sobhe-no.ir
1273
سه شنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۰
11
بنیان‌گذار استارتاپ فرهنگی «دوزلی بوک»در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

بچه‌ها باید قهرمان زندگی خود باشند

سمانه استاد / قصه‌‌های کودکی ما همه از یک جنس بودند. کتاب‌های کودک چاپ می‌شدند، مادر و پدرها آن را تهیه می‌کردند و همه بچه‌های یک نسل یک قصه مشابه را با یک قهرمان واحد به یاد می‌آورند. اما این روزها شرایط تغییر کرده و بچه‌ها می‌توانند یک کتاب داستان شخصی داشته باشند که خودشان قهرمان آن هستند. مختصات زندگی، مادر و پدر و مدرسه، همه از واقعیت‌های زندگی کودک گرفته شده و کتابی تنها مختص همان فرد به چاپ رسیده است و این کار را استارتاپ «دوزلی بوک» انجام می‌دهد. «حسین شکاری»، بنیان‌گذار «دوزلی بوک»، متولد 1371 و دانش‌آموخته کارشناسی عمران و کارشناسی‌ارشد کارآفرینی و کسب و کارهای نوین است. او که پیش تر مدیر روابط‌عمومی سازمان گردشگری شهرداری تهران بوده، به همراه هم بنیان‌گذار خود «حمیدرضا صفی‌پور» این استارتاپ فرهنگی را در زمستان سال 97 راه انداخته است. در این فرصت با «حسین شکاری» به گفت‌وگو نشسته‌ایم و او از تلاش برای تبدیل کتاب به یک محصول فرهنگی دائمی به «صبح‌نو» چنین می‌گوید:

صبح نو

بنیان‌گذار استارتاپ فرهنگی «دوزلی بوک»در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

بچه‌ها باید قهرمان زندگی خود باشند

سمانه استاد / قصه‌‌های کودکی ما همه از یک جنس بودند. کتاب‌های کودک چاپ می‌شدند، مادر و پدرها آن را تهیه می‌کردند و همه بچه‌های یک نسل یک قصه مشابه را با یک قهرمان واحد به یاد می‌آورند. اما این روزها شرایط تغییر کرده و بچه‌ها می‌توانند یک کتاب داستان شخصی داشته باشند که خودشان قهرمان آن هستند. مختصات زندگی، مادر و پدر و مدرسه، همه از واقعیت‌های زندگی کودک گرفته شده و کتابی تنها مختص همان فرد به چاپ رسیده است و این کار را استارتاپ «دوزلی بوک» انجام می‌دهد. «حسین شکاری»، بنیان‌گذار «دوزلی بوک»، متولد 1371 و دانش‌آموخته کارشناسی عمران و کارشناسی‌ارشد کارآفرینی و کسب و کارهای نوین است. او که پیش تر مدیر روابط‌عمومی سازمان گردشگری شهرداری تهران بوده، به همراه هم بنیان‌گذار خود «حمیدرضا صفی‌پور» این استارتاپ فرهنگی را در زمستان سال 97 راه انداخته است. در این فرصت با «حسین شکاری» به گفت‌وگو نشسته‌ایم و او از تلاش برای تبدیل کتاب به یک محصول فرهنگی دائمی به «صبح‌نو» چنین می‌گوید:

کمی بیشتر «دوزلی بوک» را برای مخاطبان «صبح‌نو» معرفی کنید.
«دوزلی بوک» یک استارتاپ فرهنگی است که هدفش قهرمان‌سازی برای بچه‌هاست. این استارتاپ به بچه‌ها کمک می‌کند تا قهرمان زندگی خود باشند و بدانند هیچ‌کس جز خودشان قرار نیست تغییری در زندگی‌شان ایجاد کند. ما محصولات فرهنگی مانند کتاب و دفتر را برای بچه‌ها اختصاصی‌سازی می‌کنیم. در این کتاب‌ها، کاراکتر اصلی خود بچه‌ها هستند و موضوع و اتفاقات کتاب به آن‌ها مرتبط است و ازسوی خود بچه‌ها انتخاب می‌شود. اسم شخصیت اصلی، نام پدر و مادر و حتی تصویرسازی‌ها ازسوی کودک انتخاب شده و درنهایت به شکل یک محصول فیزیکی تحویل خانواده‌ها می‌شود.
 
