sobhe-no.ir
1250
سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
10
نقشه راهی برای تولید لوازم خانگی در کشور وجود ندارد

بازار لوازم خانگی راکد است

«صبح‌نو» در گفت‌وگو با یک کارشناس رسمی بیمه به مساله نادیده گرفتن اهمیت بیمه وسایل نقلیه پرداخته است

بیمه تزیینی نیست

فائزه مومنی

صبح نو

«صبح‌نو» در گفت‌وگو با یک کارشناس رسمی بیمه به مساله نادیده گرفتن اهمیت بیمه وسایل نقلیه پرداخته است

بیمه تزیینی نیست

فائزه مومنی

 براساس آمار اعلام‌شده ازسوی بیمه مرکزی تنها دومیلیون از 11میلیون موتورسیکلت که در سطح کشور تردد دارند دارای بیمه شخص ثالث بوده و مابقی فاقد بیمه‌نامه هستند. به گفته کارشناسان،  بیشتر دارندگان این وسیله نقلیه از قشر کم‌درآمد جامعه هستند و رغبتی به پذیرفتن هزینه حق‌بیمه ندارند. در مقابل تعداد قابل‌توجهی از موتورسیکلت‌ها نیز قیمت بالایی دارند و میزان حق‌بیمه شخص ثالث دریافتی برای صاحبان اینگونه موتورسیکلت‌ها مقرون‌به‌صرفه است. این موضوع به‌شکل دیگری در خرید بیمه بدنه خودروها نیز نمود پیدا می‌کند؛ به‌طوری‌که افراد به‌دلیل اجباری نبودن بیمه بدنه، سهم زیادی در سبد هزینه‌ای خانواده‌ها ندارد، ازسوی‌دیگر نرخ حق‌بیمه متناسب با قیمت خودرو تغییر می‌کند و باتوجه به افزایش قیمت خودرو، حق‌بیمه افزایش یافته که این مساله در میزان فروش این نوع بیمه‌نامه تاثیرگذار بوده است.
در موضوع عدم تمایل موتورسواران به اخذ بیمه‌نامه شخص ثالث، به‌ویژه در ماه‌های حرام ممکن است با وقوع تصادف و نداشتن تمکن مالی جهت پرداخت دیه
مواجه باشیم و در ماجرای بیمه بدنه، با مالکان خودروهایی مواجه خواهیم شد که در شرایط پاندمی، گرانی تجهیزات و نبود قطعات به سد تعمیر یا تعویض قطعات خودرو برخواهند خورد. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا نرخ حق بیمه شخص ثالث به‌ویژه برای موتورها کاهش پیدا نمی‌کند تا تمایل به بیمه افزایش پیدا کند؟
 از سوی دیگر، آیا نرخ بیمه بدنه خودرو درحال‌حاضر بالاست یا برای شرکت‌های بیمه که بیمه شخص ثالث را زیان‌ده می‌دانند تنها راه ادامه حیات است و نمی‌تواند از حدی، آن را بیشتر کاهش داد؟
پرویز فرج‌تبار، کارشناس رسمی بیمه دراین‌باره به «صبح‌نو» می‌گوید: بیشتر از 70درصد موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، دارای پوشش بیمه‌ای نیستند و حق‌بیمه‌ای که برای دریافت‌کنندگان این خدمت در نظر گرفته شده، زیر یک‌میلیون تومان است، ضمن اینکه موتورسیکلت تصادف مالی آنچنان ندارند و بیشتر جانی است. او ادامه می‌دهد: اغلب راکبان موتورسیکلت قوانین را رعایت نمی‌کنند، کلاه ایمنی بر سر نمی‌گذارند و از مسیرهای خلاف تردد می‌کنند، به همین دلیل خسارت جانی‌شان بیشتر است اما در مقابل حق بیمه‌شان آنچنان تغییر نمی‌کند. به‌اضافه اینکه شورای عالی بیمه حق‌بیمه شخص ثالث را تعریف می‌کند و اساسا شرکت‌های بیمه در این موضوع دخیل نیستند.این کارشناس رسمی بیمه اضافه می‌کند: بیمه مرکزی نیز برای تشویق به بیمه کردن در برخی موعدها اعلام می‌کند که موتورسیکلت‌هایی که بیمه ندارند، بدون پرداخت جریمه بیمه سال گذشته، بیمه‌نامه دریافت می‌کنند. همچنین تخفیف‌ عدم خسارت نیز به آن‌ها داده می‌شود، برای مثال، اگر راننده تا یک‌سال خسارتی نداشته باشد تا سقف 70درصد از حق‌بیمه کاهش پیدا   می‌کند.
 
