کار را انجام دهیم؛ مثل نوسازی‌ها، خودروهای فرسوده و ممانعت‌هایی که باید در ترددهای شهری اتفاق بیفتد.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران عنوان کرد: اگر بخواهیم چند اقدام اثربخش انجام دهیم در وهله اول باید بتوانیم مقررات سختگیرانه را درمورد محدوده هوای پاک یا محدوده کنترل آلودگی هوا به مرحله اجرا بگذاریم. از زمانی که این محدودیت‌ها نادیده گرفته شدند یا به‌طور دقیق اجرا نشدند شاهد وضعیت مخرب‌تری از گذشته هستیم.
تشکری‌هاشمی خواستار پیگیری بحث مربوط به موتورسیکلت‌ها نیز شد و اظهار کرد: باید موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به‌عنوان یک اولویت جدی قرار گیرد و اجازه ندهیم این وضعیت ادامه یابد. به نظر می‌رسد اگر بتوانیم محدوده مرکزی تهران را پس از تامین موتورسیکلت برقی و بعد از تسهیلاتی که فراهم می‌کنیم توسعه دهیم، می‌توانیم در وضعیت آلودگی هوای مرکز شهر یک تحول ایجاد کنیم و درنهایت به سراغ وسایل حمل‌ونقل عمومی برویم. وی با اشاره به اینکه یک تاکسی نزدیک به 10برابر خودروی شخصی در شهر تردد می‌کند، می‌گوید: باید نوسازی تاکسی‌ها را با جدیت دنبال کنیم، همچنین 90درصد اتوبوس‌ها هم فرسوده هستند و باید نوسازی شوند.
 
لزوم بازنگری در وضعیت حمل‌ونقل عمومی
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید ابتدا یک بازنگری و تعیین وظایف صورت گیرد، تاکید می‌کند: باید محدوده کم انتشار آلاینده(LEZ) بازنگری شود و پس از آن در مرحله سوم از طریق توسعه موتورسیکلت‌های برقی محدوده مرکزی شهر و وسایل حمل‌ونقل عمومی موردبررسی قرار گیرد. اگر روی این چند موضوع بیشتر متمرکز شویم می‌توانیم بگوییم توانستیم در حد زیادی منابع آلاینده را به کنترل دربیاوریم.
تشکری‌هاشمی درخصوص چگونگی تغییر طرح ترافیک نیز می‌افزاید: در این خصوص به‌زودی با مدیران مربوطه جلسه‌ای برگزار خواهد شد و از نگاه مدیران اجرایی و پلیس این بحث را دنبال خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم نگاه وسیعی به مساله داشته باشیم، یک‌طرفه به قاضی نرویم و حقوق مردم شهر را در نظر بگیریم؛ لذا این جلسه حتما با دستگاه‌های مربوطه برگزار خواهد شد تا ابعاد مساله روشن‌تر شود.
به گفته رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران از 100درصد خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند حدود 75درصد غیرقانونی وارد می‌شوند و این امر بی‌انضباطی غیرقابل قبولی است که حتما باید در اسرع وقت رفع شود.
تشکری‌هاشمی درخصوص ترافیک‌های سرسام‌آور پایتخت نیز می‌گوید: شرکت ترافیک برخی آمار و اطلاعات را در اختیار ما گذاشته و می‌شود با آن‌ها برخی موضوعات را تحلیل و بررسی کرد، ولی هنوز نیاز به کار پخته‌تری داریم و این اطلاعات کافی نیست. وی می‌افزاید: اما می‌توان این‌ها را با توجه به تجارب قبلی و موضوعات مشابهی که در گذشته داشتیم مقایسه کنیم و به نظر می‌رسد محدوده طرح ترافیک هم به‌لحاظ ورود خودروها و هم به‌لحاظ ساعت کارکرد باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران وضعیت حمل‌ونقل عمومی را بسیار نامناسب خوانده و می‌گوید: در برخی خطوط پس از نیم‌ساعت اتوبوس به ایستگاه خود نمی‌رسد و باعث می‌شود مردم به‌سمت وسایل دیگر حرکت کنند. ضرورت بازنگری در ساعات کار با توجه به اینکه با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مواجه هستیم همچنان به‌عنوان یک اولویت است و باید بتوانیم زمان سفرها را توزیع کنیم تا شرایط مناسب‌تری به وجود آید، باید روی مباحث کنترل میدانی همکاری گسترده‌تری با پلیس داشته باشیم و در برخی معابر شهری نیاز به این است که انسدادها و موانعی که در سطح شهر است مدیریت شود.
تشکری‌هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا سازوکاری برای پرداخت عوارض شهروندان اجرا می‌شود یا خیر، به «صبح‌نو» می‌گوید: واقعیت این است که مردم در پرداخت عوارض هیچ عجله‌ای نشان نمی‌دهند و اشتباه است اگر بخواهیم در قالب عوارض این کار را انجام دهیم. وی ادامه می‌دهد: راه‌حل وصول عوارض در وهله اول این است که الزامات قانونی را تشدید کنیم و مردم بدانند قطعا عملیاتی خواهد شد؛ مثلا تسویه عوارض هر خودرو باید در شهر خود انجام شود و باید بتوانیم این امر را با هماهنگی وزارت کشور به یک مصوبه دولت یا مصوبه مجلس تبدیل کنیم. سپس باید سیاست‌های تشویقی بگذاریم تا با بخشودگی‌ها و تخفیف‌هایی که داده می‌شود مردم ترغیب شوند این کار را انجام دهند.
تشکری‌هاشمی روش پرداخت عوارض برای ایجاد انضباط شهری را منسوخ خوانده و می‌گوید: باید ازآنجایی‌که قانون قوام بیشتری دارد استفاده کنیم؛ یعنی جرایم جایگزین عوارض شود و چون وصول جرایم راهنمایی و رانندگی منشأ قانونی قوی‌تری دارد، حتما انجام می‌شود. بااین‌حال ممکن است درآمدی که شهرداری در نظر دارد، محقق نشود ولی وصول آن قطعی‌تر است.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در شورای ششم سازوکار جدی برای طرح ترافیک طراحی می‌شود و هم این طرح را بازنگری می‌کنیم و هم تغییرات جدی در آن رخ خواهد داد. باتوجه‌به ناکارآمدی‌هایی که شاهد هستیم و تخلف 75درصدی شهروندان طرح کنونی کارایی ندارد و حتما بازنگری می‌شود اما اینکه با چه شکل و ساختاری باشد به دستگاه‌های دیگر مثل شهرداری و شورای عالی ترافیک نیز بستگی دارد.

نبود خودروی جایگزین برای خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند و بالا بودن قیمت خودروها دو عاملی است که شهرداری را در فرایند کاهش آلودگی از طریق اسقاط خودرو یا از طریق اعمال محدودیت در تردد با چالش مواجه کرده است

 معتقدم شرایط تحریم‌ها طی چهار سال گذشته با سال‌های پیش در بخش مسائل عمومی تغییر نکرده است، چراکه در گذشته هم تحریم‌ها وجود داشت. هنر مدیریت این بود که برای این مشکلات چاره اندیشی و راه حل‌هایی پیدا کند

تشکری‌هاشمی: در سال‌هایی  (84 تا 96) که هیچ کمکی به شهرداری تهران نشد، 220کیلومتر مترو در تهران ساخته شد.  این امر یک اتفاق بی‌نظیر است. 198کیلومتر خطوط اتوبوس تندرو در تهران راه‌اندازی کردیم و ‌هزار و 150دستگاه اتوبوس دو کابین  با کیفیت عالی وارد این ناوگان شد   

captcha
شماره‌های پیشین