sobhe-no.ir
1258
یکشنبه، ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
9
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از ارقام سنگین برای خرید واگن مترو خبر می‌دهد

36 هزار میلیارد تومان برای 30 کیلومتر مترو

حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری از اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل مبتلابه شهرهای بزرگ و کوچک کشور است. کلان‌شهرهای کشور هم که در سال‌های اخیر به شبکه ریلی درون‌شهری یا همان مترو تجهیز شده‌اند حالا با مشکلات جدیدی مواجه هستند. مترو یکی از پاک‌ترین وسایل حمل‌ونقل درون‌شهری در سراسر جهان است که در کشور ما اقبال خوبی نداشته و اگرچه همگان به مزیت‌های آن معترف هستند اما کمترین توجهی به توسعه آن نمی‌کنند. این مساله به‌خصوص ازسوی دولت‌های گذشته به‌وضوح قابل مشاهده بوده است.

با انجام 400کیلومتر لوله‌کشی

توسعه شبکه آب‌رسانی در استان خوزستان شدت می‌گیرد

صبح نو

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از ارقام سنگین برای خرید واگن مترو خبر می‌دهد

36 هزار میلیارد تومان برای 30 کیلومتر مترو

حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری از اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل مبتلابه شهرهای بزرگ و کوچک کشور است. کلان‌شهرهای کشور هم که در سال‌های اخیر به شبکه ریلی درون‌شهری یا همان مترو تجهیز شده‌اند حالا با مشکلات جدیدی مواجه هستند. مترو یکی از پاک‌ترین وسایل حمل‌ونقل درون‌شهری در سراسر جهان است که در کشور ما اقبال خوبی نداشته و اگرچه همگان به مزیت‌های آن معترف هستند اما کمترین توجهی به توسعه آن نمی‌کنند. این مساله به‌خصوص ازسوی دولت‌های گذشته به‌وضوح قابل مشاهده بوده است.

تهران از اواخر دهه70 شمسی صاحب مترو شد. زمانی که خط دوی متروی تهران از میدان امام‌خمینی(ره) تا میدان صادقیه کشیده شد و مسافران از این مسیر توانستند با تغییر خط سوار واگن‌های دوطبقه خط5 شده و خود را به کرج برسانند؛ اتفاق بزرگی در عرصه حمل‌ونقل درون‌شهری روی داد اما توسعه اصلی متروی پایتخت در طول سال‌های84 تا شهریور96 روی داد که مجموع خطوط متروی تهران را به بیش از 250کیلومتر و حدود 115ایستگاه در شهریور96 رساند. در ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری البته سنگ‌اندازی‌هایی برای قطارهای مترو صورت گرفته، چه آنکه خط7 متروی تهران به بهانه ناایمن بودن تعطیل شد و حدود دوسال بعد با کمترین تغییرات ممکن دوباره افتتاح شد. کمبودهای مترو به‌ویژه در زمینه واگن در شرایطی روی داد که دولت و مدیریت شهری در همسوترین شکل ممکن با هم همکاری و تعامل داشتند. از سوی دیگر، توسعه مترو منفعت‌هایی چون کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و لوازم یدکی خودروها، کاهش هدررفت زمان برای مسافران و موارد دیگری را به‌دنبال داشت که مستقیم به جیب دولت می‌رفت اما دولت برخلاف مصوبات قانونی کمترین تعهدات خود درباره حمل‌ونقل عمومی را انجام نمی‌داد.
نتیجه کارهای نشده در چهارسال اخیر حالا موجب شده که ناوگان مترویی تهران نیازمند حرکت و اقدام جدی برای نوسازی و بهبود عملکرد باشد. رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در برنامه رادیویی سلام تهران به تشریح وضعیت حمل‌ونقل عمومی و متروی تهران پرداخت. آقای سیدجعفر تشکری‌هاشمی، که در دوره مدیریت جهادی شهر تهران خود معاون حمل‌ونقل و ترافیک بوده و به‌خوبی با مشکلات و مسائل این بخش آشناست با بیان اینکه خرید واگن جدید به‌دلیل گران بودن ممکن نیست، گفت: قیمت خرید ۳۰کیلومتر واگن برابر با ۳۶هزار میلیارد تومان است. وی در ادامه به سابقه حمل‌ونقل عمومی و مشکلات این بخش با دولت هم اشاره کرده و گفته است: متاسفانه از حدود ۲۰سال پیش تاکنون با این مشکل که دولت مسائل متعددی دارد و اگر بین مسائل مختلف فشار و تقاضای جدی از طرف مشتری نباشد اتفاقی نمی‌افتد، مواجه هستیم. وی افزود: حمل‌ونقل سامانه‌ای است که با نظام یارانه‌ای اداره می‌شود؛ اگر قیمت واقعی بلیت از مردم گرفته شود میل به استفاده از آن‌ها کمتر خواهد شد، پس در این بخش باید از یارانه‌ها استفاده شود. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه منابع محدود است، گفت: دولت نمی‌تواند برخی از هزینه‌ها را پرداخت کند و اگر ما صرفا به دولت متکی باشیم زمین می‌خوریم، پس در شهرداری باید منابع را با چانه‌زنی دریافت کنیم.
 
