sobhe-no.ir
1274
چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۰
11
«صبح‌نو» فیلم‌های جدید آماده اکران را معرفی می‌کند

از قهرمانِ فرهادی تا پوستِ برادران ارک

سمانه استاد / موج پنجم کرونا با وجود همه سهمگین بودنش نتوانست برخی از سینماها را مجبور به تعطیلی کند. سینماها که درحال‌حاضر در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند، در این شرایط باز بودند و با اکران فیلم «درخت گردو» از محمدحسین مهدویان، نفسی تازه گرفتند. فیلم‌های زیادی در سه سال 98، 99 و 1400 ساخته شده و در نوبت اکران مناسب قرار دارند. شرایط کرونا با شتاب گرفتن روند واکسیناسیون روبه بهبود است اما هنوز تا رسیدن به مرحله عادی فاصله زیادی است و باید سینماگران با سینماداران همکاری کرده و ریسک اکران فیلم‌های‌شان را در این شرایط بپذیرند. قطعا شرایط فعلی اکران از شرایط چندماه پیش بهتر شده و امید است که اکران‌های جدید مردم را به سینما بازگرداند. در این گزارش به بررسی برخی از فیلم‌های در صف اکران و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

صبح نو

«صبح‌نو» فیلم‌های جدید آماده اکران را معرفی می‌کند

از قهرمانِ فرهادی تا پوستِ برادران ارک

سمانه استاد / موج پنجم کرونا با وجود همه سهمگین بودنش نتوانست برخی از سینماها را مجبور به تعطیلی کند. سینماها که درحال‌حاضر در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند، در این شرایط باز بودند و با اکران فیلم «درخت گردو» از محمدحسین مهدویان، نفسی تازه گرفتند. فیلم‌های زیادی در سه سال 98، 99 و 1400 ساخته شده و در نوبت اکران مناسب قرار دارند. شرایط کرونا با شتاب گرفتن روند واکسیناسیون روبه بهبود است اما هنوز تا رسیدن به مرحله عادی فاصله زیادی است و باید سینماگران با سینماداران همکاری کرده و ریسک اکران فیلم‌های‌شان را در این شرایط بپذیرند. قطعا شرایط فعلی اکران از شرایط چندماه پیش بهتر شده و امید است که اکران‌های جدید مردم را به سینما بازگرداند. در این گزارش به بررسی برخی از فیلم‌های در صف اکران و معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پوستی جدید بر پرده سینما
سید علی طباطبایی‌نژاد، معاون پخش و اکران موسسه بهمن سبز از اکران فیلم «پوست» در مهرماه 1400 خبر داد. بهمن و بهرام آرک که پیشتر با فیلم کوتاه «حیوان» جوایز جشنواره کن و جشنواره فجر را در کارنامه هنری‌‌شان داشتند، موفق شدند با فیلم «پوست»، هفت نامزدی و دو سیمرغ بلورین را در جشنواره فجر سی‌وهشتم به دست بیاورند.
طباطبایی‌نژاد پیش‌تر در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره شرایط اکران فیلم‌ها در ماه‌های آینده چنین گفته بود: «قاعدتا هرچه جلو برویم شرایط سخت‌تر خواهد شد. فیلم‌های زیادی در صف اکران هستند و هر کدام که شرایط را برای پخش مناسب ببینند تقاضای اکران خواهند داشت. از طرفی نگرانی بعدی من که اتفاقا با برخی از دوستان هم مطرح کرده‌ام، موضوع شورای صنفی است. هرچقدر هم تعداد فیلم‌های آماده برای اکران زیاد باشند، اگر ما برای انتخاب فیلم‌ها تصمیم‌گیری درستی نداشته باشیم، مساله پیچیده‌تر می‌شود. ما امروز چند مشکل داریم. الان با یک شرایط عادی در سینما روبه‌رو نیستیم. حتی اگر بهترین فیلم هم روی پرده برود شما تنها با 50درصد ظرفیت سالن‌های فعال طرف‌اید و این یک مساله است و دیگری تعداد قابل‌توجهی از سینماها هم‌اکنون تعطیل‌اند. خیلی از سالن‌های بخش خصوصی هنوز بسته‌اند».
او همچنین در راستای رعایت عدالت در اکران فیلم‌ها را چنین گفت: «سینما کم‌کم باید به شرایط عادی بازگردد. مواردی مثل سرگروهی، نظم و چیزهایی مثل این پدیدار شود تا ما تکلیف چندماه آینده خودمان را بدانیم. نباید اجازه بدهیم شرایط به جایی برسد که وضعیت کرونا و اکران درست شده باشد و حالا با کوهی از مشکلات این‌چنینی برای اکران مواجه باشیم. همه می‌دانیم در ماه‌های آینده بالاخره وضعیت سینما و اکران بهبود خواهد یافت. پس اقدامات لازم را داشته باشیم. پیشنهادم این بود که یک گروه‌بندی جدی داشته باشیم. مثلا از سال آینده اگر هفت سرگروه داریم، سه‌تای آن‌ها برای اکران فیلم‌های سال99، یکی سال98 و سه‌تای دیگر فیلم‌های سال1400. هرچه به پایان سال نزدیک شدیم از ظرفیت دو سال عقب‌تر کاسته و به سال‌ جدید اضافه کنیم اما اگر ظرفیت و قاعده ایجاد نشود، بسیاری از فیلم‌ها نابود می‌شوند.»
 