این ایده استارتاپ چطور شکل گرفت؟
این ایده خیلی تازه نیست. محصولات شخصی‌سازی‌شده از قدیم در قالب کالاهایی مانند لباس و پوشاک وجود داشت اما چند سالی است که شخصی‌سازی به‌سمت محصولات فرهنگی نیز رفته است. ما نمونه‌های خارجی زیادی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که می‌شود کتاب داستان را هم شخصی‌سازی کرد. نکته مهم درباره «دوزلی بوک» این است که در حوزه آموزش فعالیت می‌کند و محتوای کتاب‌ها آموزشی است. قبلا محصولات شخصی‌سازی‌شده بیشتر به‌عنوان یک هدیه استفاده می‌شد اما در این استارتاپ به‌سمت آموزش و فضاهای اینچنینی حرکت کرده‌ایم.
 
چه افراد و تخصص‌هایی با شما در این زمینه همکاری می‌کنند؟
یک تیم تولید داریم که شامل نویسنده‌ها و مشاوران روانشناسی و تربیتی هستند که روی موضوعات و محتوای داخل کتاب‌ها اعمال‌نظر می‌کنند. در کنار آن‌ها مادرانی نیز حضور دارند که از آن‌ها کمک می‌گیریم. تیم دیگر ما، تیم تصویرسازی است که کاراکترسازی، تصویرسازی و محتوای گرافیکی داستان‌ها را تولید می‌کنند. تیم فنی ما در بحث فنی سایت مشغول است و تیم بازاریابی و فروش‌مان نیز در بخش خودشان فعالیت دارند. محصولات «دوزلی بوک» تماما تولید داخل است، از قصه و محتوا گرفته تا گرافیک را متناسب با فرهنگ خودمان در نظر گرفته‌ایم.
 
چرا تصمیم گرفتید در زمینه آموزش کار کنید؟
هم به دلیل کرونا هم به دلیل تغییر رویه آموزش در دنیا. امروزه خانواده‌ها مسوولیت آموزشی بیشتری نسبت به گذشته دارند. قبلا بار آموزشی بیشتر بر دوش مهدکودک‌ها و مدرسه‌ها بود اما این روزها گردن خانواده افتاده است. جامعه مخاطب ما نیز پدر و مادرها هستند و تمام انرژی‌مان را صرف می‌کنیم تا به آن‌ها در بحث آموزش فرزندان‌شان کمک کنیم. وقتی یک کتاب برای کودک شخصی‌سازی می‌شود و او خودش را قهرمان قصه‌اش می‌بیند، بی‌شک تاثیر بیشتری رویش می‌گذارد.
 
به نظر شما چرا شخصی‌سازی محصولات فرهنگی ضرورت دارد و آیا امر موجب خودخواهی کودک نمی‌شود؟ اینکه در دنیای او همه‌چیز به نامش باشد و هیچ قهرمان دیگری وجود نداشته باشد؟
 
در دنیای «دوزلی بوک» فقط بچه‌ها به‌تنهایی در قصه نیستند. مثلا در کتاب «قصه‌های مدرسه» همه اتفاقات در مدرسه می‌افتد. 


در این داستان هم خود بچه حضور دارد، هم معلمش، دوستانش، پدر و مادرش و حتی اسم مدرسه‌اش. در این داستان نه‌تنها خود او قهرمان است، بلکه معلم و دوستش هم قهرمان هستند. ما سعی کردیم به بچه‌ها کمک کنیم تا هر آنچه درکش سخت است، برای‌شان ملموس شود. مثلا در کتاب‌های داستان دیگر، کار گروهی را به شکل همکاری چند بچه و خاله خرسه نشان می‌دهند اما در اینجا خود کودک (با اسم واقعی خودش) در کنار دوستش در مدرسه و معلمش یاد می‌گیرد که چطور سر کلاس کار گروهی انجام دهد. قاعدتا تاثیر آموزشی این موضوع روی بچه بیشتر از قبلی است. اما در جواب اینکه چرا شخصی‌سازی مهم است؟ باید گفت وقتی آدم‌ها چیزی را متعلق به خودشان بدانند، حس بهتری دارند و آن شی ماندگار می‌شود. تلاش ما این است که کتاب را از یک محصول مصرفی به یک محصول فرهنگی دائمی تبدیل کنیم که بچه مدام از آن استفاده می‌کند. او شاید کتابی را که قصه‌اش یک قصه معمولی است یک، دو یا صدبار بخواند اما کتابی که شخصیت اصلی‌اش خود اوست تا ابد برای آن کودک باقی می‌ماند. ما در «دوزلی بوک» سعی می‌کنیم کتاب را به یک محصول فاخر برای بچه‌ها تبدیل کنیم.
 
