sobhe-no.ir
1266
شنبه، ۱۰ مهر ۱۴۰۰
11
بزرگ ترین انتظار از پیمان جبلی تقویت محتوا و نرم افزار صدا و سیما و استفاده از ایده های خلاقانه و تحول گرایانه است

فصل اصلاح

پیمان جبلی سال۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی در شمیران به دنیا آمد. جبلی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و در معاونت سیاسی، مسوولیت‌های مختلفی در بخش خبر داشته است. او در سال۱۳۷۲ فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام‌صادق(ع) شده و سال ۱۳۸۳ مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام‌صادق(ع) دریافت می‌کند. جبلی قبل از پست معاونت برون‌مرزی صداوسیما، عضو هیات‌علمی دانشگاه صداوسیما، معاون سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه۲ سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بود.

صبح نو

بزرگ ترین انتظار از پیمان جبلی تقویت محتوا و نرم افزار صدا و سیما و استفاده از ایده های خلاقانه و تحول گرایانه است

فصل اصلاح

پیمان جبلی سال۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی در شمیران به دنیا آمد. جبلی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و در معاونت سیاسی، مسوولیت‌های مختلفی در بخش خبر داشته است. او در سال۱۳۷۲ فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام‌صادق(ع) شده و سال ۱۳۸۳ مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام‌صادق(ع) دریافت می‌کند. جبلی قبل از پست معاونت برون‌مرزی صداوسیما، عضو هیات‌علمی دانشگاه صداوسیما، معاون سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه۲ سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بود.

جبلی در سال‌های خدمت در رسانه ملی، عرصه‌های گوناگون روزنامه‌نگاری و کار خبر رادیو و تلویزیونی را آزموده است و علاوه‌بر کسب دانش و تحصیلات آکادمیک، با تجربه‌‌های گسترده عملی در سطوح مختلف، به کارشناسی مجرب و مدیری بهره‌مند از بینش عمیق حرفه‌ای و اجرایی در زمینه خبر و برنامه‌سازی تبدیل شد. به گزارش تسنیم، جبلی در سال1372 مدرک کارشناسی‌ارشدش را در رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام‌صادق(ع) اخذ کرد و در سال1383 در رشته فرهنگ و ارتباطات، با مدرک دکتری از دانشگاه امام صادق(ع) فارغ‌التحصیل شد. وی در معاونت سیاسی صداوسیما مسوولیت‌های مختلفی در بخش خبر داشته و همزمان در قلمروی دانشگاه نیز به تربیت دانشجویان برای تصدی مشاغل مختلف در رسانه ملی همت گماشته است.
 
حکم رهبر انقلاب برای جبلی
با پایان یافتن دوره مسوولیت آقای دکتر علی‌عسگری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی آقای دکتر «پیمان جبلی» را به ریاست آن سازمان منصوب و بر مواردی همچون «ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی -ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تاکید کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم، جناب آقای دکتر پیمان جبلی دام توفیقه؛ با پایان یافتن دوره‌ مسوولیت پرتلاش جناب آقای دکتر علی‌عسگری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه‌ آن مدیر مومن و با‌اخلاص را به‌همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی و تخصص و تجربه‌ طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظایف رسانه‌ ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم.
رسانه‌ ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است. هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقای سرمایه‌ انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله. وظیفه‌ خود می‌دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسگری در مدت مسوولیت‌شان که حقا درخور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره‌ ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.
 
مدیری برآمده از صداوسیما
عبدالعلی علی‌عسگری بالاخره سکان ریاست صداوسیما را بعد از پنج سال واگذار کرد و پیمان جبلی، معاون وی از روز گذشته و با حکم رهبر انقلاب، رییس صداوسیما شد. به گزارش مهر، طی روزهای گذشته رسانه‌های مختلفی به تحلیل و ارزیابی کارنامه و حتی چالش‌های پیش روی رییس جدید صداوسیما پرداخته‌اند؛ کارنامه‌ای که وجه پررنگ آن همان رسانه‌ای بودن جبلی است که طی همه این سال‌ها در صداوسیما و در بخش‌های مختلف خبری آن حضور فعالانه‌ای داشته است.


