sobhe-no.ir
1288
چهارشنبه، ۱۲ آبان ۱۴۰۰
11
«صبح‌نو» در گفت‌وگو با کارشناسان وضعیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج را بررسی کرده است

بالاتر از رقبا

مجموعه‌های مختلف فرهنگی در کشور وجود دارند که وظیفه تولید محتوا، کادرسازی و... در حوزه فرهنگ و هنر را برعهده دارند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین تشکیلات فرهنگی-رسانه‌ای در این دسته، سازمان اوج است. «اوج» حالا در 10سالگی‌اش قرار دارد. در این سال‌ حتی ده‌ها فیلم، سریال، مستند، برنامه تلویزیونی، نماهنگ و... تولید کرده که بسیاری از آن‌ها با استقبال و برخی هم مورد انتقاد واقع شده‌است. «اوج» به واسطه وسعت فعالیت و تعدد حوزه‌هایی که به آن نظر دارد، همواره مورد تمرکز رسانه‌ها و کارشناسان بوده است. همانقدر که موافق دارد، منتقدانی جدی هم دارد که البته «برخی» از آن‌ها بیش از آنکه به محتوا و محصولاتش توجه داشته باشند، به نهادی که اوج زیرمجموعه‌اش است نگاه دارند؛ البته این به معنای بی‌نقص بودن عملکرد این سازمان نیست. در حوزه‌های مختلف -خصوصا سینما- این مجموعه قابل نقد است. یکی دیگر از نقدها به اوج روی خوش نشان ندادن احسان محمدحسنی، رییس این سازمان به رسانه‌ها بود که چندی پیش و طی نشست خبری مفصل او با رسانه‌ها، این نقد کم‌رنگ شد.

صبح نو

«صبح‌نو» در گفت‌وگو با کارشناسان وضعیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج را بررسی کرده است

بالاتر از رقبا

مجموعه‌های مختلف فرهنگی در کشور وجود دارند که وظیفه تولید محتوا، کادرسازی و... در حوزه فرهنگ و هنر را برعهده دارند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین تشکیلات فرهنگی-رسانه‌ای در این دسته، سازمان اوج است. «اوج» حالا در 10سالگی‌اش قرار دارد. در این سال‌ حتی ده‌ها فیلم، سریال، مستند، برنامه تلویزیونی، نماهنگ و... تولید کرده که بسیاری از آن‌ها با استقبال و برخی هم مورد انتقاد واقع شده‌است. «اوج» به واسطه وسعت فعالیت و تعدد حوزه‌هایی که به آن نظر دارد، همواره مورد تمرکز رسانه‌ها و کارشناسان بوده است. همانقدر که موافق دارد، منتقدانی جدی هم دارد که البته «برخی» از آن‌ها بیش از آنکه به محتوا و محصولاتش توجه داشته باشند، به نهادی که اوج زیرمجموعه‌اش است نگاه دارند؛ البته این به معنای بی‌نقص بودن عملکرد این سازمان نیست. در حوزه‌های مختلف -خصوصا سینما- این مجموعه قابل نقد است. یکی دیگر از نقدها به اوج روی خوش نشان ندادن احسان محمدحسنی، رییس این سازمان به رسانه‌ها بود که چندی پیش و طی نشست خبری مفصل او با رسانه‌ها، این نقد کم‌رنگ شد.

حالا و در آستانه ورود سازمان اوج به 10سالگی، برای بررسی عملکرد و وضعیت این سازمان مهم با محسن یزدی، مدیر شبکه مستند و سلیم غفوری، مدیر شبکه افق گفت‌وگویی مفصلی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.
 
