sobhe-no.ir
1257
شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
8
گزارش «صبح‌نو» از کاهش برداشت برنج و پیامدهای آن را بخوانید

دست خالی کشاورز در مقابل لبخند دلال

علی جواهری / برنج، از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی کشور است و استان‌های گیلان، گلستان و مازندران جزو رتبه‌های نخست در تولید برنج محسوب می شوند. محصولی که با رنج بسیار کشاورزان به دست می‌آید و قرار است امور معیشتی خانواده کشاورزان با ماحصل اقتصادی آن بگذرد اما وضعیت بازار و چرخه توزیع و یک بخش تحمیلی به نام دلالان ماجرا را به شکل دیگری رقم می‌زنند. البته هزینه‌های بسیار بالای کشت، نگهداری و برداشت و زمان طولانی به دست آمدن این محصول قیمت آن را مضاعف می‌کند. درحالی‌که شالیکاران معتقدند قیمت خرید برنج از آن‌ها باید بیش از بهای کنونی باشد. براساس گزارش‌های دریافتی از برخی شهرستان‌های گیلان، اکنون هر کیلو برنج درجه‌یک از نوع طارم در بازار برنج‌فروشان استان به‌طور میانگین 33 تا 38هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود و به قیمت بالاتر از 46 تا 52هزار تومان در داخل استان یا استان‌های دیگر به فروش می‌رسد. هر کیسه «شلتوک برنج» نیز بین 16 تا 17هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود و در انبارها نگهداری و بعد از مدتی تبدیل به برنج شده و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد. تفاوت فاحش قیمت خرید از کشاورز و فروش آن ازسوی دلالان در بازار مصرف کشاورزان برای ادامه کار تولید دلسرد کرده است. امسال هم خشکسالی باعث کاهش برنج برداشتی شد که جبران هزینه‌ها، شرایط زندگی را برای‌ کشاورزان سخت کرده است اما پیامدهای کاهش برداشت برنج و افزایش هزینه‌ها برای کشاورزان و مصرف‌کنندگان چیست؟

گزارش «صبح‌نو» از تاثیر تصویب طرح ساماندهی خودرو ازسوی مجلس در بازار خودرو را بخوانید

دلالان در برابر قانون شکست می‌خورند؟

بازار نابسامان خودرو تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات، کاهش تولید داخلی و از همه مهم‌تر دلال‌بازی‌ها با افزایش رو‌به‌رو شد؛ مساله‌ای که با بی‌توجهی‌های دولت تدبیر و امید در طول هشت‌سال همراه بود و برای مصرف‌کنندگان مشکلات بسیاری را به وجود آورد اما طرح ساماندهی بازار خودرو ازسوی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. حالا این طرح منتظر تصویب نهایی ازسوی شورای نگهبان است.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از تاثیر تصویب طرح ساماندهی خودرو ازسوی مجلس در بازار خودرو را بخوانید

دلالان در برابر قانون شکست می‌خورند؟

بازار نابسامان خودرو تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات، کاهش تولید داخلی و از همه مهم‌تر دلال‌بازی‌ها با افزایش رو‌به‌رو شد؛ مساله‌ای که با بی‌توجهی‌های دولت تدبیر و امید در طول هشت‌سال همراه بود و برای مصرف‌کنندگان مشکلات بسیاری را به وجود آورد اما طرح ساماندهی بازار خودرو ازسوی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. حالا این طرح منتظر تصویب نهایی ازسوی شورای نگهبان است.

