sobhe-no.ir
1272
دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۴۰۰
15
«صبح‌نو» همزمان با هفته نیروی انتظامی، مجموعه‌های پلیسی تلویزیون را بررسی می‌کند

سرگذشت ناگوار یک ژانـــر جذاب

میلاد نجفی / در هفته بزرگداشت نیروی انتظامی به سر می‌بریم. این هفته در حوزه نمایشی ما را به یاد سریال‌هایی می‌اندازد که در فضای پلیسی ساخته و از رسانه ملی پخش شده است. سریال‌هایی که بعضی از آن‌ها جزو بهترین‌های تلویزیون در عرصه سریال‌های نمایشی بوده‌اند.

اخبار کوتاه

صبح نو

«صبح‌نو» همزمان با هفته نیروی انتظامی، مجموعه‌های پلیسی تلویزیون را بررسی می‌کند

سرگذشت ناگوار یک ژانـــر جذاب

میلاد نجفی / در هفته بزرگداشت نیروی انتظامی به سر می‌بریم. این هفته در حوزه نمایشی ما را به یاد سریال‌هایی می‌اندازد که در فضای پلیسی ساخته و از رسانه ملی پخش شده است. سریال‌هایی که بعضی از آن‌ها جزو بهترین‌های تلویزیون در عرصه سریال‌های نمایشی بوده‌اند.

اصولا ژانر پلیسی یکی از جذاب و پرمخاطب‌ترین گونه‌های نمایشی است. تاکنون صدها سریال پلیسی در دنیا ساخته و پخش شده که برخی از آن‌ها جزو محبوب‌ترین مجموعه‌های موردپسند مخاطبان بوده است. در کشور ما هم با همین شرایط مواجهیم. پس از انقلاب همواره یکی از فضاهای محبوب مدیران و مخاطبان، ژانر پلیسی بوده است. اگر سریال‌هایی را که فضای جاسوسی و امنیتی دارند از این دایره خارج کنیم، باید گفت که تاکنون بیش از 40سریال مهم پلیسی در سیمای جمهوری اسلامی ساخته و پخش شده است؛ البته این به معنای موفقیت تمامی این چهل و‌اندی سریال نیست. بیشتر آن‌ها کیفیتی متوسط داشته‌اند، برخی ضعیف و تعدادی هم با استقبال فراوان مردم روبه‌رو شده‌اند. در زمانی نه‌چندان دور برخی از کارگردانان شناخته‌شده به‌طورجدی کارشان را با سریال‌های پلیسی شروع کردند و اتفاقا توانستند در کارشان موفق هم باشند. امروز تعدادی از مجموعه‌های پلیسی سیما را باید جزو بهترین‌های رسانه ملی دانست که در زمان خودشان جریان‌ساز بودند. ژانری که چند سالی است در تلویزیون اقبال گذشته را نداشته است. آیا تلویزیون مقصر است؟ بودجه کم است؟ هنرمندان اقبالی ندارند یا مجموعه هنری نیروی انتظامی یعنی ناجی هنر کم‌کاری کرده است. به همین دلیل و هم‌زمان با هفته ناجا، تعداد از مجموعه‌های موفق پلیسی تلویزیون را مرور خواهیم کرد.
 
«خواب‌وبیدار»؛ گل سرسبد
اوایل دهه80 مصادف شد با پخش یکی از بهترین و پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های پلیسی سیما. مهدی فخیم‌زاده «خواب‌وبیدار» را روی آنتن شبکه یک فرستاد. «خواب‌وبیدار» که به لحاظ پشتیبانی حمایت جدی ناجا را داشت، به‌واسطه قصه جذاب، استفاده از شخصیت منفی زن، جلوه‌های ویژه و... توانست با موجی از استقبال مخاطبان همراه شود. «خواب‌وبیدار» نوآوری‌های بسیاری داشت که به‌واسطه فیلمنامه جذاب، کارگردانی حرفه‌ای و بازی خوب بازیگران توانست بهترین مجموعه پلیسی تلویزیون را رقم بزند. پس از موفقیت این مجموعه، فخیم‌زاده و تلویزیون باز هم سراغ سریال‌های دیگری با این فضا رفتند که البته هیچ‌کدام به موفقیت «خواب‌وبیدار» نرسید.

یک کارآگاه ایرانی
بعید است که سن و سال‌تان بالای30 باشد و «کارآگاه علوی» را ندیده باشید. اواسط دهه70 حسن هدایت یکی از سریال‌های موفق تلویزیون را با بازی احمد نجفی ساخت. کارآگاه علوی در مجموعه کارآگاه علوی1، مامور اداره تامینات است که در بین سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ مشغول فعالیت در تهران است. در کارآگاه علوی۲ او پس از تبعید، دوباره به کار فراخوانده می‌شود و در بازگشت، تصمیم می‌گیرد با پیگیری پرونده‌های مفاسد عوامل رژیم شاه، پرده از این فساد بردارد. بستر زمانی قصه که تهران قدیم بود و همچنین بازی احمد نجفی ازجمله دلایل دیدنی شدن 
«کارآگاه علوی» بود.
 