«قهرمان» به میدان می‌آید
«قهرمان» فرهادی یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که این روزها پروانه نمایش گرفته و بی‌شک می‌تواند وضعیت این روزهای سینماها را از رکود درآورده و مخاطبان را به سالن بکشاند. فرهادی که با اکران این فیلم در جشنواره کن موفق به دریافت جایزه بزرگ هیات داوران شده بود، قصد دارد با اکران فیلمش در شرایط فعلی سینماها، ملزومات شرکت در جایزه اسکار را فراهم کند، جایزه‌ای که پیشتر دو بار آن را به دست آورده است.
پیش‌بینی می‌شود «قهرمان» موفق‌تر از فیلم قبلی فرهادی یعنی «همه می‌دانند» ظاهر شود؛ فیلمی که فرهادی آن را در اسپانیا و با بازیگران غیرایرانی به تصویر کشیده بود. در میان فیلم‌های فرهادی شاید دو فیلمی که در اسپانیا و فرانسه ساخته یعنی «گذشته» و «همه می‌دانند» کمتر در میان مخاطبان ایرانی مورد استقبال قرار گرفته باشد و فیلم‌هایی که از دل جامعه ایران بیرون آمده بین مردم نیز بیننده بیشتری دارد. بعد از «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» این چهارمین فیلم فرهادی است که در جشنواره کن اکران شده است. درحالی‌که فرهادی در فیلم قبلی‌اش سه نقش اصلی داشت، قهرمان فیلم قهرمان رحیم (با بازی امیر جدیدی) است که به‌خاطر یک بدهی معوقه در زندان به‌سر می‌برد. 


