sobhe-no.ir
1249
دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
5
«صبح نو» كناره گيری آيت الله آملی لاريجانی از شورای نگهبان را بررسی می كند

درباره يك استعفا

از چند روز پیش که زمزمه کناره‌گیری آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به گوش رسید، این گمانه مطرح شد که شاید اختلافات بروزکرده میان او با سایر اعضای شورای نگهبان در خردادماه امسال بر سر ردصلاحیت یکی از نامزدها، دلیل این کناره‌گیری بوده است. روز شنبه 13شهریور، وقتی حکم انتصاب رهبر انقلاب برای حجت‌الاسلام سیداحمد حسینی خراسانی به‌عنوان جانشین آیت‌الله آملی‌لاریجانی رسانه‌ای شد، معلوم شد که آن زمزمه‌های پیشین، اصلا صورت حقیقی داشته‌اند. اما آیت‌الله آملی‌لاریجانی تا پیش از خروج از شورای نگهبان، چه روند سیاسی را طی سال‌های گذشته طی کرد؟ پیش از آنکه وارد بحث اصلی یعنی عملکرد سیاسی شیخ صادق آملی‌لاریجانی طی سه سال گذشته بشویم، شاید بد نباشد درباره جایگاه علمی او قدری سخن بگوییم. شیخ صادق تا پیش از سال1388 و جلوس بر مسند ریاست قوه قضاییه، چهره‌ای عمدتا فیلسوف و اهل درس و بحث فقهی بود و به هیچ صورت، سیاستمدار در معنای اعم کلمه‌اش نبود. شیخ صادق پیش از گرایش به علوم و معارف اسلامی، علقه و علاقه وافری به ریاضیات داشت. فرزند پنجم آیت‌الله «میرزاهاشم آملی‌لاریجانی» که سال1339 در شهر نجف اشرف به دنیا آمد و در دوسالگی با خانواده به قم مهاجرت کرد، دوره کودکی و نوجوانی را در همین شهر گذراند و به دبستان و دبیرستان رفت. بنابر اخبار و اسناد منتشره از زندگی شیخ صادق، او تا پیش از دیپلم گرفتن تقریبا همه کتاب‌های ریاضی مربوط به دوره دانشگاه را بدون استاد خوانده و فراگرفت. ریاضی‌خوانی و ریاضی‌دانی‌‌‌ شیخ صادق به‌حدی بود که از دانشگاه صنعتی‌شریف بورسیه تحصیلی گرفت و قرار بود تحصیلات خود در رشته ریاضی را در کشورهای دیگر دنبال کند. بااین‌حال، تشویق پدر به یادگیری علوم اسلامی و فلسفه، شیخ صادق را از ادامه ریاضی‌خوانی بازداشت و زندگی او به‌کلی دچار چرخش شد.

محسنی‌اژه‌ای:

بدون ارتباط با مردم مشکلات حل نمی‌شود

وحیدی:

خرمشاد فردی کارآزموده در حوزه سیاسی است

صبح نو

محسنی‌اژه‌ای:

بدون ارتباط با مردم مشکلات حل نمی‌شود

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه روز گذشته در دیدار اعضای هیات‌رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، لازمه افزایش اعتماد مردم را توجه به خواست و نیاز آن‌ها و حل مشکلات‌شان و همچنین مشارکت دادن آحاد ملت در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: کاهش سرمایه‌های اجتماعی به نفع کشور نیست، چراکه بدون ارتباط با مردم نمی‌توان مشکلات را حل کرد. رییس قوه‌قضاییه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم قوه‌قضاییه مردمی داشته باشیم یکی از راه‌ها این است که روابط مسوولان قضایی با نمایندگان مردم بیشتر شود. وی همچنین به رؤسای کل دادگستری‌ها دستور داد در نشست‌های مشترک با نمایندگان مجلس و مسوولان عالی هر استان ازجمله استانداران و فرمانداران، مشکلات و مسائل خاص مناطق مختلف کشور را احصا و برای حل آن‌ها تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند و نمایندگان را ضامن اجرای مصوبات این جلسات معرفی کرد. محسنی‌اژه‌ای از بی‌آبی و کم‌آبی در برخی مناطق کشور به‌عنوان نمونه‌ای از معضلات که نیازمند تصمیم‌گیری جدی است، یاد کرد و اظهار داشت: نمایندگان مجلس می‌توانند با هم‌اندیشی مسوولان دیگر بخش‌ها و کارشناسان امر، دولت را در تدوین سند جامع آب یاری دهند تا با اجرای دقیق این سند، مشکلات مربوط به آب هر چه سریع‌تر کمتر شود.
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نمایندگان می‌توانند در پیشگیری از وقوع جرم نیز نقش فعال‌تری ایفا کنند، از آن‌ها خواست تا مسائل و مصادیق ترک فعل‌های کلان را به وی اطلاع دهند تا در نشست سران قوا طرح و پیگیری کند. محسنی‌اژه‌ای از پرونده‌های کثیرالشاکی به‌عنوان یکی از معضلات که بخش‌های مختلفی از جامعه و نظام قضایی را درگیر کرده، یاد کرد و افزود: امروز پرونده‌های زیادی در جریان است که صدها شاکی دارد و رسیدگی به آن کاری زمان‌بر و پیچیده است و اطاله رسیدگی به آن‌ها بر سایر خدمات دستگاه قضایی اثر سوء می‌گذارد.وی تصریح کرد که نمایندگان مجلس می‌توانند در کنار طرفین دعوای پرونده‌های کثیرالشاکی، نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و کارشناسان هر حوزه، با حضور در جلسات تخصصی کارشناسی و آسیب‌شناسی دستگاه قضا را در رسیدگی به این پرونده‌ها و پیشگیری از موارد مشابه یاری دهند؛ همانطور که در حل اختلاف بین دستگاه‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند.محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد درمورد نحوه ارتباط قوه قضاییه و مقننه سازوکار هم نحوه ارتباط رییس و مسوولان عالی قضایی با مجلس و همچنین نحوه ارتباط دستگاه قضا با مجلس و مردم ترسیم شود تا بتوان در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از این ارتباطات و هماهنگی‌ها را برد. رییس قوه‌قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی از دیرباز معاون پارلمانی نداشته و معمولا ارتباطات دو قوه از طریق نماینده ویژه رییس قوه‌قضاییه در مجلس هماهنگ می‌شود، خواستار همفکری مجلسی‌ها برای ایجاد سازوکاری مناسب به‌منظور افزایش روابط دو قوه شد.
 

captcha
شماره‌های پیشین