مجموعه‌ای خلاق و هنرمندشناس
محسن یزدی، مدیر شبکه مستند سیما به بهانه دهمین سال فعالیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج درباره عملکرد آن گفت: سازمان اوج یکی از موفق‌ترین سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. «اوج» در مقایسه با سازمان‌های قدیمی‌تر، قوی‌تر و مشابه، حتما یک سروگردن بالاتر ایستاده و دلیل این توفیق هم این است که تیم مستقر در «اوج» از ابتدا هم هنرمند و هنرشناس بودند و هم خلاق. همزمان به مبانی انقلاب هم علاقه و اعتقاد داشتند. همواره در این ماجرا دچار مشکل بودیم و طی ۱۰، ۱۵سال گذشته فکر می‌کردیم هرآنچه انقلابی است و محتوای انقلابی دارد، الزاما کاری بی‌کیفیت خواهد بود. سازمان اوج جزو اولین مراکزی بود که این باور را شکست، چه در حوزه مستند که جناح مومن و انقلابی را تقویت کرد و چه در حوزه داستانی که کارنامه‌ای خوب تا به امروز داشته است.
وی افزود: البته به‌دلیل تعدد و تکثر تولیدات سازمان «اوج» هم مثل دیگر نهادهای تولیدی چه در حوزه داستانی و چه مستند، کارهای بی‌کیفیت هم داشته است، هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا، اما اگر کلی حساب کنیم، کارنامه اوج کارنامه‌ای خوب و قابل دفاع است.
مدیر شبکه مستند سیما تاکید کرد: سازمان اوج در حوزه مستند به‌خوبی کار کرده و از موسسات زیادی با حضور هنرمندان انقلابی جریان مستند، حمایت کرده است. اوج توانسته به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی در فرهنگ و هنر کشور نقش ایفا کند.
یزدی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی ما اینجاست که نهادهای حاکمیتی در حوزه فرهنگ، عمدتا نمی‌توانند نقش‌آفرین باشند و غالبا این افراد هستند که بیشتر ایفای نقش می‌کنند. به نظرم اوج یکی از نهادهای حاکمیتی است که با حمایت از موسسات مستندسازی توانست در این عرصه نقش‌آفرین بوده و حضور موثر داشته باشد. در این میان کارهایی هم صورت گرفت که شاید امروز خودشان هم چندان نپسندند. مثلا برخی مستندهای تاریخی بودند که به دقت بیشتری در محتوا نیاز داشتند اما درمجموع وقتی کارنامه «اوج» را بررسی می‌کنیم، در حوزه مستند به‌واسطه ورود به ژانرهای متنوع و فضاهایی مانند رئالیتی‌شوها کارنامه قابل‌قبولی دارد.
 
بضاعت کمتر و سهم‌خواهی بیشتر سینمای داستانی
یزدی درباره کارنامه «اوج» در سینمای داستانی هم گفت: محصولات «اوج» به‌خوبی نشان می‌دهد در این حوزه هم اتفاقات خوبی رخ داده است، هرچند برخی به این بخش هم انتقادهایی دارند. شخصا اما به عملکرد «اوج» در سینمای داستانی هم خوش‌بین هستم. جوایز اوج از جشنواره فجر به‌عنوان یک جشنواره تخصصی در حوزه فرم فیلمسازی و تجربه‌هایی که در حوزه محتوایی داشته‌اند، نشان از قدرت‌نمایی «اوج» در حوزه سینمای داستانی دارد.


وی افزود: درمجموع معتقدم سازمان اوج ‌به‌رغم همه فرازوفرودهایش، به‌صورت کلی کارنامه‌ای قابل ارائه دارد و این دستاورد هم ناشی از ریاست و گروه مدیران خلاق این مجموعه است.
این مدیر فرهنگی درباره برخی سهم‌خواهی‌ها ازسوی جریان انقلابی از « اوج» گفت: این جنس چالش‌ها در حوزه تولید طبیعتا وجود دارد. مشکلات مدیریت فرهنگی از این زاویه در مواقعی از مدیریت سیاسی هم سخت‌تر می‌شود؛ چراکه نیاز به هوشمندی در شناخت مخاطب و نه گفتن به برخی افراد دارد. این جریان وجود دارد و از قبل هم مصادیق آن را می‌شناسیم. در حوزه مستند هم تلویزیون، هم حوزه هنری و هم بسیج فعال هستند و امروز با مستندسازان بسیار خوبی مواجه هستیم که رقابت خوبی با هم برای تولید محصولی باکیفیت‌تر دارند، در حوزه داستانی اما این بضاعت کمتر است و سهم‌خواهی‌ها بیشتر.
 
