sobhe-no.ir
1271
یکشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۰
9
گزارش «صبح‌نو» درباره استفاده از واکسن پاستوکووک و روند رو به کاهش کووید19 را بخوانید

کرونا در وضعیت آرامش قبل از طوفان؟

وضعیت خوبی که مهار کرونا در کشور دارد تا حدودی موجب نگرانی است چه آنکه می‌تواند موجبات ساده‌انگاری درباره رعایت پروتکل‌ها را به همراه داشته باشد. اتفاقی که منجر به بروز روزهای سیاه کرونایی در ماه آینده خواهد شد. نمونه چنین ساده‌انگاری‌هایی را می‌توان در سفر گسترده هموطنان به شهرهای شمالی کشور در روزهای گذشته دید به‌طوری‌که پلیس گزارش داد ترددهای جاده‌ای در کشور 80درصد افزایش داشته است. بااین‌حال همچنان واکسیناسیون با واکسن‌های جدیدی که به سبد درمانی کشور اضافه می‌شوند به‌خوبی در حال انجام است و امید می‌رود هر روز تعداد بیشتری از هموطنان واکسینه شوند.

بی‌توجهی به قانون نوسازی خودروهای فرسوده تبعات سختی به دنبال دارد

تاکسی‌های فرسوده 242هزار دستگاه بیشتر می‌شوند

صبح نو

بی‌توجهی به قانون نوسازی خودروهای فرسوده تبعات سختی به دنبال دارد

تاکسی‌های فرسوده 242هزار دستگاه بیشتر می‌شوند

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران و شهرهای بزرگ کشور از اصلی‌ترین معضلاتی است که هر سال خسارت‌های بسیاری را به شهرنشینان و نیز دولت وارد می‌کند. آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین تبعات فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که به‌طور مستقیم سلامت مردم را تهدید کرده و موجب هزینه‌کردهای هزاران میلیاردی از سوی دولت می‌شود.
نوسازی و تجهیز همین ناوگان می‌تواند فوایدی چون کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش استفاده از خودروهای شخصی را به‌دنبال داشته باشد. حالا نیز خبر رسیده است که امسال تعداد تاکسی‌های فرسوده در سراسر کشور 242هزار دستگاه بیشتر خواهد شد. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اعلام این خبر و با تاکید بر لزوم تسریع در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شوند که تا پایان سال۱۴۰۰تعداد تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۲هزار دستگاه می‌رسد.
مرتضی ضامنی در تشریح روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده به ایسنا گفت: از ابتدای سال۱۴۰۰ تاکنون ۵۲۵۰راننده که متقاضی نوسازی خودروی خود بودند در طرح نوسازی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳۹۶۲متقاضی خودروهای خود را تحویل گرفتند و باقی آن‌ها در فرایند تحویل خودرو قرار دارند. وی افزود: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال۱۳۹۵) تاکنون ۸۰هزار و ۹۹۶دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیات‌وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شوند و اکنون ۱۹۲هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌اند که این عدد تا پایان سال۱۴۰۰ به ۲۴۲هزار دستگاه خواهد رسید. ضامنی ادامه داد: از این تعداد تاکسی نوسازی شده در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۱۱هزار و ۱۲۰دستگاه شامل نوسازی اسقاط بدون جایگزین بود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو۵ ادامه دارد و خودروهای تحویلی سمند و پژو۴۰۵ است ویکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی، عدم همکاری دولت در ارائه تسهیلات بانکی و همچنین از طرفی افزایش‌های پی‌درپی قیمت خودرو در هر فصل است که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در جهت سرعت و افزایش فرایند نوسازی تاکسی‌های فرسوده حداقل سالی یکبار شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. وی تاکید کرد: ما سال۱۳۹۶ تا تابستان سال۱۴۰۰ شاهد افزایش ۲۵۵ درصدی قیمت پژو و ۲۹۹درصدی قیمت سمند بودیم که با این نوسان قیمت و بدون تسهیلات ارزان‌قیمت، رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند.
 
درخواست حمایت از دولت سیزدهم
 ضامنی افزود: براساس تبصره‌های ۱ و ۲ماده ۸ قانون هوای پاک، مصوب ۱۸مرداد۹۶ مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است که از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات ارزان‌قیمت با سود چهار درصد، جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌ونقل عمومی با بازپرداخت ۱۰ساله را فراهم کند و ما از رییس‌جمهور محترم و هیات دولت درخواست داریم تا با حمایت‌ها در مبحث قانونی آلودگی هوا، روند نوسازی ناوگان فرسوده را تسریع کنند. وی در زمینه تامین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: شهرداری برخی شهرها برای اعطای وام موردنیاز به رانندگان تاکسی از محل منابع شهرداری در بانک‌ها نسبت به ارائه تسهیلات ۹۰میلیون تومانی و سود کم‌بهره اقدام کردند که براین اساس با مشارکت شهرداری‌های تهران، اصفهان و مشهد راننده‌ها با استفاده از تسهیلات ۹۰میلیون تومانی، فرایند نوسازی را انجام می‌دهند، در سایر شهرها فعلا به‌صورت نقدی نوسازی در حال انجام است که امید می‌رود با همکاری دولت فرایند پرداخت تسهیلات در آینده به‌صورت ملی ازسوی دولت اجرایی شود.

captcha
شماره‌های پیشین