sobhe-no.ir
1256
چهارشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
1
آیا اصلاح‌طلبان‌ رادیکال از لغو تحریم‌ها نگران هستند

توافق دولت با آژانس خلاف قانون مجلس نیست

اولین سوالی که با روی‌کارآمدن دولت جدید و حتی پیش از آن مطرح بود، به برجام و آینده آن مربوط می‌شد. اینکه رئیسی و همکارانش چطور با این پرونده پیچیده مواجه خواهند شد؟ مذاکره خواهند کرد یا نمی‌کنند؟ اگر مذاکره خواهد کرد، چه کسی مذاکره خواهد کرد و بر مبنای کدام سیاست‌ها؟ آیا همان رویه دولت روحانی را پیش می‌گیرند یا اینکه راه را بر مذاکره می‌بندند؟

«صبح‌نو» نقشه مذاكراتی دولت جدید را بررسی می‌كند

باقری به جای عراقچی

تغییر و تحولات زیادی در رأس مدیریت وزارت امورخارجه در پیش است. بعضی شنیده‌ها از انتصاب علی باقری‌کنی به معاونت سیاسی وزارت امورخارجه حکایت دارند؛ فردی که از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی محمدجواد ظریف یاد می‌شد. با توجه به اینکه عضو سابق تیم مذاکره کننده پیشتر یکی از مخالفان و منتقدان سرسخت برجام بود، باید دید که انتصاب او به‌عنوان معاون سیاسی وزیرخارجه چه تاثیری بر مسیر مذاکرات احیای برجام خواهد داشت. در این میان، بررسی نسبت سیدعباس عراقچی -که به نظر روزهای آخر مسوولیت خود در جایگاه معاونت سیاسی را می‌گذراند- با تیم‌های مختلف مذاکره‌کننده در نوع خود مهم به نظر می‌رسد. طی ماه‌های پس از پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات 28خرداد، شنیده شد که علی باقری‌کنی گزینه اصلی وزیر امورخارجه است. در همین باره، سه روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری1400 باقری‌کنی به‌عنوان رابط رییس‌جمهوری منتخب وقت در وزارت امور خارجه معرفی شد. از آن پس، باقری‌کنی به همراه محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه وقت، در جلسات حضور می‌یافت. قاب مشترک باقری‌کنی با رئیسی و ظریف در دیدارهای خارجی، این شائبه را تقویت کرد که چهره نزدیک به تفکر سعید جلیلی، یحتمل وزیر امورخارجه آینده ایران خواهد بود. پس از انتخاب حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان وزیر امورخارجه این تحلیل متواتر شد که سعید جلیلی به وزارت خارجه نخواهد رفت و بر این اساس، جایی برای باقری‌کنی خالی نگذاشته است. باوجوداین، مدتی است که نام علی باقری‌کنی، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ این‌بار به‌عنوان معاون سیاسی احتمالی امیرعبداللهیان و جانشین سیدعباس عراقچی.

رئیسی دو وزارتخانه را مامور حل مشکلات معیشتی کرد

شاکری: تهاتر نفت با کالاهای اساسی راه ثبات نرخ ارز

جواد بخشی / مشکلات اقتصادی و معیشتی، نخستین چالش مردم ایران در سال‌های گذشته بوده است که علی‌‌رغم وعده‌های پی‌در‌پی، نه‌تنها مرتفع نشد بلکه دایره روزبه‌روز تنگ‌تر شد. تغییر مسوولان ارشد و به‌طور ویژه تغییر رؤسای دو قوه مجریه و مقننه، پاسخ مردم به نابسامانی‌هایی بود که زندگی را برای آن‌ها سخت کرده بود.

تاملاتی در خصوص وضعیت فرهنگی کشور با نگاه به بیانات امام و رهبری

بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

حمید خیرآبادی / در نظام جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ، نظام حاکم بر سایر نظام‌های اجتماعی است و سایر نظام‌ها، باید براساس آن شکل‌دهی و طراحی شوند، لذا وجه ممیز نظام جمهوری اسلامی ایران این حقیقت است که در مبانی فکری آن، بر نقش هدایت‌گری و حاکمیت فرهنگ بر سایر نظامات اجتماعی تصریح‌ شده است. با عنایت به اولویت عرصه فرهنگ و به‌منظور دستیابی به اهداف و مقاصد فرهنگی که در قالب بیانات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همچنین سایر صاحبنظران انقلاب اسلامی، قانون اساسی، سند سیاست‌های فرهنگی و چشم‌انداز فرهنگی «ج.ا.ا» تبیین و تشریح شده است، کنشگران مختلفی در این عرصه مشارکت داشته و تلاش می‌شود تا بتوانند به اهداف و مقاصد فرهنگی نظام دست یابند. از سازمان‌ها و نهادهای مختلف گرفته تا حوزه‌های علمیه و تشکل‌های مردمی مانند مساجد و هیئات مذهبی، هر یک تلاش کرده‌اند تا در طول بیش از چهار دهه از حیات انقلاب اسلامی بتوانند بیشترین نقش در دستیابی به این اهداف را داشته باشند اما تحلیل روند حرکت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که علی‌رغم تلاش‌های صورت‌‌گرفته اهداف و مقاصد و انتظارات فرهنگی به نحو مطلوب تحقق ‌نیافته و رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) نیز در برهه‌های مختلف نسبت‌به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. بررسی آمارها و شاخص‌های فرهنگی هم بازگوکننده این موضوع است.

