علی جواهری / بازار سیمان از مدتی قبل دچار اختلال شد و از همان ابتدا تولیدکنندگان سیمان علت بروز این اختلال را کاهش تولید ناشی از کمبود برق اعلام کردند اما فروشندگان مصالح بروز اختلال در بازار سیمان را برنامهریزیشده و حاصل اقدامات انجمن تولیدکنندگان میدانند. این مساله سبب شد بهای هر پاکت سیمان در بازار ایران وارد کانال ۱۰۰هزار تومانی شود. همان زمان وزارت صمت برای کنترل قیمت سیمان اعلام کرد برای کنترل قیمتها، سیمان تولیدی از بورس کالا عرضه میشود اما این مساله هم نتوانست به مهار قیمتها کمک کند. به این ترتیب، قیمت تمامشده ساختوساز سربهفلک کشید. در یکماه گذشته هر کیسه سیمان با قیمت ۱۰۰هزار تومان فروخته میشد اما با مهلت یکهفتهای دولت به سیمانیها برای اخذ کد بورسی و عرضه سیمان به بورس، قیمت سیمان کمی متعادل شد. حالا هر کیسه سیمان ۳۰هزار تومان ارزان شده است. این در حالی است که گفته میشود حداکثر ارزش واقعی یک کیسه سیمان حدود ۴۰هزار تومان است. بررسیها نشان میدهد در استانهای مختلف هم سیمان در بازار آزاد ارزان شده است اما هنوز مصالحفروشان نسبتبه نوسان قیمت در بورس کالا اعتراض دارند. اما این سوال مطرح می شود که چرا قیمت سیمان دچار نوسان میشود؟ تاثیر گرانی یا ارزانی سیمان در قیمت مسکن چقدر است؟
فائزه مومنی / چند روز پیش تصویر نامه حجتالاسلام محمدجعفر منتظری خطاب به دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور منتشر شد که در آن با استناد به رأی پرحاشیه ۱۸۶۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، برگ سبز خودرو، سند مالکیت دانسته شده و چنین آمده بود: نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودروی مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست. این بخشنامه چندی پس از درخواست نصرالله پژمانفر، نایبرییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی صادر شد که در آن از دادستان کل کشور خواسته بود با ابلاغ رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری به دادستانها و ادارات ثبت سراسر کشور، غیرالزامی بودن ثبت محضری خودرو و کافی بودن سند مالکیت صادره ازسوی نیروی انتظامی را با هدف جلب اعتماد و رضایت عمومی پیگیری کند. این مساله اگرچه به نفع مردم است اما دفترداران همچنان در برابر اجرای این مساله مقاومت میکنند.