بیمه بدنه خودرو چرا گران است؟
 این کارشناس رسمی بیمه در پاسخ به پرسشی مبنی بر رقم بالای بیمه بدنه می‌گوید: نرخ بیمه بدنه درصدی از ارزش خودرو است. هرچقدر ارزش ماشین بالاتر باشد، حق‌بیمه آن نیز افزایش پیدا می‌کند. بسته‌های بیمه بدنه نیز متفاوت است، برای مثال وقتی بیمه‌گیرنده، بیمه بدنه مواد شیمیایی، شکستن شیشه، حوادث طبیعی و غیره دریافت می‌کند، عدد بالاتری پرداخت می‌کند. او ادامه می‌دهد: همچنین ازآنجایی‌که بیمه بدنه راه درآمدی شرکت‌های بیمه است تخفیف‌های زیادی نیز می‌دهند؛ برای مثال، ماشین‌های صفر تا 70درصد ارزش ماشین تخفیف می‌دهند و این نرخ‌ها کارشناسی تعیین می‌شود، اینطور نیست که از خودشان قیمت اعلام کنند. اگر یک خودروی207 با 300میلیون قیمت، دچار خسارت بدنه شود، بیمه موظف است کل خسارت آن را بپردازد، درنتیجه باید هزینه‌اش را از کجا تامین کند؟ از حق بیمه‌هایی که از مشترکان دریافت می‌کند.به گفته ایرج‌تبار؛ در شرکت‌های بیمه نرخ به‌شدت رقابتی است یعنی بسیاری از شرکت‌ها در نقطه سربه‌سر حق‌بیمه را اعلام می‌کنند که دلایل فنی خودش را دارد. از نظر شرکت بیمه، رقابت نزولی و به سمت نقطه سربه‌سر است، درواقع ضریب خسارت بیمه بدنه خودرو در دو سال اخیر خیلی خود را نشان داده و حتی یک چالش در حوزه خودرو است. وجود نرخ‌های رقابتی برای بیمه بدنه نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه‌ای به‌شدت به‌دنبال جذب مشتری هستند. او در پاسخ به پرسشی درباره رغبت کم شهروندان برای خرید بیمه‌نامه بدنه می‌گوید: به‌هرحال بیمه‌نامه بدنه خودرو، یک بیمه‌نامه اختیاری است و مردم هر چقدر که شرایط اقتصادی سخت‌تر باشد سعی می‌کنند تنها بیمه‌نامه شخص ثالث را خریداری کنند. درحال‌حاضر بیشتر دارندگان خودروهای گران‌قیمت، بیمه‌نامه بدنه اتومبیل را تهیه می‌کنند و شرایط اقتصادی موجود این مساله را شدت داده است.
او اضافه می‌کند: «بیشتر بیمه‌گذاران بزرگ که تعداد زیادی خودرو دارند، موردی که در بیمه بدنه اتومبیل
 در نظر می‌گیرند پوشش نوسان قیمت است. بیشتر مردم با بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه آشنا بوده و شاید 
عدم استقبال به‌دلیل وضعیت اقتصادی و دوم اینکه اهمیت موضوع برای مردم ملموس نبوده است.»
شرایط اقتصادی فعلی از یکسو و نیاز برخی از مردم به‌وسیله نقلیه برای امرارمعاش موجب بروز مشکلاتی درزمینه پرداخت خسارت‌ها شده است. این در حالی است که مسوولان بیمه مرکزی و حتی نهادهای دیگری چون پزشکی قانونی و قوه قضاییه می‌توانند با همفکری و چاره‌اندیشی راه‌هایی را در نظر بگیرند که قشر بیشتری از مالکان وسایل نقلیه دارای بیمه شوند تا در زمان بروز تصادف و خسارت‌های مالی یا جانی دشواری‌های بعدی در مسیر رسیدگی به فرایندهای قضایی و حقوقی به وجود نیاید.

captcha
شماره‌های پیشین