علی جواهری / برنج، از مهمترین غلات و اقلام غذایی کشور است و استانهای گیلان، گلستان و مازندران جزو رتبههای نخست در تولید برنج محسوب می شوند. محصولی که با رنج بسیار کشاورزان به دست میآید و قرار است امور معیشتی خانواده کشاورزان با ماحصل اقتصادی آن بگذرد اما وضعیت بازار و چرخه توزیع و یک بخش تحمیلی به نام دلالان ماجرا را به شکل دیگری رقم میزنند. البته هزینههای بسیار بالای کشت، نگهداری و برداشت و زمان طولانی به دست آمدن این محصول قیمت آن را مضاعف میکند. درحالیکه شالیکاران معتقدند قیمت خرید برنج از آنها باید بیش از بهای کنونی باشد. براساس گزارشهای دریافتی از برخی شهرستانهای گیلان، اکنون هر کیلو برنج درجهیک از نوع طارم در بازار برنجفروشان استان بهطور میانگین 33 تا 38هزار تومان از کشاورز خریداری میشود و به قیمت بالاتر از 46 تا 52هزار تومان در داخل استان یا استانهای دیگر به فروش میرسد. هر کیسه «شلتوک برنج» نیز بین 16 تا 17هزار تومان از کشاورز خریداری میشود و در انبارها نگهداری و بعد از مدتی تبدیل به برنج شده و با قیمت بالاتر به فروش میرسد. تفاوت فاحش قیمت خرید از کشاورز و فروش آن ازسوی دلالان در بازار مصرف کشاورزان برای ادامه کار تولید دلسرد کرده است. امسال هم خشکسالی باعث کاهش برنج برداشتی شد که جبران هزینهها، شرایط زندگی را برای کشاورزان سخت کرده است اما پیامدهای کاهش برداشت برنج و افزایش هزینهها برای کشاورزان و مصرفکنندگان چیست؟
بازار نابسامان خودرو تحتتاثیر افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات، کاهش تولید داخلی و از همه مهمتر دلالبازیها با افزایش روبهرو شد؛ مسالهای که با بیتوجهیهای دولت تدبیر و امید در طول هشتسال همراه بود و برای مصرفکنندگان مشکلات بسیاری را به وجود آورد اما طرح ساماندهی بازار خودرو ازسوی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید. حالا این طرح منتظر تصویب نهایی ازسوی شورای نگهبان است.