sobhe-no.ir
1250
سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
9
گزارش «صبح‌نو» درباره ناهماهنگی‌های به‌وجودآمده پیرامون سفر اربعین را بخوانید

30 هزار موکب‌دار، زائر عتبات می‌شوند

انتشار اخبار متعدد از منابع مختلف خبری در ایران و عراق موجب شده است تا بسیاری از مشتاقانی که منتظر سفر عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی بودند، حالا دچار سردرگمی شوند. این وضعیت به‌ویژه در دوسال اخیر که کرونای منحوس شیوع داشته، دل‌های بسیاری را از بابت دوری از کربلا به درد آورده است. درحالی‌که روز یکشنبه اعلام شده بود از صبح روز دوشنبه پیش‌ثبت‌نام سفر ایام اربعین در سامانه سماح آغاز می‌شود اما صبح دیروز ستاد مرکزی اربعین اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ثبت‌نامی در این سایت انجام نخواهد شد.

جستاری در باب روی دیگر سکه تعلیم و تربیت در ساختار آموزشی کشور

پرورش تعطیل!

محمدمحسن غفوریان عضو هیات‌علمی جهاددانشگاهی

صبح نو

جستاری در باب روی دیگر سکه تعلیم و تربیت در ساختار آموزشی کشور

پرورش تعطیل!

محمدمحسن غفوریان عضو هیات‌علمی جهاددانشگاهی

  تحلیل ابعاد مختلف تغییر و تحولات ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، امری است که تا مدت‌ها ذهن صاحبنظران را معطوف به خود خواهد داشت؛ کاهش ارتباطات چهره‌به‌چهره، توسعه و تقویت شبکه‌های مجازی ارتباطی، افزایش مشکلات عاطفی و روحی و روانی، تغییر مدل‌های کسب‌وکار، نابودی برخی مشاغل، توسعه‌ آموزش‌های مجازی، ابداع صورت‌های جدید در مناسک دینی و مذهبی، افول صنعت گردشگری و هزاران هزار پیامد ریزودرشت دیگری که احصای تمامی آن‌ها در این مجال ممکن نیست.در این میان، شاید بتوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار متاثر کرونا را «دانش‌آموزان» دانست. در حدود یک‌سال‌ونیم گذشته، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای ازسوی وزارت آموزش‌وپرورش برای فراهم آوردن زمینه و بستری مناسب جهت تداوم آموزش‌های رسمی انجام شد، گاه حتی مدیران و معلمان مدارس فراتر از وظایف رسمی و سازمانی، کوشش کردند تا با افزودن ظرفیت‌های جدید، برخی کاستی‌های موجود را پوشش داده و ارتباط بهتری را با دانش‌آموزان ایجاد کنند اما به‌رغم تمامی این تلاش‌ها، یک نکته‌ مغفول و یک خلأ بزرگ همیشگی، امروز بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند؛ «پرورش»!
اما این معضل، سابقه‌ای دیرینه دارد؛ در مدت‌زمان کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به‌تدریج حرکت‌های نهضت‌گونه در شکل ایجاد نهادهای قانونی
 به بار می‌نشست، به‌منظور اصلاح نظام آموزشی کشور و سوق دادن مدارس به پایگاهی برای «تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی»، نهال «امور تربیتی» به همت شهیدان رجایی و باهنر ایجاد شد که در هدف‌گذاری اولیه‌ خود مواردی چون: انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس، تربیت و بازسازی دانش‌آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی، زمینه‌سازی برای ورود نگرش‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به نظام آموزش‌وپرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی و شناخت و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزش‌ها را مدنظر قرار می‌داد.
درحالی‌که انتظار می‌رفت این حرکت نوپا به‌تدریج تکمیل، تصحیح و تقویت شود و جایگاه مناسبی در نظام تعلیم و تربیت پیدا کند، با استقرار دولت‌های متاثر از جریان لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی (دولت سازندگی و پس از آن دولت اصلاحات) کم‌توجهی به امور تربیتی آغاز شد و کار به جایی رسید که در دولت اصلاحات، امور تربیتی رسما از ساختار وزارت آموزش‌وپرورش حذف شد! و وزیر وقت آموزش‌وپرورش (مرتضی حاجی) حذف معاونت پرورشی را مبتنی بر پژوهش‌های علمی صورت‌گرفته عنوان کرد! به‌دنبال حذف معاونت پرورشی از ساختار وزارت آموزش‌وپرورش، تربیت مربی پرورشی هم متوقف شد.
اعتراض برخی چهره‌های دلسوز به این تصمیم ادامه یافت تا اینکه در اواخر سال1383 کمیته‌ای برای پیگیری موضوع احیای امور تربیتی در مجلس شورای اسلامی، تشکیل شد. حاصل تلا‌ش‌های این کمیته که حدود یک سال بعد
 به بار نشست، احیای «معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی» در وزارت‌ آموزش‌وپرورش بود و مقرر شد این معاونت، علاوه بر امور پرورشی متولی فعالیت‌های تربیت‌بدنی و سلامت نیز  باشد.
علی‌رغم این اتفاق، در تمام سال‌های گذشته و گاه به بهانه‌های علمی و کارشناسی (مثل ضرورت صرفه‌جویی در هزینه‌ها) امور تربیتی و معاونت پرورشی هرگز جایگاه مطلوب خود را در مدارس پیدا نکرد. البته گاه عملکرد ضعیف و اجرای برنامه‌های سطحی و تکراری تربیتی ازسوی بخش‌های متولی نیز (مثل منحصر شدن برنامه‌های تربیتی به گروه‌های سرود و تواشیح، برگزاری مسابقات قرآن یا تئاتر، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، شرکت در راهپیمایی‌ها، انجام سخنرانی و ارائه بیانیه) در این حاشیه‌نشین شدن، بی‌تاثیر نبوده است.
اینگونه است که امروز نه‌تنها همان اهداف اولیه نهاد امور تربیتی محقق نشده، بلکه دانش‌آموختگان نظام تعلیمی ما، در ابتدایی‌ترین مسائل تربیتی و شخصیتی معضلات جدی دارند؛ بخش کوچکی از این معضلات که در دوران کرونا تشدید شد یا بیشتر به چشم آمده است، ضعف در مناسبات اجتماعی، ناتوانی در اداره‌ امور شخصی و اضطراب‌های غیرمعمول برای شرکت در آزمون‌ها و به‌خصوص کنکور است که گاه باعث بروز مشکلات جسمی در طیف وسیعی از دانش‌آموزان (به‌ویژه پایه‌های نهم و دوازدهم) شده است.
امید است با استقرار دولت جدید که بازنگری در بسیاری رویکردها، برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها را مدنظر دارد، شاهد توجه جدی به موضوع تربیت و توسعه مهارت‌های زندگی برای آینده‌سازان کشور باشیم.

captcha
شماره‌های پیشین