علی جواهری / «خدمات پسازفروش» تبدیل به عبارت بیمعنایی شده که تنها برای جلب مشتری بهکار میرود و قبل از خرید یک کالا، فروشنده چنان دربارهاش صحبت میکند که خریدار مجاب به خرید شود ولی در صورت معیوب بودن محصولات، شرکت تولیدکننده تقریبا هیچ پشتیبانیای نسبتبه آن ندارد. بیاعتباری خدمات پسازفروش برای مشتریان خودروسازان داخلی قابللمستر است. اکثر نمایندگان مجاز کمترین پشتیبانی از محصولات را انجام میدهند و آنقدر مشتری را سر میدوانند تا از دریافت خدمات پشیمان شود. براساس ارزیابیهای صورتگرفته، مردم از عملکرد شرکتهای خدمات پسازفروش خودروسازی ناراضی هستند و کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات، هزینهتراشی بیمورد، کمبود تعداد نمایندگیهای مجاز و عدم انجام کار یا حل ایراد؛ جزو انتقادهای اصلی مردم از خدمات پسازفروش خودرو در ایران است. دراینمیان برخی مشتریان نیز از ایرادتراشی و اخذ هزینههای اضافی در فرایند تعمیر خودروها در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو، شکایت دارند. این وضعیت در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مدنظر قرار گرفته و شرکتهای خدمات پسازفروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف شدهاند درصورتیکه در فرایند تعمیر خودروی مشتریان متوجه عیوب دیگری در خودرو شدند، قبل از تعمیر و اقدام، مالک آن را مطلع کنند. در این گزارش «صبحنو» در گفتوگو با با «سیدجواد حسینیکیا»، نایبرییس کمیسیون صنایع و معادن و تعدادی از مشتریان شرکت ایرانخودرو و سایپا که ماشینهای صفرکیلومتر معیوب تحویلشان شده و گرفتار نمایندگیها هستند، ضعف خودروسازان در ارائه خدمات پسازفروش را مورد بررسی قرار داده است.