در چند روزی که رحیم در مرخصی است، زنی که دوستش دارد او را متقاعد می‌کند با کیف پر از پولی که پیدا کرده، بدهی‌اش را پرداخت کند. تصمیم نقش اول فیلم در این‌باره پیامدهایی دارد که از او یک قهرمان می‌سازد. 
شبکه‌های اجتماعی و قدرت و نفوذی که بر مردم جامعه معاصر دارند، یکی از محورهای فیلم «قهرمان» است. فرهادی درباره ایده «قهرمان» چنین گفته است: «هرازگاهی در لابه‌لای اخبار ایران خبری به گوش می‌رسد درباره مردمان عادی که در زندگی روزمره خود دست به یک کار انسان‌دوستانه زده‌اند. این انسانیت چند روزی توجه جامعه را به آن‌ها جلب می‌کند و سپس فراموش می‌شود. داستان ظهور و افول این نوع آدم‌ها آن چیزی بود که جلبم کرد. وقتی کار روی این داستان را شروع کردم، زیاد متوجه تاثیر شبکه‌های اجتماعی نبودم. این شبکه‌ها به یک ابزار ارتباطی قدرتمند در همه جوامع تبدیل شده‌اند و هیچ حدومرزی درباره آن‌ها وجود ندارد. در ایران هم مثل باقی جهان وضع به همین منوال است. اما گمان کنم در ایران این نفوذ بیشتر از جوامع دیگر مشهود است آن هم به‌خاطر تنش‌هایی که بین گروه‌ها، عقاید، ایدئولوژی‌های مختلف در جامعه وجود دارد، این شبکه‌ها به ابزاری در دست (گروهی از) افراد تبدیل شده تا به کمک آن به رویارویی مخالفان‌شان بروند. به همین دلیل است که شبکه‌های اجتماعی چنین نقش مهمی را در پیشبرد داستان فیلم بازی می‌کنند.
چیزی که برای من جالب بود این است که چطور همه موسسات و گروه‌های اجتماعی از این ابزار ارتباطی استفاده می‌کنند. این ابزار راهی برای آزادانه 
حرف زدن با یکدیگر است اما چیزی که من در این فیلم آن را متناقض و جالب یافتم این بود که به جای راهی برای برقراری ارتباط با دیگران، از این ابزار دقیقا در جهت خلاف آن یعنی پنهانکاری و پوشاندن حقیقت استفاده می‌شود. نکته جالب دیگری که درباره شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، سرعت بالای انتقال اطلاعات در کوتاه‌ترین جملات است: برای اینکه یک خبر، یک فرد یا یک داستان را در این شبکه‌ها معرفی کنید، فضای کمی در اختیار دارید. همه چیز خیلی سریع منتقل می‌شود و گاهی شرایط و مخاطب پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. برای اینکه پیچیدگی و جزئیات شرایط را منتقل کنید، به فضای بیشتری نیاز دارید، وقتی این فضا وجود نداشته باشد احتمال ایجاد سوءتفاهم بالا می‌رود.
او همچنین درباره تاثیر نفوذ شبکه‌های اجتماعی بر سینما گفته بود: «چند روز پیش با دوستی صحبت می‌کردم که می‌گفت این حجم اطلاعات، تصویر و صوتی که این روزها از همه طرف به روی افراد سرازیر می‌شود، سینما را خواهد کشت چون رقیبی است که سینما توان رسیدن به گرد پایش را هم ندارد. اما نظر من خلاف این است چون سینما جایی ا‌ست که برای نشان دادن جنبه‌های مختلف، پیچیدگی‌ها و جزئیات یک چیز زمان می‌گذارد. و این زمان گذاشتن دقیقا همان دلیلی است که فکر می‌کنم شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای سینما نیستند. در این شبکه‌ها وقتی برای فکر کردن و نگاه کردن به جنبه‌ها و ابعاد مختلف یک سوال وجود ندارد. برای این کار سینما را داریم.»
 
گشت ارشاد می‌رسد
حسن و عطا پس از سال‌ها به ایران برمی‌گردند. آن‌ها به اجبار برای امرارمعاش به نوازندگی در خیابان‌ها می‌پردازند، پس از مدتی سودای خوانندگی آن‌ها را رها نمی‌کند تا اینکه تصمیم به انتشار آلبوم موسیقی می‌گیرند. اما ازلحاظ مالی در تنگنا هستند پس تصمیم می‌گیرند به سراغ یک زمین‌دار بزرگ در لواسان که نقش او را بهنام بانی بازی می‌کند رفته و او را بدزدند. اما پس از مدتی با او دوست می‌شوند و زمین‌دار بزرگ تصمیم می‌گیرد از حسن و عطا حمایت کرده و تمام هزینه تولید آلبوم موسیقی آن‌ها را تقبل کند. در این مسیر ناگهان اتفاقات عجیبی روی می‌دهد که هر سه آن‌ها را دچار دردسرهای بزرگی می‌کند.
این خلاصه‌ای از داستان فیلم «گشت ارشاد3» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی  و سومین سری از فیلم‌های گشت ارشاد و دنباله‌ای بر گشت ارشاد و گشت ارشاد۲ است.
این فیلم این روزها آماده نمایش است و پروانه نمایش آن ازسوی وزارت ارشاد صادر شده است. سازندگان فیلم قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالن‌های سینما در ماه‌های آینده، فیلم گشت ارشاد۳ را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه اکران کنند. فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال۹۱ و «گشت ارشاد۲» در سال۹۵ ساخته شده‌اند.
ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، ریحانه پارسا، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی فرد، با معرفی علیرضا خواجه‌نیا و با هنرمندی امیر جعفری گروه بازیگران «گشت ارشاد۳» را تشکیل می‌دهند.
 