پول دادن به آدم نابلد، دور ریختن بیت‌المال است
یزدی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند اگر کار به آن‌ها سپرده نشود، طرف مقابل دیگر جزو جبهه انقلاب نیست و تنها جبهه انقلاب متعلق به این افراد است. گویی فقط این گروه «حزب‌اللهی» است و سایرین نباید چنین ادعایی داشته باشند. معیار اعتراض این گروه هم این است که چرا ما بیکاریم و چرا « اوج» به ما کاری نمی‌دهد؟! این‌ها در حالی است که به‌شخصه فکر می‌کنم پول دادن به کسی که فرم سینما و فیلمسازی را بلد نیست، دور ریختن بیت‌المال است. طور دیگری می‌توان از این افراد حمایت کرد اما وقتی قرار است فردی فیلم بسازد، ابتدا باید بضاعت فنی آن را داشته باشد اما باز هم هستند کسانی که سازمان اوج را از این منظر رقیب خود قلمداد می‌کنند. 
وی افزود: امروز بدون تعارف، جریان حوزه فرهنگ در دست نیروهای انقلابی به تعبیر کلاسیک آن است. چقدر خوب است که نیروهای انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر، کنسرسیومی تشکیل می‌دادند با محوریت پخش و با عضویت تلویزیون و مراکز مهم دیگر که مثلا اگر « اوج» در حوزه‌ای کار می‌کند، نهاد دیگر کار نکند. گمان می‌کنم گاهی فراتر از افراد، شاهد رقابت‌های سازمانی هم هستیم که این بسیار بدتر است و خسارت بیشتری هم دارد. تصور کنید یک سازمان فرهنگی، « اوج» را رقیب خود می‌داند یا برعکس. مانند یک میدان ورزشی که انگار قرار است این دو با هم رقابتی داشته باشند، این رقابت حتما مذموم و بد است. چون نگاه‌ها کمی‌محور و محصول‌محور شده و همه می‌خواهند در مدت زمانی کوتاه به تعبیر خودشان بترکانند، کارهایی می‌کنند که خودشان می‌ترکند و دچار مشکل می‌شوند! از این زاویه رقابت سازمانی بدتر از سهم‌خواهی افراد است.
 خلاصه تعریف فیلمساز انقلابی باور به اصول انقلاب است
این مدیر فرهنگی درباره شماتت شدن فیلمسازان همکار با سازمان اوج ازسوی برخی جریانات با اتهام فیلمسازی حکومتی و رویکرد « اوج» در مواجهه با این جریانات در عین همکاری با طیف متنوع سینماگران هم گفت: این به مانیفست « اوج» بستگی دارد. باید ببینیم انتظار از « اوج» چیست. برخی معتقد به پرورش سینماگر انقلابی و خوب در این مجموعه هستند که به ساخت فیلم خوب منجر شود. از این نگاه برخی « اوج» را به موتورخانه کشتی انقلاب تشبیه می‌کنند که باید یک کار سخت و درازمدت را برای تربیت نیرو انجام دهد. تا حدود زیادی گمان می‌کنم این اتفاق در حوزه مستند رخ داده، در حوزه مستند اوج چنین رویکردی داشته و موفق هم بوده است.
وی ادامه داد: در حوزه سینمای داستانی اما هیچ‌گاه با این مساله مشکلی نداشتم که اوج با فیلمساز متخصصی کار کند که به انقلابی بودن و حزب‌اللهی بودن اشتهار ندارد. منظور از انقلابی‌گری هم اینجا همان شاخص‌هایی است که به‌صورت کلاسیک می‌دانیم و خلاصه‌اش باور به اصول انقلاب است؛ البته به اینکه در این میان افرادی نفاق می‌کنند و در لوای انقلابی‌گری کار دیگری می‌کنند، جای دیگری باید پرداخت. اینجا منظورم همان معنای کلاسیک انقلابی‌گری است. از سوی دیگر هم منظورم از افرادی که اشتهار به انقلابی‌گری ندارند، هر فردی نیست. فلان فیلمسازی که اگر انقلابی خطابش کنیم احساس می‌کند به او دشنام داده‌ایم، طبیعتا مدنظرم نیست. برخی فیلمسازان رویکرد سکولار و لاییک دارند؛ مثلا شما به شاملو نمی‌توانید شاعر انقلابی اطلاق کنید، کمااینکه خودش هم این اطلاق را توهین به خود می‌دانست!
یزدی افزود: با این تعریف هیچ‌گاه مشکلی با همکاری اوج با فیلمسازانی که اشتهار به انقلابی بودن ندارند، نداشته‌ام؛ البته فکر می‌کنم دستگاه تربیت نیروی « اوج» در حوزه سینمای داستانی هم نباید از کار بیفتد اما چه ایرادی دارد همزمان با آدم‌های مختلف کار باکیفیت هم تولید کنیم. « اوج» در مواردی خود را دستگاه فرهنگی نظام می‌داند که در همکاری با هر فیلمسازی می‌تواند محصولی متناسب با اهداف نظام تولید کند. من با این نگاه مشکلی ندارم و خودم هم در حوزه مستند از این کارها کرده‌ام اما همزمان باید آن دستگاه تربیت نیرو هم مشغول باشد.
وی با انتقاد از افرادی که به‌دنبال مچ‌گیری از کارنامه هنرمندان همکار با « اوج» در ادامه فعالیت حرفه‌ای خود هستند، تاکید کرد: برخی می‌گویند ببین از فلانی حمایت کردی، امروز کجا رفته است؟! این حرف‌ها که دیدی از اول گفتم، چه منطقی دارد؟! شما در هر مقطعی براساس منطق و تجربه‌ای که دارید، به‌صورت صادقانه و نه برای شهرت، دست به انتخاب می‌زنید و برمبنای آن با هنرمندی کار می‌کنید، اینکه بعدا فلانی فرار کرد و رفت که دیگر برعهده شما نیست! چه کسی می‌تواند در این زمینه تضمین بدهد؟ این هم از طنزهای تلخ روزگار است!
 
