sobhe-no.ir
1219
یکشنبه، ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
9
اعتراض بزرگان خوزستان به معاون اول رئیس جمهور

جهانگیری باز هم دیر رسید

علی جواهری / خوزستان بی‌آب است و مردم در شرایط سختی زندگی می‌کنند. بعد از اعتراض پی‌درپی مردم انتظار می‌رفت شخص رییس‌جمهور برای رسیدگی به مسائل این استان برود که جهانگیری، معاون اول مامور سفر به خوزستان می‌شود. جمعی از سران قبایل و نخبگان عرب خوزستان هم در نشست با معاون اول رییس‌جمهور به مدیحه‌سرایی استاندار از دولت و جهانگیری اعتراض کرده و گفتند: «مردم از گفتاردرمانی خسته شده‌اند؛ اگر به توصیه‌های رهبر انقلاب در مورد خوزستان توجه می‌کردید کار به اینجا نمی‌کشید.» استیکی، از شیوخ عرب خطاب به جهانگیری گفت: «روحانی برای خوزستان چه کار کرد؟ در طول این سال‌ها فقط دو یا سه بار به خوزستان آمد؛ قول داد دوهفته‌ای آب شرب سالم به منازل ما می‌رسد. پس کجاست؟ وضع خوزستان روزبه‌روز بدتر می‌شود؛ آقای جهانگیری دیر آمدید.» این صحبت‌ها روایت روشنی از وضعیت خوزستان است که حاصل بی‌توجهی‌های دولت آقای روحانی است. بااین‌حال رییس‌جمهور منتخب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی و همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بحران بی‌آبی خوزستان را برای همیشه حل کنند.

پنجمین دوره مدیریت شهری تهران از تامین 630دستگاه واگن برای مترو ناتوان است

عجز در توسعه حمل‌ونقل ریلی تهران

صبح نو

پنجمین دوره مدیریت شهری تهران از تامین 630دستگاه واگن برای مترو ناتوان است

عجز در توسعه حمل‌ونقل ریلی تهران

 وعده تامین بیش از 600واگن مترو برای پایتخت که در چهار سال گذشته ازسوی سه شهردار اصلاح‌طلب و برخی دولتمردان داده شده بود حالا دیگر بعید است که محقق شود. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه روز گذشته درباره تامین این واگن‌ها از تامین نشدن اعتبار موردنیاز برای این کار از طریق صندوق توسعه ملی خبر داده است.
از شهریورماه سال96 که اصلاح‌طلبان سکان اداره پایتخت را در دست گرفتند، بارها درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران و به‌ویژه مترو سخن گفتند. این در شرایطی بود که زیرساخت‌های مهم و آماده‌ای چون خطوط 6 و 7 متروی تهران در اختیارشان قرار گرفته بود که می‌توانستند با تجهیز سریع ایستگاه‌ها و تامین واگن موردنیاز، افتخار بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها را به نام خود بزنند اما همین مساله هم مقدور نشد. البته از همان روزهای ابتدایی، محمدعلی نجفی که ازسوی شورای شهر توانسته بود بر کرسی شهرداری پایتخت بنشیند درباره تامین واگن برای مترو و رایزنی‌های صورت‌گرفته دراین‌باره حرف زده بود. همین مساله موجب شد تا شهروندان امیدوار به تداوم توسعه در خطوط حمل‌ونقل ریلی تهران باشند؛ چه آنکه در تمام سال‌های قبل از آن هر ماه شاهد افتتاح یک ایستگاه و طراحی و اجرای خطوط جدید بودند اما این امید در دل‌ها رنگ باخت.
 