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم کلید خورد اما سپس با چند ایراد شورای نگهبان مواجه شد که درنهایت در مجلس یازدهم اصلاح و تصویب شد. این اتفاق موجب شد در همین چند روز گذشته نیز فضای مجازی شاهد رشد تعداد آگهی‌های فروش خودروهای خارجی باشد. خودروهایی که چندین برابر قیمت نمونه مشابه در کشورهای همجوار معامله می‌‌شوند، به‌طوری‌که برخی کارشناسان اعتقاد دارند این خودروها با دلار 60 تا 70هزارتومانی در کشور خریدوفروش می‌شوند. کاری که مجلس یازدهم کرد موجب آرامش نسبی بازار خودرو به‌ویژه درباره انواع خارجی خواهد شد؛ البته بعید نیست این اتفاق تاثیراتی هم در قیمت بازار آزاد خودروهای داخلی از خود به‌جای بگذارد. 
سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن مجلس، می‌گوید: ارز موردنیاز برای واردات خودرو در این طرح از طریق صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مربوط با صنایع نیرو محرکه یا ارز با منشأ خارجی تامین می‌شود؛ بنابراین از منابع ارزی کشور استفاده نخواهد شد. ازآنجاکه به‌ازای صادرات خودرو، امکان واردات وجود دارد، انگیزه خودروسازان برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی افزایش می‌یابد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در مصوبه مجلس سقف واردات خودرو ازسوی شورای رقابت مشخص می‌شود، اضافه کرد: با تایید مصوبه مجلس ازسوی شورای نگهبان و تبدیل شدن آن به قانون التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد و فاصله‌ای که میان عرضه و تقاضا وجود دارد پوشش داده می‌شود. حسینی‌کیا با بیان اینکه با مصوبه مجلس خودروسازان ناچارند تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید داشته باشند، تصریح کرد: درحال‌حاضر تولید خودروسازان داخلی کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد؛ بنابراین واردات ضرورت دارد. موافقت با واردات مدیریت‌شده، زمینه ساماندهی بازار این کالا را فراهم می‌کند.
 
پیش‌بینی سازوکار واردات مشروط خودرو
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو با هدف تنظیم‌گری اثر روانی بسیاری بر قیمت‌ها داشته و موجب کاهش بهای خودرو در بازار می‌شود. روح‌اله ایزدخواه درباره تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن مجلس، گفت: این طرح آزادسازی واردات خودرو نبوده و تنظیم واردات است، درواقع ازآنجاکه درحال‌حاضر واردات خودرو وضعیت مبهم و سردرگمی دارد، بازار داخل به‌شدت ملتهب شده است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی خودروهای خارجی در داخل کشور تا چند برابر قیمت جهانی معامله می‌شوند و این موضوع بر بهای خودروهای داخلی نیز اثرگذار بوده و موجب افزایش قیمت‌ها شده است. وی اضافه کرد: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در 15سال گذشته، کل واردات خودرو کمتر از پنج درصد تقاضای بازار را پوشش داده و تنها سه درصد واردات کشور مربوط به خودرو بوده، درواقع هرچند ازنظر اقتصادی سهم خودروهای وارداتی در بازار ایران بسیار کم است اما واردات خودرو با هدف تنظیم‌گری اثر روانی زیادی بر قیمت‌ها داشته و موجب کاهش بهای خودرو و واقعی شدن آن‌ها می‌شود.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متعادل شدن قیمت خودروهای خارجی، بر بهای خودروهای داخلی نیز اثرگذار است، تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس دهم درباره صنعت خودرو را اصلاح کرد؛ درواقع برای جلوگیری از صدمه به تولید داخلی خودرو در اثر واردات مقررشده، واردات متناسب با تولید داخل باشد و شورای رقابت هر 6ماه یکبار براساس کمبود عرضه نسبت‌به تقاضای موثر (تقاضای واقعی) سقف واردات را تعیین کند. به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصوبه مجلس دهم، واردات خودروهای هیبریدی و برقی معاف از تعرفه واردات بود، درحالی‌که کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع تعرفه واردات وارد نشده و تعرفه‌ها همانند قوانین قبلی است.

 هرچند ازنظر اقتصادی سهم خودروهای وارداتی در بازار ایران بسیار کم است
 اما واردات خودرو با هدف تنظیم‌گری اثر روانی زیادی بر قیمت‌ها داشته و موجب کاهش بهای خودرو و واقعی شدن آن‌ها می‌شود

captcha
شماره‌های پیشین