رفتار برخی مدعیان روشنفکری حیرت‌انگیز است
مدیر شبکه مستند ادامه داد: اینکه فیلمسازی مانند محمدحسین مهدویان که با « اوج» کارهای خوبی ساخته، حالا فیلمی می‌سازد که شاید ما خوش‌مان نیاید، (بنده هنوز فیلم آخر آقای مهدویان را ندیده‌ام) چه دلیلی می‌شود برای هجمه به « اوج»؟ برفرض هم که فیلم خوبی نساخته باشد و حتی از نگاه ما فیلمش ضدانقلاب باشد، بازهم به « اوج» و حمایت‌های او ارتباطی ندارد.
یزدی در ادامه با اشاره به افرادی که اتهام همکاری حاکمیتی را به برخی فیلمسازان همکار با« اوج» می‌زنند هم گفت: طبق تجربه می‌گویم اکثر افرادی که چنین نقدهایی را مطرح می‌کنند، حرف اصلی‌شان این است که چرا حاکمیت به من پول نداده است! همان آدمی که امروز می‌گوید فلانی چرا با حاکمیت کار کرده است، اگر فردا روزی حاکمیت به او هم پول بدهد، با سر قبول می‌کند! من حاضرم بنویسم و امضا کنم. رفتار منافقانه‌ای که در برخی مدعیان روشنفکری وجود دارد، حیرت‌انگیز است.
وی افزود: خودم شخصا برخورد داشته‌ام با افرادی که دیگران را متهم به کار حکومتی کرده‌اند اما تا پیشنهادی برای کار به آن‌ها داده می‌شود، سریع حاضر می‌شوند. نهایت ملاحظاتی دارند که مثلا اسم‌شان در کار مطرح نشود! اصلا مگر چند فیلمساز داریم که با بخش غیرحاکمیتی کار کرده باشد؟ بخش خصوصی مگر چندسال است وارد میدان شده است؟! الان همین پلتفرم‌ها که این همه سریال می‌سازند، آیا خصوصی هستند؟! همه‌شان به جایی وصل هستند. این مدیر فرهنگی در پایان بیان کرد: برخی از مدعیان معترض به این رفتارها را شما در هر جشنواره‌ای می‌توانید در صف اول ببینید یا تهیه‌کننده و کارگردان حاضر در جشنواره هستند یا خودشان جزو مدیران برگزاری آن جشنواره هستند. همه‌شان هم مدعی وابسته‌نبودن و استقلال هستند!

