sobhe-no.ir
1262
شنبه، ۰۳ مهر ۱۴۰۰
11
منابع خبری از پایان کار علی عسکری از صدا و سیما و انتصاب پیمان جبلی به جای او خبر می دهند

جبلی می‌آید

با اتمام دوره علی‌عسگری در سازمان صداوسیما از پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی این سازمان به‌عنوان گزینه اصلی و احتمالا نهایی ریاست بر رسانه ملی یاد می‌شود. جبلی ازجمله مدیران این سازمان است که یک صداوسیمایی شناخته می‌شود و برخلاف برخی مدیران رده‌بالا، از دیگر سازمان‌ها یا نهادها مامور به آنجا نشده است. جبلی به‌دلیل تحصیلات و فضای کاری‌اش یک مدیر آشنا به رسانه-به‌طور ویژه خبری و تحلیلی- شناخته می‌شود. حالا باید دید که آیا این مدیر55ساله توان اداره سازمان عریض و طویل را دارد یا نه. رسانه ملی تریبون رسمی نظام در حوزه رسانه است که وظایف متعددی دراین زمینه دارد. از آگاهی‌رسانی و خبرپراکنی تا سرگرمی‌سازی برای مخاطبان ایرانی و البته فراتر از آن. در این گزارش در ابتدا زندگی و عملکرد پیمان جبلی را مرور و در ادامه وضعیت فعلی سازمان صداوسیما را آسیب‌شناسی می‌کنیم.

صبح نو

منابع خبری از پایان کار علی عسکری از صدا و سیما و انتصاب پیمان جبلی به جای او خبر می دهند

جبلی می‌آید

با اتمام دوره علی‌عسگری در سازمان صداوسیما از پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی این سازمان به‌عنوان گزینه اصلی و احتمالا نهایی ریاست بر رسانه ملی یاد می‌شود. جبلی ازجمله مدیران این سازمان است که یک صداوسیمایی شناخته می‌شود و برخلاف برخی مدیران رده‌بالا، از دیگر سازمان‌ها یا نهادها مامور به آنجا نشده است. جبلی به‌دلیل تحصیلات و فضای کاری‌اش یک مدیر آشنا به رسانه-به‌طور ویژه خبری و تحلیلی- شناخته می‌شود. حالا باید دید که آیا این مدیر55ساله توان اداره سازمان عریض و طویل را دارد یا نه. رسانه ملی تریبون رسمی نظام در حوزه رسانه است که وظایف متعددی دراین زمینه دارد. از آگاهی‌رسانی و خبرپراکنی تا سرگرمی‌سازی برای مخاطبان ایرانی و البته فراتر از آن. در این گزارش در ابتدا زندگی و عملکرد پیمان جبلی را مرور و در ادامه وضعیت فعلی سازمان صداوسیما را آسیب‌شناسی می‌کنیم.

عبدالعلی علی‌عسگری ۶۳ساله بیش از پنج‌سال است به‌عنوان هفتمین رییس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت است. او پیشتر مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه این سازمان را برعهده داشت که با روی‌کارآمدن رییس قبلی این سازمان، از این سمت کناره گرفت. ازجمله اقدامات انجام‌شده در دوره تصدی او، معاونت توسعه و فناوری رسانه‌ای صداوسیما می‌توان به راه‌اندازی تلویزیون دیجیتال و انتقال فناوری تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال اشاره کرد. وی عضو هیات‌علمی دانشگاه و دانشیار دانشگاه صداوسیما نیز هست. علی‌عسگری مسوولیت‌هایی همچون معاونت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، ریاست هیات‌مدیره و مدیرعاملی سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی، بنیانگذاری شرکت فروشگاه‌های رفاه، معاونت آموزشی صداوسیما، ریاست دانشگاه صداوسیما، عضویت در قرارگاه فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی و مشاورت رییس قوه‌قضاییه را برعهده داشته است. همچنین وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا در خردادماه۱۳۹۷ نام او را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.
  از پیمان جبلی، معاون فعلی برون‌مرزی صداوسیما، این روزها به‌عنوان جدی‌ترین گزینه ریاست بر سازمان یاد می‌شود؛ جبلی کیست و چه کارنامه‌ای تا به امروز در رسانه ملی داشته است؟ به گزارش «مهر»، این روزها تغییرات مدیریتی صداوسیما به تیتر اصلی رسانه‌ها و روزنامه‌ها تبدیل شده است. هنوز نه خبری به‌صورت رسمی اعلام شده است و نه تکذیب و پس از مدت‌ها شایعه و گمانه‌زنی درباره خداحافظی عبدالعلی علی‌عسگری با صداوسیما پس از پنج‌سال پرفرازونشیب، حالا جدی‌ترین گزینه‌ای که نامش در محافل رسمی و غیررسمی مطرح می‌شود پیمان جبلی است. با ریاست جبلی بر صداوسیما، سکان مدیریت سازمان به یکی از معاونان شناخته‌شده صداوسیما می‌رسد که چند سالی است معاون برون‌مرزی صداوسیماست و در همین بخش از سازمان هم با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است. در زیر مروری بر زندگی حرفه‌ای و شغلی جبلی داریم تا بهتر بتوانید گزینه جدید ریاست صداوسیما را بشناسید.
 
از تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع) تا ورود به صداوسیما
جبلی با حکم خود علی‌عسگری از ۲۴مرداد ۱۳۹۵ تا همین امروز در سمت معاون برون‌مرزی او، سکاندار هدایت سرویس‌های رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی 
رسانه ملی بوده است. او البته در همین زمان مشاغل دیگری ازجمله تدریس در دانشگاه صداوسیما را هم بر عهده داشته و البته طبق اطلاع‌رسانی برخی کانال‌های خبری، او به‌دلیل مشغله سنگین‌تر ریاست صداوسیما از پذیرفتن پایان‌نامه‌های دانشجویی در دانشگاه صداوسیما امتناع کرده است.
پیمان جبلی سال۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی در محله شمیران تهران به دنیا آمده است و ازجمله مدیران صداوسیماست که مطابق با رشته تحصیلی خود سال‌ها در این سازمان در سطوح مختلف، تجربیات متعددی را پشت‌سر گذاشته است. جبلی در سال۱۳۷۲ مدرک کارشناسی‌ارشد را در رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام‌صادق(ع) اخذ کرد و اکنون به زبان عربی مسلط است. او همچنین سال۱۳۸۳ در رشته فرهنگ و ارتباطات، با مدرک دکتری از دانشگاه امام‌صادق(ع) فارغ‌التحصیل شد و امروز به‌عنوان عضو هیات‌علمی و استادیار دانشگاه صداوسیما نیز مشغول به کار است. او در این سال‌ها مسوولیت‌های مختلفی در بخش‌های خبری و در معاونت سیاسی صداوسیما بر عهده داشته است. 


دبیری اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیری اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیری اخبار سراسری شبکه دو سیما، مدیرکلی اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکلی اخبار شبکه العالم، مدیریت دفتر شبکه العالم در بیروت ازجمله این مسوولیت‌هاست.
 
مشی سیاسی با رویکردی علمی
حضور جبلی در برخی مسوولیت‌های سیاسی مثل معاونت رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی باعث شد تا حضور پررنگ‌تری در بخش‌های خبری و سیاسی سازمان داشته باشد که معاونت خبر سابق که امروز به معاونت سیاسی شهرت دارد از این قبیل مسوولیت‌هاست و در زمان دوساله ریاست محمد سرافراز بر صداوسیما صورت گرفت. جبلی طی سال‌های۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس فعالیت کرد و حضور در بخش‌های مختلف میدان سیاست خارجی باعث شد در دوران ریاست علی‌عسگری به‌عنوان معاون برون‌مرزی صداوسیما منصوب شود که در این بازه پنج‌ساله، شبکه‌های برون‌مرزی با چالش‌های مختلف کمبود بودجه و تهدید و مسدود شدن سایت‌ها و ماهواره‌ها مواجه شدند. بااین‌حال در همین دوران شبکه‌های مختلفی هم ازسوی وی افتتاح یا به‌حالت ۲۴ساعته درآمد.
 