ویدیویی هم دیروز از او منتشر شد که در حال ارائه گزارش خبری است و به نوعی نشان داد که رییس فعلی صداوسیما چگونه از اولین پله‌های رسانه و خبرنگاری و گزارشگری تا معاونت خبر و معاونت برون‌مرزی و ریاست ارتقا یافته است. جبلی از بدنه کارشناسی صداوسیماست و همین نقطه امیدی برای بسیاری از صداوسیمایی‌هاست تا با حضور او که به همه آسیب‌ها و چالش‌های این سازمان واقف است بتوان این سازمان را از سکون و انفعال به منشأ اثر بودن سوق داد.
اگرچه علی‌عسگری هم از بدنه صداوسیما بود اما یک تفاوت ماهوی بین نگاه رییس سابق و رییس جدید در رویکرد و شیوه کاری آن‌ها وجود دارد؛ علی‌عسگری با توجه به سوابق کاری و تحصیلات مهندسی‌اش بیشتر توانست به رشد دیجیتالی و اچ‌دی شدن شبکه‌های سیما و زیرساخت‌های فنی کمک کند و نگاهی سخت‌افزاری و تکنسینی داشت اما جبلی نگاهی نرم‌افزاری دارد و حوزه کاری‌اش سال‌ها محتوا 
بوده است. تحصیلاتش هم دکتری فرهنگ و ارتباطات است و می‌توان انتظار داشت که رسانه پویاتری در دوره جدید را شاهد باشیم. پیمان جبلی طی این چند وقت، جلسات مختلفی را هم با اهالی فرهنگ و هنر برگزار کرده است و دیروز بعد از انتشار حکم وی به ریاست صداوسیما، نشستی هم با سینماگران و تهیه‌کنندگان داشت که از نزدیک‌تر شدن سینما و تلویزیون در دوره آتی گفت.
چالش‌های استراتژیک سازمان
دکتر رضا خاشعی اخیرا درگفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجو، پیرامون چالش‌های استراتژیک سازمان صداوسیما که می‌تواند در ادامه مسیر بیشتر مورد توجه قرار گیرد،‌ گفت: «تدوین استراتژی‌های علمی و آکادمیک(در سطوح سازمانی و معاونت‌های سازمان) و سپس تصویب و ابلاغ و پیاده‌سازی آن‌ها به همراه پیگیری و نظارت بر حسن انجام آن‌ها از دیگر مغفولات سازمان در سال‌های اخیر است که می‌تواند در دستورکار قرار گیرد؛ البته منظورم استراتژی‌هایی است که صرفا در ذهن مدیران عالی نباشد، بلکه تمام پرسنل سازمان بایستی از آن مطلع باشند و برای تحقق آن‌ها تلاش کنند. از دیگر اقدامات اساسی سازمان، روشن نبودن برخی مسائل قدیمی و ضرورت بازنگری در آنها برای حفظ و جذب مخاطب است. مسائلی چون: نمایش ساز و آلات موسیقی، انعکاس صداهای مختلف و طیف‌های مختلف سیاسی، نمایش روابط صمیمانه بین شخصیت‌های داستان، نمایش بدحجابی در جامعه و ...). سازمان باید برای مقابله با رقبای خود و حفظ جایگاه خود از نظرات متخصصان بیرونی و انعکاس صدای آن‌ها به‌خوبی بهره‌گیری کند. به نظرم برای بقا در سپهر رسانه‌ای امروز در سازمان بایستی نگاه و رویکرد کارشناس‌محوری حاکم گردد، نه مدیرمحوری. البته یادمان نرود در انتخاب و به‌کارگیری کارشناسان و آموزش‌های مستمر آنان بایستی دقت لازم صورت گیرد. همچنین در انتخاب و انتصاب مدیران لایق و آموزش و ارزیابی عملکرد مستمر آن‌ها بایستی این دقت دوچندان شود. مقابله با تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، جریان آزاد اطلاعات، سرعت انتقال اطلاعات و خلاقیت‌های رقبای قدرتمند دیگر با اتاق فکرهای چندنفره سازمان جواب نمی‌دهد. برای مقابله در این شرایط پیچیده باید نقشه‌راه، برنامه‌های استراتژیک، برنامه‌های عملیاتی و کارشناسان معتمد و متخصص داشت.»