سریال دنباله‌دار جذاب
دهه70 یک سریال دنباله‌دار پلیسی جذاب دیگر هم داشت. حمید تمجیدی ابتدا «مزد ترس» را برای شبکه دو ساخت. سروان «ناصر محمدی» (با بازی عبدالرضا اکبری) یکی از کارآگاهان اداره آگاهی است که با همسرش مریم و دخترشان زندگی می‌کند. او طی ماموریتی، مسوول پیگیری قتل یک نوازنده ارکسترسمفونیک می‌شود که جسد سوخته‌اش را در محل تخلیه زباله پیدا کرده‌اند. وی در طول بررسی‌های خود، به محل ارکسترسمفونیک هم سر می‌زند و در آنجا با برادر مقتول آشنا می‌شود. عبدالرضا اکبری، ستاره آن سال‌ها نقش اصلی این سریال را برعهده داشت. پس از استقبال فراوان از «مزد ترس»، حمید تمجیدی دنباله این سریال را با عنوان «بازی با مرگ» کارگردانی کرد. سروان محمدی، افسر آگاهی كه تصور می‌کند دخترش به دست اعضای یك باند بین‌المللی قاچاق موادمخدر به قتل رسیده، درمی‌یابد كه او زنده است و اعضای باند به‌عنوان گروگان او را به تركیه برده‌اند. این مجموعه هم با موفقیت فراوانی همراه شد.
 
یک «پلیس جوان»
شهاب حسینی که این روزها سوپراستار سینمای ایران است در اوایل دهه80 و با «پلیس جوان» سیروس مقدم به شهرت اولیه رسید. سریال سیروس مقدم فضایی متفاوت از سریال‌های مرسوم پلیسی ایرانی داشت. او اندک تلاشی برای نزدیک شدن به حال و هوای فیلم‌نوآر داشت. یونس، پلیس جوانی است که پدرش قاضی دادگستری بوده و به‌طرز مشکوکی به قتل می‌رسد. او به انگیزه کشف راز قتل پدر و نیز به توصیه مادرش، بعد از به‌هم‌خوردن مراسم عقد با دخترعمویش نیلوفر، با دلی شکسته وارد دانشکده پلیس می‌شود و بعدها به‌عنوان ستوان آگاهی مشغول به کار می‌شود. او در خلال جست‌وجوهایی که برای کشف راز قتل پدرش انجام می‌دهد متوجه مواردی می‌شود.
 
یک «هوش سیاه» جذاب
انگار تنها سریال پلیسی موفقی که به فصل دوم نرسیده «خواب‌وبیدار» است. «هوش سیاه» را مسعود آب‌پرور کارگردانی کردد. فیلمنامه‌اش را هم آرش قادری نوشت. «هوش سیاه» به‌سراغ جرائم رایانه‌ای که پدیده‌ای جدید در ایران بودند رفت. فیلمنامه چفت‌وبست‌دار و همین‌طور بدمن دیدنی، باعث شد که «هوش سیاه» موفق باشد. سرگرد احمدی معاون دایره پیشگیری و مبارزه با جرائم رایانه‌ای پلیس است که همراه با دستیاران خود درگیر پرونده پیچیده یک خرابکار و نابغه رایانه و الکترونیک، «جمشید کاظمی» با نام تقلبی «کامران بوریایی» شده که این داستان براساس پرونده‌ای از مسعود جعفرآبادی است که با هماهنگی دادستانی تهران و معاون اجتماعی فاتب ساخته شده است و صرفا قسمت‌های توانایی هک و خروج غیرقانونی از کشور مربوط به پرونده بوده و سایر اقدامات صرفا جهت جذب مخاطب بوده است. چندسال بعد فصل دوم «هوش سیاه» ساخته شد که به‌نوعی باید آن را حتی موفق‌تر از فصل اولش دانست. همچنان صحبت‌هایی از تولید فصل سوم این مجموعه موفق شنیده می‌شود.
 
آخرین سریال موفق
دوران موفق سریال‌های پلیسی گذشته است. دهه‌های 70 و 80 اوج این دوران بود. شاید آخرین مجموعه جدی پلیسی را بتوان «نوار زرد» ساخته پوریا آذربایجانی است. امیر آقایی، بازیگر جذاب سینما و تلویزیون نقش اصلی این کار را برعهده داشت. این سریال داستان یک سرگرد آگاهی به نام کاوه کیهان را روایت می‌کند که گره پرونده‌های جنایی را 
باز می‌کند و در این میان به پرونده‌ای برمی‌خورد که کشف واقعیت پای زندگی شخصی‌اش را به میان می‌کشد، این واقعیت برمی‌گردد به سال‌ها پیش زمانی که در بم خدمت می‌کرد و زلزله بم… هم‌اکنون فصل دوم «نوار زرد» با تغییر کارگردان و تیم جدید بازیگران درحال تولید است.

captcha
شماره‌های پیشین