sobhe-no.ir
1281
دوشنبه، ۰۳ آبان ۱۴۰۰
8
گزارش «صبح‌نو» از بررسی وضعیت بازار خودرو را بخوانید

فاطمی‌امین: سال آینده قرعه‌کشی نخواهیم داشت

علی جواهری / بازار خودرو همواره با حرف و حدیث‌های مسوولان دچار تنش می‌شود. گاهی قیمت‌ها آنقدر بالا می‌رود که تصورش را نمی‌توان کرد و سپس اندکی پایین می‌آید. حالا وزیر صمت وعده داده تولید خودرو سال آینده افزایش و قیمت پایین می‌آید؛ البته قرار بود «کاهش قیمت تمام‌شده» جایگزین «افزایش ۶ماهه قیمت» خودرو ‌شود. طبق وعده شورای رقابت قرار بود قیمت‌های جدید خودرو نیمه مهرماه امسال اعلام شود، این در شرایطی است که اراده جدی در این زمینه ازسوی سیاست‌گذار خودرو یا حتی شورای رقابت دیده نمی‌شود. بااین‌حال اخبار موثق از وزارت صمت نشان از آن دارد که افزایش قیمت ۶ماهه خودرو که جایگزین قیمت‌گذاری سه‌ماهه شد، در سال جاری کلا منتفی است و سیاست‌گذار خودرو با وجود درخواست خودروسازان مبنی بر قیمت‌گذاری ۶ماهه طبق رشد تورم عمومی و همچنان اوج‌گیری بحران نقدینگی در این شرکت‌ها، تصمیمی بر افزایش قیمت خودرو ندارد و تبعات اجتماعی آن را غیرقابل پذیرش می‌داند. هرچند زنجیره خودروسازی کشور یعنی خودروسازان و قطعه‌سازان اطلاعات جامعی از برنامه وزارت صمت ندارند. آنچه مشخص است خودروسازی کشور به‌دلیل نبود بهره‌وری و نبود تکنولوژی ساخت از یکسو و شرایط تحریمی از سه سال گذشته، تنها با افزایش قیمت توانسته نقدینگی موردنظر خود را تامین کند. بااین‌حال قیمت‌گذاری دستوری مانع از عرضه خودرو طبق هزینه‌های تولید شده و این امر هر ساله زیان انباشته و زیان تولید در خودروسازی‌های کشور را تشدید کرده است. حالا اما سیاست‌گذار خودرو تصمیم دارد که این‌بار رشد قیمت‌ها از ناحیه خودروساز را متوقف و کاهش قیمت تمام‌شده را جایگزین کند. همچنین صحبت‌ها از فراهم بودن فرصتی برای تولید مشترک خودرو میان ترکیه، روسیه و ایران مطرح است. همه این موارد در شرایطی است که دو خودروسازی انحصاری کشور همچنان طرح‌های پیش از فروش و فروش فوق‌العاده خودرو را با حضور چند میلیون خریداران برگزار می‌کنند، آن هم تنها برای چند هزار دستگاه خودرو.

گزارش «صبح‌نو» درباره قبض‌های گران برق و نحوه پرداخت خسارت‌ها را بخوانید

فصل نارضایتی مشترکان

این روزها، قبض برق و افزایش سرسام‌آور هزینه مصرفی آن در تابستانی که گذشت، حسابی داد مردم را درآورده است؛ مردمی که می‌گویند در تابستان از نداشتن برق و قطعی چندباره کلافه و نگران می‌شدیم و حال باید برای آن همه سختی، هزینه گزافی نیز پرداخت کنیم. براساس آنچه مسوولان برقی می‌گویند از میان همه مشترکان کشور، ۱۴درصد جزو پرمصرف‌هایی هستند که بالاتر از الگو، برق مصرف می‌کنند اما از این میان تنها دو درصد در گروهی قرار می‌گیرند که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف و قبض‌هایی با ارقام بالا را دریافت می‌کنند. برای هر منطقه الگویی تعریف‌شده که بر این اساس پنج منطقه شامل یک منطقه عادی و چهار منطقه گرمسیر وجود دارد. بیش از ۸۰درصد مناطق کشور در گروه مناطق عادی قرار می‌گیرند و شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و غیره در این گروه قرار دارند که الگوی مصرف برق در این مناطق ۳۰۰کیلووات ساعت است و کسانی که بیش از این میزان برق مصرف کنند، در زمره مشترکان پرمصرف قرار می‌گیرند.

شماره‌های پیشین