sobhe-no.ir
1254
دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
14
«صبح‌نو» کارنامه بازیگری «جواد عزتی» به بهانه پایان سریال «زخم کاری»را بررسی کرده است

«مالکِ» نقش‌های خاص

عاقبت سریال «زخم کاری» آخرین تجربه کارگردانی محمدحسین مهدویان با وجود تمام حواشی و نقاط ضعف و قوتش به پایان رسید و برای همیشه در حافظه تاریخی سریال‌سازی ایران ثبت و ماندگار شد. فارغ از کارگردانی خوب مهدویان و فیلمنامه دقیق و درست «زخم کاری»، آنچه موجب بیش از پیش دیده‌شدن این سریال و موفقیت و استقبال عمومی‌اش نزد مخاطبان شد، بازی‌های بی‌نقص و درخشان مجموعه بود که یکی از بهترین بازی‌های آن ازسوی جواد عزتی در نقش مالک مالکی رقم خورد. عزتی بازیگری است که امروز در نقطه اوج توانمندی خود ایستاده و به بازیگری همه‌فن‌حریف و حرفه‌ای تبدیل شده است. به بهانه درخشش او در «زخم کاری»، مروری بر طی طریق عزتی در عرصه بازیگری از آغاز تاکنون داشته‌ایم.

آخرین خبر

قصه داستان‌ها و آدم‌ها را از رادیو بشنوید

خبر روز

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در مسابقه «پویا»

صبح نو

«صبح‌نو» کارنامه بازیگری «جواد عزتی» به بهانه پایان سریال «زخم کاری»را بررسی کرده است

«مالکِ» نقش‌های خاص

عاقبت سریال «زخم کاری» آخرین تجربه کارگردانی محمدحسین مهدویان با وجود تمام حواشی و نقاط ضعف و قوتش به پایان رسید و برای همیشه در حافظه تاریخی سریال‌سازی ایران ثبت و ماندگار شد. فارغ از کارگردانی خوب مهدویان و فیلمنامه دقیق و درست «زخم کاری»، آنچه موجب بیش از پیش دیده‌شدن این سریال و موفقیت و استقبال عمومی‌اش نزد مخاطبان شد، بازی‌های بی‌نقص و درخشان مجموعه بود که یکی از بهترین بازی‌های آن ازسوی جواد عزتی در نقش مالک مالکی رقم خورد. عزتی بازیگری است که امروز در نقطه اوج توانمندی خود ایستاده و به بازیگری همه‌فن‌حریف و حرفه‌ای تبدیل شده است. به بهانه درخشش او در «زخم کاری»، مروری بر طی طریق عزتی در عرصه بازیگری از آغاز تاکنون داشته‌ایم.

گام اول؛ تئاتر‌
جواد عزتی با نام کامل محمدجواد پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه سوره، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال۷۵ با حضور در تئاتر آغاز و بعد، با ایفای نقش در سریال «قصه‌های شبانه» (سعید آقاخانی) بازی در تلویزیون را تجربه کرد. عزتی با تنوع نقش‌هایی که طی یک دهه گذشته ایفا کرد، نشان داد کارگردانان امروز سینما خیلی راحت می‌توانند به او اعتماد و نقش اصلی فیلم‌های‌شان را به او واگذار بکنند. نگاهی گذرا به تجربه‌های بازیگری او در سه مدیوم تئاتر، تلویزیون و سینما نشان از توانایی و هوش این بازیگر محبوب دارد که حالا با حضور در نقش «مالک مالکی» سریال خانگی «زخم کاری» برگ دیگری از توانمندی‌های بازیگری‌اش را رو کرده و به هنرمند بی‌رقیب این عرصه تبدیل شده است اما در پاسخ به این پرسش که چه چیزی او را این‌همه در بازیگری قدرتمند و حرفه‌ای کرده، می‌توان جمله کوتاهی گفت که همه رمز و راز بازیگری او را در خود نهفته دارد: جواد عزتی از ۱۵سالگی با ورود به دنیای بازیگری از طریق تئاتر توانست فنون ایفای نقش را از ریشه و به‌درستی بیاموزد و بعدها در هر قالبی به کار بگیرد.گرچه شاید تکنیک‌های بازی در تئاتر چندان به مذاق کارگردانان سینما خوش نیاید ولی مهارت‌آموزی در صحنه تئاتر می‌تواند هر بازیگری را برای ایفای نقش در مدیوم‌های دیگر نیز آماده بکند.
 چه بسا بسیاری از بازیگران کاربلد و حرفه‌ای سینمای امروز ایران، کار خود را از تئاتر شروع کرده‌اند و پله‌پله مراحل پیشرفت و دستیابی به قله‌های بازیگری را فتح کردند. جواد عزتی نیز از این قاعده مستثنا نیست. «پسران آفتاب»، «شایعات»، «قاتل بی‌رحم هسه کارلسون»، «جولیوس سزار»، «ساحره سوزان» و «زندانی خیابان دوم» برخی از مهم‌ترین نمایش‌هایی هستند که این بازیگر در آن‌ها خوش درخشیده است.
 