مواضع و دیدگاه‌های مرتبط با مردم 
در داخل و منطقه
ازجمله اقدامات جبلی راه‌اندازی شبکه العالم سوریه بود که حالا بیش از دوسال از راه‌اندازی آن می‌گذرد. جبلی ابتدای امسال گفت‌وگویی با «مهر» داشت که درباره راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی که برای اولین‌بار در خارج از مرزهای ایران صورت گرفته بود، گفت: «یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی شبکه العالم سوریه و یکی از عواملی که انگیزه ما را برای راه‌اندازی این شبکه چند برابر کرد تاکیدات شهید سردار سلیمانی برای حفظ دستاوردهای جبهه مقاومت بود. تعبیر ایشان این بود که خون فرزندان ما و رزمندگان جبهه مقاومت که برای تثبیت این جبهه و دستاوردها در سوریه، عراق و مناطق دیگر ریخته شده نباید به هدر رود یا به تعبیر آن شهید بزرگوار، ما بر گروه‌های تروریستی و دشمنان محور مقاومت غلبه کردیم و حالا در عرصه افکار  عمومی بقیه نباید روی این موج‌سوار شوند و بخواهند منطقه را در سمت‌وسویی مخالف با اهداف مقاومت پیش ببرند.»
جبلی همچنین در همین گفت‌وگو به یک رویکرد درباره سریال‌سازی داخلی و خارجی اشاره می‌کند و با اشاره به صنعت سریال‌سازی ترکیه می‌گوید: برخی سریال‌هایی که ما در داخل کشور تولید می‌کنیم، الزاما مطابق اهداف ما در بیرون مرزها نیست. درمورد ترکیه هم شما کافی است سریال‌های پخش خارجی‌شان را با سریال‌هایی که در داخل کشورشان تولید و پخش می‌شود مقایسه کنید. حجمی از غم و اندوه و سیاه‌نمایی که در سریال‌های داخلی ترکیه وجود دارد، به‌هیچ‌وجه در سریال‌های خارجی‌شان انعکاس ندارد. همه سریال‌های ترکیه‌ای که برای مخاطب خارجی در نظر گرفته شده، نشان‌دهنده اقتدار و زیبایی و جنبه‌های مثبت تاریخی فرهنگی و اجتماعی این کشور هستند.
 
تاکید بر ضرورت تحول در صداوسیما
روز گذشته، خبر دیدار جبلی با یک جمع فرهنگی منتشر شد. پیمان جبلی در دیدار با جمعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: چالش اصلی در صداوسیما رساندن «گفتمان» انقلاب به «آنتن» است.  به گزارش ایسنا، پیمان جبلی که از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست سازمان صداوسیما یاد می‌شود، در دیدار با مدیرعامل و مسوولان بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) و اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت تغییر و تحول در صداوسیما گفت: تلاش برای توفیق صداوسیما به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین دستگاه فرهنگی کشور تنها وظیفه یک نفر یعنی رییس این سازمان نیست، بلکه همه مجموعه‌های فرهنگی دیگر و به‌خصوص جریان‌های مردمی باید تلاش کنند تا این‌ بار سنگین به سرانجام برسد.
در ابتدای این جلسه سیداحمد عبودتیان، مدیرعامل بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) درباره فعالیت‌های ده‌ساله این بنیاد فرهنگی و ایجاد جبهه منسجم مردمی در کشور سخن گفت و به معرفی بخش‌های مختلف جبهه فرهنگی کشور پرداخت.
همچنین رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر و سعید حسینی، رییس هیات‌مدیره مجمع نوشت‌افزار ایرانی -اسلامی به بیان فعالیت‌های تخصصی خود و تعاملی که با صداوسیما می‌تواند اتفاق بیفتد، پرداختند.
 