پس می‌توان گفت قصه‌ها در «دوزلی بوک» ثابت هستند و فقط اسم شخصیت‌ها تغییر می‌کند!
به این شکل هم نیست که قصه‌ها کلا ثابت باشند. مثلا ما کتابی داریم به اسم «چه‌کاره شوم». بچه در این کتاب باید چهار شغل را انتخاب کند و کتاب با آن‌ها ساخته می‌شود. یک نفر از لیست مشاغل شغل‌های آتش‌نشان، معلم، خلبان و دکتر را انتخاب می‌کند و همه داستان‌ها و تصاویر براساس این انتخاب شخصی‌سازی می‌شود. بچه دیگری چهار شغل دیگر را انتخاب می‌کند و کتابی کاملا متفاوت برای او ساخته می‌شود. پس می‌توان یک کتاب را چند بار با محتواهای مختلف، رنگ جلد و کاراکترهای متفاوت خریداری کرد ولی در کل بخش عمده قصه‌ها ثابت هستند و براساس داده‌هایی که از بچه‌ها می‌گیریم متن و تصویرسازی شخصی می‌شود.
 
درحال‌حاضر چه تعداد قصه و داستان روی سایت قرار دارند که بچه‌ها بتوانند از بین آن‌ها انتخاب کنند؟
ما 18عنوان محصول در سایت داریم. بخشی از آن‌ها محصولات «دوزلی بوک» است و بخشی دیگر محصولات دیگر انتشارات که آن‌ها را شخصی‌سازی کرده‌ایم. این پلتفرم به انتشارات کودک اجازه می‌دهد تا کتاب‌های معمولی‌شان را روی سایت ما تبدیل به یک کتاب شخصی‌سازی‌شده کنند. از این تعداد 5 یا 6 عنوان محصول انتشارات دیگر است و بقیه متعلق به «دوزلی بوک» است. این تعداد نیز در حال افزایش است و تا چند ماه آینده به صد عنوان خواهد رسید. برخی کتاب‌ها ویژه مدارس است و برخی ویژه خانواده‌ها. کتاب خواهربرادری، کتاب ویژه پسرها، کتاب ویژه دخترها و کتاب‌های مذهبی دیگر عناوین کتاب‌های ماست. سعی کردیم همه سلیقه‌ها و نیازهای خانواده‌ها را بررسی کرده و پوشش دهیم.
 
نوسان قیمت کاغذ چقدر در کار شما چالش به وجود آورده است؟
خیلی زیاد، اما سعی کردیم وقتی قیمت کاغذ بالا می‌رود فشارش را خودمان تحمل کنیم نه مشتری‌های‌مان. از شروع کار ما در بهمن‌ماه 97 تا امروز فقط یک‌بار افزایش قیمت داشتیم که آن هم نه‌تنها به‌دلیل افزایش قیمت کاغذ که به‌دلیل افزایش قیمت همه‌چیز ازجمله تبلیغات هم بود.
 
در این مدت چقدر از محصولات «دوزلی بوک» استقبال شده است؟
 استقبال خیلی خوب بود اما هنوز خیلی جا دارد تا خانواده‌ها محصولات فرهنگی شخصی‌سازی‌شده را بشناسند. شخصی‌سازی هنوز برای بسیاری از خانواده‌ها ناشناخته است. از سوی دیگر هنوز بسیاری از مردم تفاوت یک محصول فرهنگی خوب را از بد تشخیص نمی‌دهند. اگر به شیوه خرید مردم در بازار نگاه کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از آن‌ها فقط براساس رنگ و لعاب تصاویر، کتاب انتخاب می‌کنند. خیلی کم پیش می‌آید که متن قصه را قبل از خرید بخوانند و برای‌شان مهم باشد که بچه چه چیزی قرار است از این کتاب یاد بگیرد. تلاش اول ما این است روی فرهنگ‌سازی و بازارسازی کار کنیم. به لطف خدا فروشگاه حضوری ما نیز راه افتاده و مورد استقبال قرار گرفته است.
 
اختلاف قیمت کتاب‌های شخصی‌سازی و کتاب‌های عمومی بازار چقدر است؟
در بازار از پنج‌هزار تومان کتاب کودک وجود دارد تا صدهزار تومان. اختلاف قیمت در بیشترین حالت 50درصد است و دلیل این اختلاف هم نوع چاپ است. کتاب‌های شخصی‌سازی‌شده یک نسخه چاپ‌شده و کتاب‌های عمومی بازار روی تیراژ چاپ می‌شوند. از طرف دیگر، شخصی‌سازی باید گران‌تر باشد. اگر کتاب شخصی‌سازی‌شده نسبت‌به کتاب‌های بازار گران‌تر نباشد حس شخصی‌سازی به افراد دست نمی‌دهد.
 