روز صفر همچنان منتظر است
«روز صفر» عنوان فیلمی به کارگردانی سعید ملکان، نویسندگی او و بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان محصول سال۱۳۹۸ است. این فیلم به سبک معمایی-هیجانی و در فضای جنگی و ماجراجویانه به زبان‌های فارسی، اردو، پشتو و آلمانی؛ ساخته شده و امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول آن هستند. چند بازیگر خارجی و بازیگران تئاتر هم در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند. بخش‌هایی از این فیلم در شهر برلین فیلمبرداری شده است. این فیلم به همراه فیلم «شنای پروانه» با دریافت پنج سیمرغ بلورین از سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شد.
در زمان اکران این فیلم در جشنواره، مسعود فراستی آن را  اولین فیلم اکشن ملی ضدامنیتی ایران دانست و به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک  گفت. او همچنین جدیدی را در این نقش عالی دانست و گفت: «این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده ‌است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود.»
سید سام بهشتی، عضو کانون منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز «روز صفر» را اوج تکامل و پختگی کارگردانی از جنس سینما عنوان کرد و گفت انگار سال‌ها تجربه و شناخت به سینما در طراحی سکانس‌ها نهفته ‌است، میزانسن‌های دقیق با ترکیب بندی‌های خوش‌رنگ لعاب و تصویربرداری فوق‌العاده و لحظه‌های تعقیب و گریزی که همانندش را در سینما نداشتیم، به‌هم آمیخته شده‌ است. «روز صفر» فیلم لحظه است و از ابتدا تا انتها، حس ناسیونالیستی را در ذهن مخاطبش زنده می‌کند و یک دستاورد بصری ناب است، طراحی صحنه سهیل دانش می‌شود نقطه عطف داستان و در شیوه روایت هم نفس‌گیر ماجرا پیش می‌رود.
این فیلم در اکران جشنواره حاشیه‌هایی نیز داشت. یکی از این حاشیه‌ها به حاضرنشدن عوامل فیلم در مراسم اختتامیه برمی‌گردد. آن‌ها در بیانیه‌ای گفته بودند: «خواستیم در کنار مدیران‌ فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جاانداختن مسیری دارند که شایسته سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی است که با پنجه کشیدن به صورت سینما، باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند. با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌های‌شان و با آگاهی از برنده شدن در پنج رشته، ترجیح دادیم در مراسم اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریک این بی‌فرهنگی‌ها و ترویج رویه‌های غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم‌شدنی نیستند».
پخش‌کننده «روز صفر» در نظر دارد از استقبال احتمالی از «قهرمان» با بازی امیر جدیدی نهایت استفاده را کند و دیگر فیلم این بازیگر را هم به فروش بالایی برساند، هرچند هنوز سعید ملکان به این اکران رضایت نداده است. باید دید پاییز 1400 چه فیلم‌هایی را با خود خواهد داشت.

شبکه‌های اجتماعی و قدرت و نفوذی که بر مردم جامعه معاصر دارند، یکی از محورهای فیلم« قهرمان» است. فرهادی درباره ایده «قهرمان» چنین گفته است: هرازگاهی در لابه‌لای اخبار ایران خبری به گوش می‌رسد درباره مردمان عادی که در زندگی روزمره خود دست به یک کار انسان دوستانه زده‌اند

captcha
شماره‌های پیشین