حرف‌هایی با مدیران جدید رسانه ملی
این انتقادات صریح نشان می‌داد که دست‌فرمان ارگان رسانه‌ای کشور در پرداخت به مشکلات کشور ناقص و دچار سوءتفاهم جدی است؛ البته منتقدان طیف دیگر هم حرف‌های خودشان را داشتند. در دوره علی‌عسگری وضعیت سریال‌سازی تلویزیون اصلا قابل دفاع نبود و این وضعیت لزوما به‌خاطر مشکلات مالی نبود. دلیل اصلی آن، ریل‌گذاری و تصمیمات اشتباه مدیران و همکاری با هنرمندان پرریسک بود. این مساله در نوع عملکرد و تعامل مرکز سیمافیلم و گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها کاملا مشهود بود. وضعیت تلویزیون در حوزه سریال‌سازی نشان می‌دهد که این سازمان نیازمند یک تغییر راهبرد در این زمینه است. استمرار وضعیت فعلی فقط موجب ریزش بیشتر مخاطب می‌شود. بسیاری از هنرمندان کاربلد از رسانه ملی دور شده‌اند. این درحالی‌است که بیشتر آن‌ها کارشان را با این رسانه آغاز کرده بودند. از طرفی همچنان نگاه کمیت‌محور بر توجه به کیفیت غلبه دارد. هنوز معلوم نیست که چه لزومی برای تولید و پخش همزمان سریال از سه یا چهار شبکه وجود دارد. آیا بهتر نیست که تنها از یکی، دو شبکه سریال تولیدی پخش و مابقی از مجموعه‌های تامینی خارجی استفاده شود؟ آیا این باعث تمرکز بیشتر مدیران برای به‌کارگیری هنرمندان جواب پس داده و همینطور انتخاب سوژه‌ها و طرح‌های کیفی‌تر نمی‌شود؟ این‌ها اتفاقاتی است که در دوره علی‌عسگری رخ نداد و اگر در دوره جدید هم مورد توجه قرار نگیرد و در همان پاشنه بچرخد، باعث ضعیف‌تر شدن قوای سرگرمی‌سازی سیما خواهد شد. مگر می‌شود تا ابد با سریال‌های موفق سال‌های گذشته و بازپخش چندباره آن‌ها مخاطب را مقابل تلویزیون نگه داشت؟
در حوزه برنامه‌سازی، چند برند مثل «نود» و 
«ماه عسل» تعطیل و برندهایی مثل «عصرجدید» تولید شدند. با وجود تلاش فراوان برنامه‌سازان، هم‌اکنون خلأ وجود برنامه‌های پرمخاطب و خط‌شکن در سیما به‌شدت حس می‌شود. دراینجا هم مشکل اصلی را باید در نگاه کمی مدیران دانست. امروز با توجه به محدودیت‌های مادی و نیروی انسانی و همچنین رقبای جدی داخلی و خارجی، تنها راه عرض‌اندام برنامه‌سازان سیما در مقابل دیگران، تغییر نگرش سنتی و دستمالی‌شده در سازمان است. باید از میزان تولید کاست و به کیفیت افزود. نگاه سنتی به رسانه و برنامه‌ریزی تولیدی 24ساعته امروزه دیگر جوابگو نیست. هرچندسال یک‌بار مدیران تازه دست به تعریف ماموریت شبکه‌ها می‌زنند و براساس آن برنامه‌سازی صورت می‌گیرد. اما نتیجه آن خروجی قابل دفاعی نبوده است. مگر نه اینکه مدیران کم‌جسارت حتی از خیر برنامه‌های زنده گذشته‌اند؟ کار به جایی رسیده که تقریبا دیگر هیچ برنامه زنده پرمخاطبی روی آنتن رسانه ملی نمی‌رود. از طرفی برنامه‌سازان هم که با فرسایشی شدن فضای کار، صرفا دنبال گذران زندگی‌اند، دست به ریسک و ایده‌های جدید نمی‌زنند و در بهترین حالت سراغ کپی برنامه‌های موفق خارجی می‌روند. یکی از اولویت‌های مدیران جسور رسانه ملی(البته اگر وجود خارجی دارند) زدن دل به دریای برنامه‌سازی پرریسک است. رویه‌ای که سال‌ها پیش مدیران باهوش شبکه‌های بین‌المللی درپیش گرفتند. در این مسیر اگرچه ترکش‌هایی هم به بدن‌شان می‌نشیند اما درنهایت با رسانه‌ای پویا، شجاع و پرمخاطب همراه خواهند شد که مردم با اعتماد دوباره به آن، کنترل را برداشته و از شبکه‌های فارسی‌زبانی که عمدتا خیرخواه این سرزمین نیستند، به روی شبکه‌های داخلی نظر می‌کنند. خلاصه و گویاست. رسانه ملی به مدیرانی شجاع و دغدغه‌مند نیاز دارد. یعنی کسانی که مشکلات جامعه را بدانند و هم آن‌ها را بازتاب دهند. ذائقه مخاطب را بدانند و باتوجه به آن تولید کنند. تکثر سلایق را به رسمیت شناخته و چتری برای تمام آن‌ها باشند. دراین صورت است که رسانه ملی، ساده‌تر از آنچه فکرش را می‌کنند و می‌کنیم دوباره به یک وضعیت امیدوارکننده تبدیل خواهد شد.

یکی از اولویت‌های مدیران جسور رسانه ملی(البته اگر وجود خارجی دارند) زدن دل به دریای برنامه‌سازی پرریسک است. رویه‌ای که سال‌ها پیش مدیران باهوش شبکه‌های بین‌المللی درپیش گرفتند

  تدوین استراتژی‌های علمی و آکادمیک(در سطوح سازمانی و معاونت‌های سازمان) و سپس 
تصویب و ابلاغ و پیاده‌سازی آن‌ها به همراه پیگیری و نظارت بر حسن انجام آن‌ها از دیگر مغفولات سازمان در سال‌های اخیر است که می‌تواند
 در دستورکار قرار گیرد

captcha
شماره‌های پیشین