در میان رده‌های مختلف سنی، کتاب‌های شخصی‌سازی‌شده بیشتر مورد استقبال کدام گروه قرار گرفته است؟
اینکه کدام رده سنی بیشتر این کتاب‌ها را دوست دارند یک طرف ماجراست و اینکه کدام رده سنی بیشتر این کتاب‌ها را خریداری می‌کنند طرف دیگر است. بیشترین فروش ما برای بچه‌های زیر هفت سال است، نه به این دلیل که خود بچه‌ها دوست داشته باشند، بلکه به این خاطر که مادر و پدر، خاله و دایی و اطرافیان دوست دارند برای بچه‌ها کتاب شخصی‌سازی‌شده بخرند. نمی‌شود گفت کدام رده سنی بیشتر این دست کتاب‌ها را دوست دارد. به نظر من چهار تا 9سال بهترین زمانی است که بچه‌ها می‌توانند با کتاب‌های شخصی‌سازی‌شده مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند و تمرکز ما نیز روی همین رده سنی است. البته ما مشتریانی داریم که 70، 80ساله هستند و این کتاب‌ها را خریده‌اند و همین‌طور کسانی که برای بچه متولد نشده‌شان، از روی عکس سونوگرافی کتاب سفارش دادند.
 
آیا این کتاب‌های شخصی‌سازی ظرفیت استفاده برای بزرگسالان را دارد؟
بله. ما درحال‌حاضر روی بحث کتاب‌های روانشناسی بزرگسال و کتاب‌های تحصیلات تکمیلی کار می‌کنیم که به‌زودی رونمایی خواهیم کرد.
 
در کتاب‌های «دوزلی بوک» تصاویر کتاب شخصی‌سازی نمی‌شود و این برای کودکی که سواد خواندن و نوشتن ندارد سخت است که بفهمد کتاب تنها برای او تهیه شده است. آیا امکان شخصی‌سازی بیشتری در تصاویر کتاب هم وجود دارد؟
اگر قرار باشد هر بچه‌ای چهره خودش را به‌جای کاراکتر اصلی ببیند، باید هر چهره را جدا تصویرسازی کرد یا باید یک سیستم قوی داشت که بتواند با یک عکس باکیفیت خودش این تصویرسازی‌ها را انجام دهد. اوایل کار سراغ این موضوع رفتیم و ازآنجایی‌که اغلب خانواده‌ها عکس باکیفیتی انتخاب نمی‌کنند از این بخش صرف‌نظر کردیم، زیرا به لحاظ فنی امکان‌پذیر نبود؛ البته عکس کودک در صفحه تقدیم‌نامه و جلد چاپ می‌شود. در کل بچه‌ها به این شکل هستند که وقتی به آن‌ها بگویید این شخصیت با توجه به مدل مو یا رنگ چشمانش، خود اوست، باور می‌کنند و نیاز به اینکه عینا خودشان کاراکتر اصلی باشند ندارند؛ البته برنامه داریم که در آینده سراغ این موضوع برویم تا هر بچه‌ای بتواند چهره خودش را کامل بسازد.
 
در این دوسال و نیم که دوزلی بوک راه افتاده، بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بوده و هستید چیست؟
بخش عمده چالش‌های ما، چالش‌های استارتاپی مانند سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و منابع انسانی است. چالش‌های دیگری مانند افزایش قیمت کاغذ و دیگر محصولات اولیه هم وجود دارد. در وزارت ارشاد برای محصولاتی مانند محصولات ما هیچ دسته‌بندی وجود ندارد و ما هیچ‌وقت نتوانستیم در نمایشگاه کتاب در بخش کودک فعالیت کنیم و همیشه در بخش رسانه‌های دیجیتال غرفه داشتیم که خیلی به دردمان نمی‌خورد. از سوی دیگر، ما انتشارات محسوب نمی‌شویم و نمی‌توانیم سهمیه کاغذ داشته باشیم. هزینه تبلیغات نیز خود یک چالش اساسی است.
 
برای آینده این استارتاپ چه برنامه‌هایی دارید؟
هدف ما در «دوزلی بوک» این است که روی محصولات شخصی‌سازی فرهنگی کار کنیم. این محصولات تنها به کتاب خلاصه نمی‌شود. روی بازی‌های تعاملی و بازی‌های فیزیکی نیز کار می‌کنیم. برنامه‌مان این است که کاری کنیم تا در هر خانه‌ای یکی از محصولات «دوزلی بوک» وجود داشته باشد. قصد داریم با اکثر کتاب‌فروشی‌ها قرارداد ببندیم و کتاب‌های خوب‌شان را برای بچه‌ها شخصی‌سازی کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین