همزمان با عید بزرگ میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امامصادق(ع)، سران قوا، جمعی از مسوولان نظام و میهمانان شرکتکننده در سیوپنجمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی، صبح روز یکشنبه دوم آبانماه با حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) دیدار کردند.
دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت کشورمان دیروز یکشنبه به اخبار منتشرشده درباره اقدام رژیم اسرائیل در اختصاص بودجه ویژه جهت شرارت علیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و گفت که سردمداران این رژیم بهجای این کار، بودجهای را برای بازسازی رژیم اسرائیل اختصاص دهند. وی در توییتی نوشت: «رژیمصهیونیستی بهجای اختصاص بودجه 1.5میلیارد دلاری برای شرارت علیه ایران به فکر تامین دهها هزار میلیارد دلار بودجه برای بازسازی خسارتهای ناشی از پاسخ کوبنده ایران باشد.»
علی جواهری / بازار خودرو همواره با حرف و حدیثهای مسوولان دچار تنش میشود. گاهی قیمتها آنقدر بالا میرود که تصورش را نمیتوان کرد و سپس اندکی پایین میآید. حالا وزیر صمت وعده داده تولید خودرو سال آینده افزایش و قیمت پایین میآید؛ البته قرار بود «کاهش قیمت تمامشده» جایگزین «افزایش ۶ماهه قیمت» خودرو شود. طبق وعده شورای رقابت قرار بود قیمتهای جدید خودرو نیمه مهرماه امسال اعلام شود، این در شرایطی است که اراده جدی در این زمینه ازسوی سیاستگذار خودرو یا حتی شورای رقابت دیده نمیشود. بااینحال اخبار موثق از وزارت صمت نشان از آن دارد که افزایش قیمت ۶ماهه خودرو که جایگزین قیمتگذاری سهماهه شد، در سال جاری کلا منتفی است و سیاستگذار خودرو با وجود درخواست خودروسازان مبنی بر قیمتگذاری ۶ماهه طبق رشد تورم عمومی و همچنان اوجگیری بحران نقدینگی در این شرکتها، تصمیمی بر افزایش قیمت خودرو ندارد و تبعات اجتماعی آن را غیرقابل پذیرش میداند. هرچند زنجیره خودروسازی کشور یعنی خودروسازان و قطعهسازان اطلاعات جامعی از برنامه وزارت صمت ندارند. آنچه مشخص است خودروسازی کشور بهدلیل نبود بهرهوری و نبود تکنولوژی ساخت از یکسو و شرایط تحریمی از سه سال گذشته، تنها با افزایش قیمت توانسته نقدینگی موردنظر خود را تامین کند. بااینحال قیمتگذاری دستوری مانع از عرضه خودرو طبق هزینههای تولید شده و این امر هر ساله زیان انباشته و زیان تولید در خودروسازیهای کشور را تشدید کرده است. حالا اما سیاستگذار خودرو تصمیم دارد که اینبار رشد قیمتها از ناحیه خودروساز را متوقف و کاهش قیمت تمامشده را جایگزین کند. همچنین صحبتها از فراهم بودن فرصتی برای تولید مشترک خودرو میان ترکیه، روسیه و ایران مطرح است. همه این موارد در شرایطی است که دو خودروسازی انحصاری کشور همچنان طرحهای پیش از فروش و فروش فوقالعاده خودرو را با حضور چند میلیون خریداران برگزار میکنند، آن هم تنها برای چند هزار دستگاه خودرو.