چند نگاه تخصصی به وضعیت رسانه ملی
خبرگزاری دانشجو در روزهای گذشته با دکتر سعید آجرلو، مدیر مسوول روزنامه «صبح‌نو» و مسعود فروغی، سردبیر روزنامه فرهیختگان درباره سازمان صداوسیما گفت‌وگویی انجام داد.
سعید‌آجرلو، مدیرمسوول روزنامه «صبح‌نو» ‌‌با اشاره به این موضوع که مساله اصلی رسانه‌ملی مدیریتی است،‌ گفت: «با تمام احترامی که به شخصیت دکتر علی‌عسگری می‌گذارم اما از نظر من ایشان از نظر محتوا و ایده نتوانستند هیچ تحولی در صداوسیما ایجاد کنند و به تبع آن، مدیران دیگری که در زیرمجموعه ایشان بودند. ما در پنج‌سال اخیر به‌شدت دچار بحران محتوا و ایده و چشم‌انداز بودیم. مدیریت صداوسیما نتوانست در حوزه فکری و اندیشه‌ای این راه را باز کند. باوجود ساختار عظیمی که در حوزه‌های فنی،‌ تکنیکی، نیروی انسانی و تعداد شبکه‌ها داریم بحران محتوا داریم؛ نه برنامه تاثیرگذار داریم و نه آن چیزی را که بازتاب خواست مردم و جامعه باشد می‌توانیم ارائه کنیم. صداوسیما امروز نه حوزه آرمانی و مطلوب ما را جلو می‌برد و نه واقعیت‌ها را. سازمانی که در پنج‌سال گذشته دیدم حتما عقب‌تر از سازمانی است که ما در دوره آقای ضرغامی دیدیم. حداقل ما در آن زمان چشم‌انداز و مدیر مسلط به محتوا داشتیم.»‌
در ادامه مسعود فروغی،‌ سردبیر روزنامه فرهیختگان، چالش اصلی رسانه‌ملی را حوزه نیروی انسانی دانست و گفت: 
صداوسیما به کشتی گیرافتاده وسط اقیانوس تبدیل شده است که بیشتر از ظرفیتش بار دارد. این سازمان عریض و طویل در سال‌های متمادی شکل گرفته و نمی‌توان آن را حاصل مدیریت این مدیر و آن مدیر دانست. این اضافه‌بار باعث شده است تا بیشترین هزینه‌های آن فقط صرف نیروی انسانی شود. من مشکلات صداوسیما را تک‌نفره نمی‌بینم که با تغییر یک‌نفر همه‌چیز حل شود؛ مجموعه‌ای از سازوکارهایی در خبر،‌ ورزش، حوزه جوانان، هنرهای نمایشی و برنامه‌های ترکیبی هستند که همگی در ایجاد چنین وضعی مقصرند.»
مدیرمسوول روزنامه «صبح‌نو» درباره اعتبار رسانه‌ملی در بین مردم، گفت: «به نظر من مشکل ما در صداوسیما مشکل محتوایی است نه فنی. مشکل اصلی ما چشم‌انداز است. ما ایده‌هایی نداریم که یک پایی در زمین داشته باشند و یک پایی در آرمان‌ها و ارزش‌های‌مان؛ اگر بتوانید این دو را به یکدیگر وصل کنید می‌توانید به رسانه‌ای معتبری تبدیل شوید که هم بازتاب نظرات مردم خودتان هستید و هم در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای می‌توانید تاثیرگذار باشید. یکی از نمونه‌های خوب این ماجرا، پرس‌تی‌وی است. پرس‌‌تی‌وی اتفاقا سعی کرد از واقعیت‌ها فرار نکند و درواقع به واقعیت‌ها حمله کرد و تلاش کرد موضع خودش نسبت‌به عینیات را بیان کند.»
فروغی اما یکی از مشکلات اصلی صداوسیما را بخش هنرهای نمایشی و سریال‌سازی دانست و گفت: «چالش‌ بعدی صداوسیما بحث هنرهای نمایشی ازجمله فیلم و سریال است. از نظر من، حتی بحران این بخش از بخش خبر هم بیشتر است چراکه در بخش خبر به‌دلیل دسترسی ویژه صداوسیما به نهادهای حاکمیتی و حکومتی در بعضی موارد می‌تواند خودش را نجات دهد؛ بیشتر مدیران و مسوولان مجبورند برای گفت‌وگو با مردم از صداوسیما استفاده کنند و این موضوع تا حدی توانسته بخشی از ضعف‌ها را پوشش دهد اما در حوزه فیلم و سریال صداوسیما در چهارسال اخیر با بحران جدی مواجه 