همه جا ممکن است ایراداتی در محصولات باشد و این نقص مخصوص مجموعه « اوج» نیست اما، دوستان می‌توانند با به‌کارگیری ناظران محتوایی بیشتر احتمال خطا را کمتر کنند

 «اوج» توانسته قله‌ها را فتح کند
سلیم غفوری، مدیر شبکه افق سیما به بهانه دهمین سالگرد آغازبه‌کار سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» درباره عملکرد این مجموعه گفت: سازمان اوج در زمانی شکل گرفت که ضعف جبهه فرهنگی انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر تا حدودی مشهود بود. ما موسسات و مجموعه‌های مردمی که به‌موقع، حرفه‌ای، باانگیزه و حزب‌اللهی در موارد لازم محصول فرهنگی موردنیاز را تولید کنند، کم داشتیم. به همین دلیل تسلط لازم را در این میدان نداشتیم. بروز و ظهور این شرایط در فضای بعد از انتخابات سال88 به‌وضوح اتفاق افتاد. اوج توانست به پر شدن این خلأ تا حدود زیادی کمک کند. هم «اوج» به‌عنوان ستاد و هم خانه‌های زیرمجموعه آن در عرصه مستند،‌ طراحی و انیمیشن امروز به بلوغ لازم رسیده‌‌اند و کاملا حرفه‌ای مشغول تولید محصول هستند. وی ادامه داد: این بزرگ‌ترین خروجی « اوج» پس از یک دهه فعالیت است که در این سه حوزه به بلوغ رسیده و می‌تواند به‌سرعت، حرفه‌ای و منطبق با آنچه موردنیاز است،‌ محصول فرهنگی و هنری تولید کند. ممکن است به برخی تولیدات نقد‌هایی هم وارد باشد اما این‌ها جزئیات محسوب می‌شود و در کلیات « اوج» در این سه عرصه در زمینه فعالیت خانه‌ها موفق عمل کرده است.
 
تعامل با هنرمندان
غفوری به فعالیت مرکز فیلم و سریال «اوج» هم اشاره کرد و گفت: در بحث تولید فیلم‌های سینمایی هم اگر بتوانیم جشنواره فیلم فجر را به‌عنوان قله در نظر بگیریم،‌ « اوج» توانسته این قله را فتح کند و سالی که اولین سیمرغ را گرفت در ابتدای راه بود؛ بنابراین مرکز فیلم و سریال سازمان اوج هم توانسته به قله‌ها دست پیدا کند. شاید عده‌ای این توفیق را مثلا به نام ابراهیم حاتمی‌کیا بخواهند ثبت کنند اما مهم این است که « اوج» این هنرمندی را داشته است که با یک هنرمند و کارگردان حرفه‌ای در این سطح وارد تعامل شود و یک محصول ارزشمند هم ارائه دهد. ضمن آنکه می‌دانیم عده‌ای از کارگردانان جوان‌‌تر هم در این عرصه ورود کردند و آثار موفقی هم تولید شد. مانند اولین فیلم امیرعباس ربیعی با نام «لباس شخصی» که به نظرم فارغ از حواشی، کار خیلی خوبی بود.
وی افزود: بحث دیگر درباره عملکرد سازمان بحث خلاقیت‌هاست. « اوج» مرکزی تحت عنوان «مهنا» را تاسیس کرده است که کاری که در آن انجام می‌گیرد شاید قبلا نمونه‌هایی داشته اما در این قالب این حرکت توسعه پیدا کرد و تکنولوژی آن امروز در اوج تثبیت شده و جنبه فرامرزی پیدا کرده است. درواقع این تکنولوژی به‌نوعی بومی‌سازی شده است. «مهنا» با نیروهای جوان پیش رفته است و این ویژگی غالب کارهای « اوج» به‌خصوص در خانه‌های مستند، طراحان و انیمیشن محسوب می‌شود. استفاده از کادرهای جوان هم از نقاط قوت
 « اوج» محسوب می‌شود. مدیر شبکه «افق» با اشاره به دیگر ابتکارات به‌کارگرفته در مجموعه «اوج» تاکید کرد: درمجموع استفاده از کادر جوان، رسیدن به سطح کار حرفه‌ای، فتح برخی قله‌ها،‌ تلاش برای انطباق محصولات بر نیازمندی‌های روز جامعه و استفاده از بخش عمده‌ای از نیروهای انقلابی از مهم‌ترین نقاط قوت مجموعه « اوج» طی یک دهه گذشته بوده است.
 
