sobhe-no.ir
1249
دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
1
سرمقاله

متن علیه حاشیه

«صبح نو» كناره گيری آيت الله آملی لاريجانی از شورای نگهبان را بررسی می كند

درباره يك استعفا

از چند روز پیش که زمزمه کناره‌گیری آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به گوش رسید، این گمانه مطرح شد که شاید اختلافات بروزکرده میان او با سایر اعضای شورای نگهبان در خردادماه امسال بر سر ردصلاحیت یکی از نامزدها، دلیل این کناره‌گیری بوده است. روز شنبه 13شهریور، وقتی حکم انتصاب رهبر انقلاب برای حجت‌الاسلام سیداحمد حسینی خراسانی به‌عنوان جانشین آیت‌الله آملی‌لاریجانی رسانه‌ای شد، معلوم شد که آن زمزمه‌های پیشین، اصلا صورت حقیقی داشته‌اند. اما آیت‌الله آملی‌لاریجانی تا پیش از خروج از شورای نگهبان، چه روند سیاسی را طی سال‌های گذشته طی کرد؟ پیش از آنکه وارد بحث اصلی یعنی عملکرد سیاسی شیخ صادق آملی‌لاریجانی طی سه سال گذشته بشویم، شاید بد نباشد درباره جایگاه علمی او قدری سخن بگوییم. شیخ صادق تا پیش از سال1388 و جلوس بر مسند ریاست قوه قضاییه، چهره‌ای عمدتا فیلسوف و اهل درس و بحث فقهی بود و به هیچ صورت، سیاستمدار در معنای اعم کلمه‌اش نبود. شیخ صادق پیش از گرایش به علوم و معارف اسلامی، علقه و علاقه وافری به ریاضیات داشت. فرزند پنجم آیت‌الله «میرزاهاشم آملی‌لاریجانی» که سال1339 در شهر نجف اشرف به دنیا آمد و در دوسالگی با خانواده به قم مهاجرت کرد، دوره کودکی و نوجوانی را در همین شهر گذراند و به دبستان و دبیرستان رفت. بنابر اخبار و اسناد منتشره از زندگی شیخ صادق، او تا پیش از دیپلم گرفتن تقریبا همه کتاب‌های ریاضی مربوط به دوره دانشگاه را بدون استاد خوانده و فراگرفت. ریاضی‌خوانی و ریاضی‌دانی‌‌‌ شیخ صادق به‌حدی بود که از دانشگاه صنعتی‌شریف بورسیه تحصیلی گرفت و قرار بود تحصیلات خود در رشته ریاضی را در کشورهای دیگر دنبال کند. بااین‌حال، تشویق پدر به یادگیری علوم اسلامی و فلسفه، شیخ صادق را از ادامه ریاضی‌خوانی بازداشت و زندگی او به‌کلی دچار چرخش شد.

گزارش «صبح‌نو» از گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت دوباره شرکت‌های کره‌ای لوازم خانگی را بخوانید

چشم‌بادامی ها برنمی‌گردند

صنعت لوازم خانگی ایران در سال‌های اخیر و به رغم محدودیت‌هایی که با آن دست‌به گریبان بود، به مرحله‌ای از سطح خودکفایی رسید. این خودکفایی اما حاصل برنامه‌ریزی نبوده و پس از توفیق اجباری خروج شرکت‌های کره‌ای به‌دلیل تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده آمریکا به دست آمده است. با خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ از ایران، بستری برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شد تا توانمندی‌های خود را در عرصه تولید لوازم خانگی به نمایش بگذارند و برای تامین نیاز بازار داخل، تولیدات خود را افزایش دهند. در این میان، متقاضیان لوازم خانگی که تا پیش از این، تنها به خرید محصولات کره‌ای عادت داشتند و محصولات ایرانی را قابل رقابت با محصولات کره‌ای نمی‌دانستند، با بازاری مواجه شدند که تنوع محصولات آن نه‌تنها بیش از محصولات کره‌ای بود، بلکه محصولات نیز حتی در مواردی با کیفیت بهتری نسبت‌به لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی تولید می‌شد. آنچه با خروج سامسونگ و ال‌جی از کشور در ایران اتفاق افتاد، تحول بزرگی در صنعت لوازم خانگی بود که امروزه زمینه را برای رشد بیش از ۴۰درصدی این صنعت فراهم کرد. حالا پس از دو سال و با پا گرفتن نهال تولید در داخل کشور، زمزمه‌هایی از بازگشت شرکت‌های کره‌ای و به‌ویژه دو شرکت «ال‌جی» و «سامسونگ» به گوش می‌رسد؛ شرکت‌هایی که در بدترین شرایط ممکن، بدون درنظرگرفتن نیاز بازار ایران، یکباره از کشورمان خارج شدند و در پازل آمریکا بازی کردند. گمانه‌هایی از تلاش کره‌ای‌ها برای بازگشت واکنش‌های بسیار را به دنبال داشته است. مجلس شورای اسلامی حامی تولیدکنندگان داخلی است و اجازه تضعیف صنعت داخلی را نخواهد داد. انجمن صنفی تولیدکنندگان ورود کره‌ای‌ها به بازار کشور را نگران‌کننده اعلام کرده و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کمپین «نه به واردات» راه‌اندازی کرده‌اند.

صبح نو

سرمقاله

متن علیه حاشیه

تجربه دولت روحانی مخصوصا در سال‌های آخر در کنار تجربه دوره دوم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، نماد غلبه حاشیه سیاست بر متن سیاست بود.اصرار  این حاشیه‌ها از جانب دولت روحانی که بدون تلاش برای اصلاح ساختار بوروکراسی و تنظیمات اقتصاد ایران به‌دنبال معجزه سیاست خارجی می‌گشت و در سخن و کلام رییس و اعضای کابینه مشهود بود، به طرزی متفاوت در سال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد در غلبه جریان انحرافی بر کلیت دولت نمایان بود. اگر دو دولت احمدی‌نژاد جریان انحرافی راه را بر اراده واحد برای حل مشکلات کشور بست و حاشیه‌ها را به متن غلبه داد، در دولت روحانی، نگاه سیاست داخلی به حوزه دیپلماسی و نوعی از بی‌دولتی یا بددولتی، کشور را وارد تنگنای اقتصادی و عوارض اجتماعی کرد. طبیعی است که اگر این دولت‌ها به جای تمرکز بر حاشیه بر متن امور متمرکز می‌شدند نتیجه حتما متفاوت بود. چنین تجربه‌ای پیش روی جریان اصولگرایی به‌ویژه در دولت و مجلس است. این دو قوه که برآمده از امید و خواست مردم هستند با همکاری و تنظیم روابط باید با استراتژی غلبه متن بر حاشیه به مصاف مشکلات کشور و حتی جریان‌های رقیب روند. وقت کار و تلاش برای عبور کشور از تنگناهای اقتصادی فرارسیده و در این زمان هرگونه حاشیه‌روی
 بر اهداف کلان این قوا تاثیر منفی می‌گذارد. عملکرد دولت و مجلس و قوه قضاییه این امید را پدید آورده که با تفوق متن بر حاشیه، کشور با سرعت به جلو حرکت کند.

captcha
شماره‌های پیشین