گزارش «صبح‌نو» درباره زمزمه‌های اتمام دورکاری ازسوی برخی نهادها و گروه‌های شغلی را بخوانید

لغو دورکاری خودسرانه نباشد

علی جواهری / خیز پنجم کرونا بی‌امان آمد و زندگی همه را تحت‌الشعاع قرار داد. اعلام وضعیت قرمز در اکثر شهرهای مهم و بزرگ کشور و بعد همه‌گیری نوع دلتا کرونا که به‌مراتب قدرت سرایت بیشتری نسبت‌به سایر جهش‌های ویروس کرونا داشت سبب تکمیل ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها شد. این مسائل دورکاری ۷۰درصدی کارکنان ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی در شهرهای قرمز را رقم زد. اما از همان روزهای نخست شیوع کرونا بسیاری از اصناف و مشاغل نسبت‌به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر دورکاری کارکنان بی‌توجه بودند و انتقادات بسیاری داشتند؛ البته هیچ‌گونه نظارتی ازسوی مراجع مربوطه نسبت‌به رعایت این مصوبه اعمال نمی‌شد و کارکنان و کارگران شرکت خصوصی و برخی از گروه‌های شغلی به‌اجبار در محل کار حضور پیدا می‌کردند. حالا با افزایش سرعت واکسیناسیون و تغییر وضعیت استان‌ها و شهرهای کشور از قرمز به نارنجی یا زرد، برخی صاحبان اصناف و گروه‌های شغلی زمزمه‌هایی از لغو خودسرانه دورکاری‌ها ازسوی مشاغل مطرح می‌کنند و حتی برخی خبرها حاکی از آن است که با اولین خبر درمورد زرد شدن وضعیت استان‌ها از یکسو و واکسیناسیون کارمندان به‌دنبال لغو دورکاری‌ها بدون توجه به بازگشت به شرایط سخت کرونایی هستند. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا با افزایش واکسیناسیون خطر همه‌گیری و خیز جدید کرونا وجود دارد؟ آیا در این شرایط می‌توان محدودیت‌ها را کم و شرایط دورکاری و محدودیت‌ها را لغو کرد؟

سرمقاله

نیاز به تغییر راهبرد در مذاکره

صبح نو

سرمقاله

نیاز به تغییر راهبرد در مذاکره

هرچند دولت «جو بایدن» گروهی مخفیانه برای مشورت گرفتن از تندروترین کارشناسان ضدایرانی ازجمله مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» برای تخریب «مذاکرات وین» در صورت آغاز آن، تشکیل داده است اما ایران بارها حسن‌نیت خود را برای مذاکرات هسته‌ای ثابت کرده و با وجود عدم انتفاع از مزایای برجام و بدعهدی طرف‌های غربی، در مقاطع مختلف برای تسهیل مذاکرات، گام‌هایی برداشته است که آخرین آن در سفر اخیر «رافائل گروسی» به تهران مشهود بود. بایدن پس از جلوس در کاخ سفید، با گرفتن ژست «منجی» مدعی بود که قصد دارد از طریق مذاکرات زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. اما مقامات جدید کاخ سفید فراموش کرده بودند که در موضوع برجام «مجرم» هستند و هیچ اقدام قابل‌توجهی برای جلب‌نظر ایران به‌عنوان یک کشور خسارت‌دیده از این توافق برنداشتند و حسن‌نیت خود را در مذاکرات وین درخصوص «احیای توافق هسته‌ای» و «بازگشت کامل به برجام» به اثبات نرسانند. برجام در صورتی برای واشنگتن اهمیت دارد که بتواند پروسه «حقه‌بازی هسته‌ای آمریکا علیه ایران» و «تحدید یکجانبه ایران» را پیش ببرد. حال وین منتظر دور هفتم مذاکرات و رویکرد دولت جدید ایران نسبت به آن است. پیش از این «سید ابراهیم رئیسی» ریيس‌جمهور، در سخنرانی مراسم تحلیف خود در مجلس گفت که «از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود، استقبال خواهد کرد.» در همین زمینه، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیرامورخارجه نیز گفته بود: «ایران نه فقط خواستار بازگشت «هرچه سریع‌تر» به مذاکرات وین است، بلکه مایل است مذاکرات این‌بار به توافق نهایی بینجامد.» اما آمریکا باید بداند که سیاست دولت جدید ایران «اتکا به مذاکره» نیست و با در دستورکار قرار دادن سیاست چندجانبه‌گرایی و منطقه‌گرایی، به‌دنبال افزایش فرصت‌های دیپلماتیک و همچنین اقتصادی خود است و اکنون، این واشنگتن و تروییکای اروپایی هستند که باید درباره احیای کامل برجام یا پذیرش تبعات تقابل با ایران تصمیم بگیرند.

captcha
شماره‌های پیشین