کرونا در مترو و اتوبوس
 رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در بخش دیگری به موضوع این روزها اشاره کرد. تشکری هاشمی با اشاره به اینکه متاسفانه کرونا داخل ایستگاه مترو و اتوبوس‌های شهرداری لانه کرده، تاکید کرد: کمبود تجهیزات عامل اصلی این تراکم جمعیت است؛ البته ما در دوره مدیریت جهادی توانستیم بیش از هزار واگن خریداری کرده و ۲۲۰کیلومتر به طول خطوط جدید اضافه شود. وی ضمن تکذیب افزایش قیمت بلیت مترو به میزان ۲۰هزار تومان ازسوی شهردار تهران، یادآور شد: مترو و اتوبوسرانی با یارانه اداره می‌شود هزینه جاری ۲۰هزار تومان است ولی ۱۶سال است که مبلغ پرداختی بلیت ازسوی مردم ۱۰درصد مبلغ واقعی بوده و ۹۰درصد با یارانه‌ها پرداخت می‌شود. تشکری‌هاشمی عنوان کرد: مترو و اتوبوس مادام‌العمر با یارانه‌ها ارتباط دارند، تلاش می‌کنیم کیفیت را افزایش بدهیم که مردم تمایل‌شان به این نوع حمل‌ونقل بیشتر باشد، به سبب اینکه حمل‌ونقل خوبی ایجاد نشد درهای ترافیک را به‌سوی خودروها باز کرد، پس مهم‌ترین راهبرد در بحث حوزه مدیریت شهر توسعه حمل‌ونقل عمومی باکیفیت است. رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد: منابع و ایجاد فرصت برای تولید زمان‌بر است، پیگیری و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های شهری ضرورت دارد تا در کنار همان نظام یارانه‌ای سرمایه‌گذار یک سود عادلانه دریافت کند.
 
تلاش برای کار بیشتر
تشکری هاشمی درخصوص افتتاح خط7 که می‌گویند ناایمن است، گفت: زمانی که کار می‌کرد مسافران را حدود ۲۰دقیقه جابه‌جا می‌کرد باید دوره آزمایشی بگذاریم تا اشکالات مشخص شود، در دوره پنجم می‌خواستند ۶۳۰واگن بیاورند ولی این ایده به ثمر ننشست، پس مسوولان باید باید پای حرف‌شان باشند و برایش روزشمار داشته باشند، در کاری که نمی‌توانند به نتیجه برسند اصلا ورود پیدا نکنند. وی ادامه داد: ما در باب عمل مشکلات را پیگیری خواهیم کرد، از شخص زاکانی دفاع کرده و حمایت بدون چون و چرا خواهیم داشت چراکه شهردار با تمام توان در میدان است تا دردی از دردهای مردم کم کند، عرصه مدیریت شهری عرصه سیاست‌بازی نیست.

تشکری هاشمی: شخص زاکانی دفاع کرده و حمایت بدون چون و چرا خواهیم داشت چراکه شهردار با تمام توان در میدان است تا دردی از دردهای مردم کم کند، عرصه مدیریت شهری عرصه سیاست‌بازی نیست

captcha
شماره‌های پیشین