طنازی در قاب تلویزیون
عزتی بازیگری جدی و حرفه‌ای خود را از تلویزیون شروع کرد و پس از نخستین همکاری تلویزیونی‌اش با آقاخانی، با گریمی سنگین و متفاوت در نقش «بابا اتی» سریال «قهوه تلخ» مدیری ظاهر شد و با اجرای یکی از شوخ و شنگ‌ترین کاراکترهای کمدی ایران، وجه طنزآفرینی خود را در تلویزیون و بعدتر سینما به رخ کشید اما در همین سطح باقی نماند و تن به چالش در اجراهای نقش‌های جدی و دور از شخصیت حقیقی خود داد. اتفاقا اولین نقش متفاوت خود را هم در فیلمی از مهدویان بازی کرد؛ «ماجرای نیمروز» فیلمی بود که جواد عزتی در هر دو قسمت آن، با ایفای نقش صادق، مامور امنیتی، عبوس، باهوش و مشکوک به همه‌چیز، خود را به تماشاگران جدی سینما معرفی کرد و چنان از پس اجرای آن نقش دشوار برآمد که مخاطب حتی از سکوت و نگاه‌های تیز او در امان نبود. این بازیگر البته در تلویزیون کماکان به طنازی‌های خود ادامه می‌داد و محبوبیت کسب می‌کرد. سریال‌های «کمربندها را ببندیم»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره»، «قرارگاه مسکونی»، «دودکش» و «دردسرهای عظیم، 1و2» مجموعه‌های پرمخاطبی بودند که به‌واسطه بازی‌های خوب و جذاب عزتی گل کردند و برای او نیز محبوبیت بیش از پیش به ارمغان آوردند ولی در سینما همزمان با بازی در نقش‌های جدی، به کمدی‌های خوش‌ساختی که به مدد حضور او در نقش‌های اول و دوم پرفروش می‌شدند، نه نمی‌گفت و البته به زعم بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران سینما، رفته‌رفته جواد عزتی به بازیگری پولساز در سینما تبدیل شد و جای ستاره‌هایی مثل گلزار، حامد بهداد و صابر ابر را گرفت.
 درخشش ابدی یک هنرمند خلاق در سینما
ازجمله فیلم‌های موفق جواد عزتی با نقش‌های کمدی در سینما، می‌توان از «اکسیدان»، «آینه‌بغل» و «هزارپا» نام برد که آخری تا مدتی رکورددار پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران بود. «آینه‌بغل» هم در سه روز نخست اکران به فروش یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومانی رسید و رکورد فیلم‌هایی مانند «فروشنده» و «ساعت 5 عصر» را شکست و عزتی را به پرفروش‌ترین بازیگر سال۹۶ تبدیل کرد. او سال۹۷ نیز به‌عنوان پولسازترین بازیگر ایرانی شناخته شد اما عزتی انگار هنوز بخش‌هایی از هنر بازیگری خود را پنهان کرده بود تا در پیشنهادهای درست و بهتر از آن‌ها استفاده کند. او کم‌کم به حضور در نقش‌های منفی علاقه‌مند شد و در اجرای آن‌ها ماهرانه کاری کرد که مخاطب حرفه‌ای سینما عزتی را در چنین نقش‌هایی کاملا باور کرد و دیگر بازیگران فیلم را 
چنان که باید ندید. برای نمونه در یکی از خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌های سینمای ایران، یعنی «جان‌دار»، عزتی برای نخستین‌بار اجرای کاراکتری تلخ و منفی را برعهده گرفت و نقشی خیره‌کننده ارائه داد، چنان‌که بازی حامد بهداد کاملا در آن فیلم به سایه رفت یا مثلا بازی او در فیلم «آتابای» و در نقش یک عاشق دل‌شکسته با کمترین دیالوگ و میمیک صورت، یک بازی تمام‌عیار و بی‌نقص بود. نقطه اوج این هنرمند، فرورفتن در نقش «حجت» فیلم «شنای پروانه» (محمد کارت) بود، یک الواط توبه‌کننده که قصد دارد خانواده‌اش را از بحران نجات بدهد. با وجود تلاش هنرمندانه عزتی در این نقش، متاسفانه بازی او در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد و حتی برای دریافت سیمرغ نامزد هم نشد.
 
ضربه کاری بر بدنه بازیگری!
درنهایت جواد عزتی با حضور در سریال نمایش خانگی «زخم کاری» کاری کرد کارستان که بعید است به این زودی کسی بتواند سایه او را از جهان بازیگری ایران کنار بزند. «زخم کاری» در ژانر جنایی و اقتباسی با زیرمتن‌هایی مثل حرص و طمع، قدرت، جاه‌طلبی از عزتی یک غول بازیگری ساخت. او در این نقش، با هل‌دادن همسرش (رعنا آزادی‌ور) به‌سوی جنون قدرت، از فردی ترسو به قاتلی بی‌رحم تبدیل شد. این شکل از هنرنمایی برای عزتی چالش دشواری بود اما او به‌سادگی از پس ایفای نقش برآمد.
حالا باید گفت جواد عزتی که در همه نقش‌‎ها و تیپ‌های شخصیتی تا امروز عملکرد درست و دقیقی داشته،
 پس از این و با ورود به دهه چهارم زندگی قرار است دیگر با چه نقش‌ها و هنرمندی‌هایی در حیطه بازیگری، مخاطب و هوادارانش را شگفت‌زده کند. بی‌انصافی است اگر بازی بی‌مثال عزتی را در «زخم کاری»، خط پایانی برای هنر بازیگری او بدانیم. عزتی حتما در این رشته هنری حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. باید منتظر ماند و به تماشا نشست و امیدوار بود که او با نقش‌های آینده‌اش، تماشاگران و منتقدان را ناامید نکند.
 

captcha
شماره‌های پیشین