sobhe-no.ir
1255
سه شنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
9
سامانه سماح از دسترس خارج شد اما ساعتی بعد 50هزار نفر برای اربعین ثبت‌نام کردند

شیوه سفر به کربلا هنوز روشن نیست

سفر اربعین امسال و حضور مشتاقان زیارت کربلا همچنان با ابهاماتی مواجه است که موجب سردرگمی مردم شده است. در روزهای اخیر، خبرهایی درباره افزایش دوبرابری سهمیه 30هزار زائر ایرانی مطرح شد که البته بعد از سفر نخست‌وزیر عراق به ایران این موضوع حالت رسمی به خود گرفت اما حالا ماجرای دریافت ویزا و بلیت هواپیما مطرح بوده که هر دو با اما و اگر مواجه است.

گزارش «صبح‌نو» درباره بازار خودرو و نوسانات ناشی از اخبار مربوط به آزادسازی واردات را بخوانید

چراغ سبز واردات خودرو قرمز شد

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره بازار خودرو و نوسانات ناشی از اخبار مربوط به آزادسازی واردات را بخوانید

چراغ سبز واردات خودرو قرمز شد

 بازار خودرو چهار سال است که برخلاف جهت نیازها و توان اقتصادی مردم می‌راند و البته گویا کسی هم حریف تاخت‌وتاز قیمتی چهارچرخه‌های وطنی و خارجی نیست. خودروسازان داخلی مدعی هستند که در بازار انحصاری داخلی با انواع مشکلات مالی مواجه هستند. از سوی دیگر، واردات خودروهای خارجی هم به‌دلیل تشدید تحریم‌ها در دو سال اخیر به‌طور کامل متوقف شده است و اگر تعداد محدودی از خودروها هم وارد کشور شده با اما و اگرهای فراوانی مواجه بوده اما زمزمه واردات خودروهای خارجی یکبار دیگر تاثیراتی بر بازار داشته است که همین مساله نیز موافقان و مخالفانی دارد؛ البته وزیر صمت گفته است که دولت برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان اصلی‌ترین دولتمردی که وظیفه کنترل و نظارت بر خودروسازهای داخلی را دارد به‌طورکلی واردات خودرو را تکذیب کرده است. آقای سیدرضا فاطمی‌امین روز گذشته گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای تولیدات داخلی صنعت خودروسازی، دولت درحال‌حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد. وی در خاتمه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بخش خودروسازی کشور دو برنامه ۶ماهه و دوساله با توان داخلی مشخص کرده است. فاطمی امین با اشاره به اینکه هر دو برنامه به‌صورت همزمان از مهرماه امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: برنامه کوتاه‌مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین‌شده تا پایان سال ترسیم شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را ازجمله اهداف این وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: رسیدن به تولید سالانه سه‌میلیون خودرو برای افق چهارساله خودروسازی کشور برنامه‌ریزی شده است. فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی و سیاست‌های آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر درمورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
قانون چه می‌گوید؟
 مجلس دهم طرح ساماندهی بازار خودرو را آماده کرد اما شورای نگهبان به ماده4 این طرح ایراد گرفت چراکه با اقتصاد مقاومتی و اصل110 قانون اساسی مغایرت داشت؛ از همین رو این طرح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس عودت داده شد. ماده۴ این طرح دارای چهار تبصره است؛ به‌گونه‌ای که براساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت‌به واردات خودروی تمام‌برقی یا هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ‌یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.
آقای مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره برخی تبصره‌های این طرح به «ایرنا» گفته است: اکنون تبصره۵ ماده۴ این طرح که واردات خودروهای دست‌دوم خارجی و کارکرده را اجازه می‌داد، برداشته شده و واردات این خودروها منتفی است. وی تصریح کرده: اجرایی شدن این طرح می‌تواند منجر به تکان اساسی در بازار خودرو شده و به ضرر دلالان و سودجویانی است که محاسبات حاکی است خودروها را با دلار ۶۰ تا ۷۰هزارتومانی به مشتریان می‌فروشند. این مقام صنفی بیان ‌داشت: حتی در صورت افزایش نرخ دلار تا کانال ۳۰هزار تومان نیز می‌توان انتظار داشت قیمت‌های فعلی بازار خودرو کاهشی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد را تجربه کند. وی با ذکر مثالی در این زمینه، خاطرنشان کرد: اکنون متوسط قیمت یک دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۷ با کارکرد بالای ۵۰هزار کیلومتر در بازار داخلی بین ۱.۷ تا دو میلیارد تومان است، درحالی‌که در بازار دست‌دوم کشور امارات همین خودرو با کارکرد کمتر چیزی حدود ۵۰هزار درهم (نزدیک به ۳۵۰میلیون تومان) به فروش می‌رود. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه آیا واردات خودرو منجر به ازدست‌رفتن بازار خودروهای داخلی و برخی مقاومت‌ها در برابر واردات نخواهد شد؟ تصریح کرد: از اینجا به بعد مسابقه تامین قطعات و ارائه خدمات آغاز می‌شود و مصرف‌کننده است که باید تصمیم بگیرد خودروی ایرانی با قیمت ۶۰۰میلیون تومان با لنت ۴۰۰هزارتومانی، واترپمپ ۱.۵میلیون تومانی و ۷۰۰تعمیرگاه در سراسر کشور سوار می‌شود یا خودروی خارجی ۹۰۰میلیون تومانی با لنت دومیلیون تومانی و واترپمپ هفت‌میلیون تومانی و تنها ۲۰تعمیرگاه در کشور؟ وی گفت: ‌بر این اساس مشتری به‌دنبال خدمات پس‌از‌فروش خواهد رفت و واردکنندگان هم باید تلاش کنند در این بازار رقابتی، بهترین خدمات را به مردم ارائه کنند.
امیرحسن کاکایی، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران درباره واردات و شیوه تولید خودرو نظرات دیگری را مطرح می‌کند. به گفته وی «پرداختن به طرح آزادسازی واردات خودرو در شرایط فعلی، نشان می‌دهد که وکلای مجلس به‌دنبال کنترل همه مسائل آن هم به‌صورت دولتی هستند، بدون اینکه مشکلات اصلی حل شود و به این منظور و کنترل بازار، به هر کاری دست می‌زنند.» وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: آزاد کردن واردات ظاهر زیبایی دارد و به کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت می‌انجامد اما مشکلات اصلی که می‌تواند صنعت و کشور را به‌سمت چالش بکشاند، همچنان حل‌نشده باقی خواهد ماند.
 

captcha
شماره‌های پیشین