شده است. آخرین سریال پربیننده و قوی ما به بیش از یک‌دهه پیش برمی‌گردد. ما سال‌هاست سریالی نداشته‌ایم که مخاطب گسترده جذب کند یا حداقل اثر آن در جامعه معلوم باشد. همین چند وقت پیش سریال درحال پخشی داشتیم که‌ به مشکل قومیتی خورد؛ به‌جای آنکه مشکل قومیتی را حل کنند سریال را بایگانی کردند و همه این‌ها از همان روحیه محافطه‌کاری سازمان نشأت می‌گیرد. صداوسیما هم همه این مشکلات را در رقابت با بخش نمایش خانگی می‌بیند و تصور می‌کند که در بحث بودجه‌ای و مالی که نمی‌توانم با آن‌ها رقابت کنیم از طرفی هم بحث سانسور دست ما بسته است. به نظر من، هردوی این‌ گزاره‌ها رد است. بخشی از سریال‌های نمایش خانگی با درصد کمی ادیت، قابلیت پخش در صداوسیما را داشت و خود سازنده‌ها هم اتفاقا به‌خاطر دسترسی بسیار وسیع رسانه‌ملی، از آن استقبال خواهند کرد اما به‌علت ضعف مدیرت ما اینچنین دچار بحران سریال‌سازی شدیم. سریال‌هایی که الان در باکس‌های اصلی شب و در بهترین شبکه‌ها پخش می‌شوند از جنس سریال‌هایی هستند که قبلا در باکس‌های ظهر شبکه یک پخش می‌شد. به نظر من، صداوسیما به انقلاب جدی در حوزه سریال‌سازی نیاز دارد.»
او ادامه داد: «چالش بعدی سازمان، موضوع برنامه‌سازی است. آنقدر مدیران صداوسیما بحث محتوا را شعاری، غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای با استفاده از ادبیات و فر‌م‌های عقب‌افتاده جلو می‌برند که به ساختار برنامه‌سازی در صداوسیما آسیب بسیار جدی زدند. ما نیاز به برنامه‌های ترکیبی متنوع داریم. زمان‌هایی که خندوانه و عصرجدید پخش نمی‌شود صداوسیما با مشکل جدی مخاطب روبه‌رو می‌شود. ما در دهه۷۰ در حوزه نوجوانان برنامه «نیم‌رخ» را داشتیم و اوایل دهه۸۰ برای جوانان برنامه «کوله‌پشتی» را ساختیم. ما نیاز داریم به برنامه‌های ترکیبی داریم که با مخاطب ارتباط دوسویه ایجاد کند و هم از تنوع موضوعی و لحاظ کردن واقعیت‌های اجتماعی برخوردار باشد.»
آجرلو هم با تاکید بر تغییر مدیران در سطوح کلان و میانی و غیردولتی شدن بودجه سازمان، گفت: «من فکر می‌کنم قدم اول، تغییر مدیران در سطح کلان و بعد تغییر یا اصلاح رویکرد مدیران میانی است. ما به مدیری نیاز داریم که هم از پس تفکرات محافظه‌کارانه بربیاید هم بینش دقیقی نسبت به آینده داشته باشد و هم طراحی دشمن را بشناسد و بتواند رسانه را براساس ظرفیت‌ّها و خواست مردم طراحی کند. ما به بازسازی نیاز داریم؛ همان بازسازی‌ای که رهبری بر لزوم آن تاکید کردند؛ ما در صداوسیما نیازمند بازطراحی هستیم. به‌شدت به نظرم مدیریت و کابینه رییس صداوسیما مهم است و این کابینه به ترمیم نیاز دارد تا از جامعه عقب نماند. مدیر صداوسیما باید به‌سمت درآمدزایی و اقتصادی کردن فعالیت‌ّ‌های رسانه و هم به‌سمت محتوا حرکت کند و در نقطه‌ای بتواند این دو را به یکدیگر گره بزند. باید بتواند هم بنگاه اقتصادی داشته باشد هم محتوایی نه فقط صرف بنگاه اقتصادی چراکه دوباره عقب می‌مانیم. ما باید اقتصاد را به سرمایه و محتوا و بیرون کشیدن استعدادها تبدیل کنیم. ما استعدادهای خیلی زیادی داریم که فرصتی برای آن‌ّها ایجاد نکردیم. دولتی بودن صداوسیما باعث انحصار و همچنین غیرچابک بودن آن شده است. صداوسیما با بودجه دولتی هزینه می‌کند و ساختارها را گسترش می‌دهد درحالی‌که اگر خودش مجبور به تامین هزینه شود چنین هزینه‌هایی را نمی‌کند و سیستم را کوچک‌تر و چابک‌تر می‌کند.»

captcha
شماره‌های پیشین