چرا واگن نخواهد آمد؟
 آقای علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا به حذف محل تامین ۱۵درصدی فاینانس ۶۳۰دستگاه واگن مترو از محل صندوق توسعه ملی در بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرده و گفته است: این مساله موجب نگرانی است، چراکه اگر طرف چینی کارهای خود را در سه‌ماه آینده انجام دهد، یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تامین خواهد شد. در این زمینه وزارت کشور به رییس‌جمهور نامه‌ای نوشته است که به سازمان برنامه‌وبودجه ارجاع شده اما هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.وی درباره اینکه مرحله عقد این قرارداد به کجا رسیده است، اظهار داشت: طی روزهای گذشته الحاقیه قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن مترو ازسوی وزارت کشور صادر شد. علت الحاقیه با پیمانکار ذی‌ربط که کنسرسیوم واگن‌سازی تهران و شرکای چینی آن هستند به این دلیل است که در دو سال اخیر مقرر شد فاینانس این قرارداد از محل سایناشور چین انجام شود درحالی‌که قبلا قرار بود از طریق یکی از بانک‌های چینی این فاینانس انجام شود. امام با بیان اینکه مراحل بعدی در کشور چین باید انجام شود، افزود: امیدوارم تا پایان سال مراحل کار مربوط به چین انجام و امکان گشایش ال.سی قرارداد فراهم شود، چراکه تا ال.سی بازگشایی نشود، قرارداد شروع نشده است و باید این ال.سی برای آغاز قرارداد باز شود. مدیرعامل شرکت مترو درباره عدم تامین منابع موردنیاز از صندوق توسعه ملی و نگرانی موجود درباره آن نیز گفت:  اگر طرف چینی کارهای خود را در سه‌ماه آینده انجام دهد، در مساله گشایش ال.سی باید ۱۵درصد از آن ازسوی ایران پرداخت شود که منبع تامین آن صندوق توسعه ملی بوده است و الان یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تامین خواهد شد.مدیرعامل شرکت متروی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به همسو بودن دولت و مدیریت شهری جدید اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده است که با این همسویی بتوان اعتبار موردنیاز برای مترو را تامین کرد؛ البته آقای امام به این نکته اشاره نکرده است که با وجود همسویی دولت و مدیریت شهری در چهار سال گذشته چرا این کار انجام نشده است؟
 
مرور تاریخ
اسحاق جهانگیری در اواخر بهمن‌ماه سال96 در جلسه‌ای که با حضور مدیران شهری شامل شهردار و رییس‌ شورای‌شهر تهران برگزار شد بر لزوم تامین دوهزار واگن برای متروی پایتخت تاکید کرده بود. مدتی بعد هم نجفی، شهردار وقت تهران در 25اسفند96 به قرارداد خرید ۶۳۰واگن متروی جدید با تشکیل کنسرسیومی از یک شرکت چینی و شرکت واگن‌سازی تهران اشاره کرده و گفته بود: در این زمینه مناقصه انجام شده و تقریبا مذاکرات آن نیز پایان یافته و قرارداد مربوطه در ابتدای سال آینده منعقد می‌شود.پس از آن در تاریخ 6تیرماه سال97 محمدعلی افشانی که شهردار تهران شده بود در حاشیه جلسه هیات دولت به مساله مترو پرداخت و گفت: 630واگن قراردادش امضا می‌شود؛ زیرا قبلا مناقصه انجام شده و برنده آن انتخاب شده است؛ نهایتا برای امضای طرف چینی ارسال شده که به محض امضای قرارداد، ساخت واگن شروع می‌شود.پس از افشانی نیز پیروز حناچی که از آذرماه97 شهردار تهران شد به اظهارنظر در این‌باره پرداخت. وی در تاریخ 20دی‌ماه 97 و یکی از سه‌شنبه‌های بدون خودرو درباره انعقاد قرارداد حدود 600واگن گفت: این قرارداد در قالب فاینانس چین است که امروز موافقتنامه این قرارداد منعقد می‌شود؛ البته این وعده آقای شهردار دو سال دیگر هم تکرار شد و در تاریخ 29بهمن 99 و زمانی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شده بود درباره قرارداد خرید 630دستگاه واگن مترو گفت: خرید ۶۳۰واگن مترو به‌صورت سی‌کی دی از کشور چین اکنون در دستورکار شهرداری تهران قرار گرفته است. اما حالا در آخرین روزهای کاری مدیریت پنجم شهر تهران و با وجود همسویی اصلاح‌طلبان در دولت و مدیریت شهری، وعده تامین 630دستگاه واگن برای مترو را به دوره مدیریت اصولگرایان در مدیریت شهری حواله می‌دهند.
 

captcha
شماره‌های پیشین