نیاز به کادرسازی در حوزه فیلم و سریال
وی افزود: درزمینه تولید فیلم و سریال هم « اوج» به کادرسازی جدی‌تر نیاز دارد. برخلاف خانه‌های زیرمجموعه اوج که غالبا در اختیار نیروهای جوان هستند، در عرصه فیلم و سریال هرچند اتفاقاتی رخ داده اما شاید نیاز به جوانگرایی با سرعت و شتاب بیشتر است. انتظار داریم با چهره‌های جدید انقلابی و حزب‌اللهی در سینما از مسیر تولیدات « اوج» آشنا شویم.این مدیر فرهنگی با اشاره به لزوم نظارت بیشتر بر تولیدات هم گفت: همه‌جا ممکن است ایراداتی در محصولات باشد و این نقص مخصوص مجموعه « اوج» نیست اما دوستان می‌توانند با به‌کارگیری ناظران محتوایی بیشتر احتمال خطا را کمتر کنند؛ البته همین امروز هم غالب محصولات « اوج» آثاری بی‌عیب و نقص هستند و بابت جلوگیری از همان موارد معدود این نکته را عرض کردم.
غفوری درباره همکاری مجموعه « اوج» با طیف‌های مختلف فکری در عرصه کارگردانی و فیلمسازی گفت:‌ یک طیف دوستانی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا، مهرداد خوشبخت و مرادپور هستند که همچنان با این سازمان همکاری دارند و خواهند داشت. طیف دیگری همچون محمدحسین مهدویان و سعید ملکان که در مقطعی با «اوج» همکاری کردند،‌ زمینه همکاری خارج از مجموعه « اوج» هم فراهم است کمااینکه آقای مهدویان
 چند سالی است خارج از مجموعه « اوج» در حال فیلمسازی است و فارغ از سریال اخیرش که دور از انتظار بود، در همکاری با سیدمحمود رضوی هم دو قسمت «ماجرای نیمروز» را کارگردانی کرد.
وی افزود: برخلاف این دوستان، سینماگری مانند امیرعباس ربیعی اگر با « اوج» کار نکند،‌ مشخص نیست خارج از این مجموعه به‌راحتی زمینه کار داشته باشند. این تیپ هنرمندان جوان و بااستعداد که هنوز به‌عنوان کارگردان حرفه‌ای شناخته نشده‌اند، اتکای بیشتری به « اوج» و سازمان‌های مشابه دارند و به نظرم وظیفه « اوج» حمایت از همین طیف فیلمسازان جوان است. همان مسیری که طی دو سال گذشته پیگیری شد و فیلم‌هایی مانند «مصلحت» و «منصور» به سرانجام رسید. فیلم «مصلحت» محصول همکاری « اوج» با باشگاه فیلم سوره بود که بالاخره هر دو وظیفه حمایت از فیلمسازان جوان را دارند. اگر این نهادها از این هنرمندان حمایت نکنند،‌ شاید آن‌ها به‌سختی بتوانند حامی دیگری پیدا کنند و به این دلیل معتقدم « اوج» به‌جای حمایت از فیلمسازانی مانند مهدویان و ملکان بهتر است روی همین نیروهای جوان سرمایه‌گذاری کند.
 
سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر باید به تفاهم برسند
مدیر شبکه «افق» درباره مقایسه عملکرد سازمان «اوج» با دیگر نهادهای متولی حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری گفت: متاسفانه تعداد نهادهایی که در سینما و فرهنگ و هنر حضور دارند، کم است. طبعا هر کدام از این نهادها هم ماموریتی مختص خود دارند و ماموریت‌های‌شان مشترک نیست. « اوج»، باشگاه فیلم سوره، حوزه هنری،‌ بنیاد روایت فتح و غیره هر کدام ماموریت‌هایی را دارند و مهم این است که در این میدان، « اوج» بتواند با دیگر نهادها به یک تفاهم برسد و دو طرف تلاش کنند تا به‌سمت هم‌افزایی بروند. خدای نکرده نباید به‌گونه‌ای باشد که تلاش این نهادها یکدیگر را خنثی کند. این مجموعه‌ها باید همکاری‌ها و تولیدات مشترک داشته باشند و حتی اگر تولید مشترک هم نمی‌توانند داشته باشند،‌ باید یکدیگر را تکمیل کنند و گرفتار موازی‌کاری نشوند.

captcha
شماره‌های پیشین