sobhe-no.ir
1212
سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۰
3
سخنگوی وزارت خارجه از نزدیکی به پایان مذاکرات وین خبر داد

تضمین بی تضمین

درحالی به ششمین سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک نزدیک می‌شویم که تاکنون 6دور مذاکره برای احیای آن در وین بی‌نتیجه مانده است و مقامات آمریکایی گفته‌اند حاضر نیستند تضمینی بدهند که مجددا از برجام خارج نشوند. در این میان، آمریکا با واژگانی مانند «توافق ثانویه»، «توافق تکمیلی»، «الحاقیه» به دنبال دائمی کردن محدودیت‌های ایران و حذف بندهای غروب توافق است.

گزارش

بهانه‌های آخر ظریف

صبح نو

گزارش

بهانه‌های آخر ظریف

وزارت امورخارجه در آستانه ششمین سالگرد حصول برجام در بیست‌ودومین و آخرین گزارش خود با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این مدت، به آنچه در مذاکرات وین از فروردین‌ماه سال‌جاری در جریان بوده نیز پرداخته است.
«محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه در ابتدای این گزارش خطاب به جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نوشته است: آن‌گونه که استحضار دارند، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ۲۳تیرماه ۱۳۹۴، بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به «پنج به اضافه یک» مورد تفاهم قرار گرفت. با تصویب «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب۲۱ /۷/۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹ /۵ /۱۳۹۴ شورای عالی امنیت ملی و نامه مورخ ۲۹/۷ /۱۳۹۴ 
مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خطاب به ریاست محترم جمهوری، «برجام» در تاریخ ۲۶دی‌ماه ۱۳۹۴ رسما وارد مرحله اجرایی شد. 
از آنجایی که تبصره نخست قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مقرر می‌دارد: «وزیر امورخارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد»، اینک در آستانه ششمین سالگرد انعقاد برجام، بیست‌ودومین و آخرین گزارش سه‌‌ماهه ازسوی اینجانب به‌عنوان 
وزیر امورخارجه و مسوول هیات مذاکرات برجام به نمایندگان ارجمند ملت دلاور ایران در مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم می‌شود.
وی افزوده است: در این گزارش مهم‌ترین دستاوردها و چالش‌های اجرای برجام طی 6سال گذشته و آخرین نتایج 6دور مذاکرات وین - که تبلور شکست فشار حداکثری دولت آمریکا در برابر مقاومت مردم ایران است - ارائه می‌شود.
ظریف عنوان کرده است: این مذاکرات در آخرین هفته‌های کاری دولت دوازدهم به چارچوب یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌های غیرقانونی ایالات‌متحده آمریکا نزدیک شده و امیدوارم آنچه تاکنون امکان تحقق آن فراهم شده و در بخش سیزدهم این گزارش آمده است، در ابتدای دولت سیزدهم، به یاری خداوند منان و با هدایت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مدیریت رییس‌جمهور منتخب و حمایت مجلس شورای اسلامی با دستیابی به تمامی حقوق ملت بزرگ ایران تکمیل شود و موجب خرسندی و رضایت مردم عزیز ایران گردد. 
نتایج توافق و اجرای برجام، کوشش صادقانه برای رعایت خطوط قرمز، بدعهدی و کژتابی آمریکا، خروج آمریکا از برجام، تعهدات و اقدامات کم‌نتیجه اروپا پس از خروج آمریکا، جنگ تمام‌عیار اقتصادی دولت آمریکا علیه مردم ایران، استفاده از سازوکار بند۳۶ برجام برای حل‌وفصل اختلافات و کاهش تعهدات هسته‌ای، گام‌های پنجگانه ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، شکست سیاست فشار حداکثری، حزب دموکرات و بازگشت به برجام، مستندسازی ضرورت رفع تحریم‌ها، مذاکرات وین منطبق با سیاست قطعی نظام است.
خروجی این مذاکرات یک مصوبه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود که سه پیوست دارد: رفع تحریم‌ها (تعهدات آمریکا)، اقدامات هسته‌ای (تعهدات ایران)، و طرح اجرایی (چگونگی اجرا ازجمله راستی‌آزمایی). این مصوبه بدون حضور آمریکا خواهد بود و متعاقب انجام تعهدات رفع تحریمی و با تصمیم کمیسیون مشترک، آمریکا به‌عنوان عضو به برجام باز خواهد گشت.
در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: پس از دو سال مذاکره فشرده و طاقت‌فرسا برای دستیابی به یک توافق قابل قبول، نیز شش سال کوشش نفس‌گیر برای حراست از حقوق ملت شریف ایران و جلوگیری از متلاشی شدن توافق همراه با هشت سال ناسزا شنیدن، خون خوردن و دم برنیاوردن بر سر اتهاماتی ناروا، اینک در آستانه واگذاری مسوولیت به برادران و خواهرانی تازه نفس و پرنشاط لازم است چند تجربه و نکته به عنوان جمع‌بندی صادقانه و مشورت مشفقانه تقدیم شود.
برجام حاصل کوششی عاشقانه برای رهانیدن ایران از دام امنیتی سازی آمریکا و تحریم‌های ظالمانه، در عین حفظ توان هسته‌ای با رعایت حداکثری خطوط قرمز در شرایطی دشوار بود؛ ولی همچون هر توافق دیگری حاصل مذاکره و
 داد و ستد بین‌المللی است که در شرایطی خاص در سال ۱۳۹۲ ش، و به دنبال رأی قاطع مردم به حل و فصل موضوع هسته‌ای بر اساس تعامل سازنده و عزتمند شکل گرفت. هیچ توافقی برای هیچ‌یک از طرف‌های آن توافق بی‌نقص نیست. هر یک از طرف ها از بخش‌هایی از توافق ناراضی و ناخوشنود است. این طبیعت هر توافقی است. لذا لازمه رسیدن به توافق، درک این واقعیت است که بدون توجه به حداقل قابل قبولی از نگرانی‌ها و مطالبات همه طرف‌ها، امکان مصالحه وجود ندارد. گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی‌پایان می‌انجامد؛ که تقریبا در تمامی شرایط ضرر و یا لااقل عدم النفع آن برای کشور و مردم از منافع فرضی رسیدن - ناممکن - به توافق ایده‌آل کمتر نیست. تلاش هر یک از کنشگران برای پیروزی به هزینه شکست طرف مقابل - بازی با حاصل جمع صفر - به ناکامی هر دو طرف - بازی با حاصل جمع منفی - می‌انجامد؛ البته ممکن است ضرر همه طرف‌ها یکسان نباشد.
ظریف در این گزارش همانند سخنان گذشته خود سعی کرد نقض در توافق برجام را به اختیار نداشتن پیوند زند و تاکید کرد که کارگزاران دیپلماسی و سیاست خارجی - از کارشناس، سفیر یا وزیر - تصمیم‌گیر نهایی نیستند و در همه جای دنیا مجری تصمیمات، نهادهای بالادستی می‌باشند. هرچند که تیم مذاکره هسته ای قادر به دریافت تضمین معتبر از دولت اوباما برای پایبندی به برجام نبود و دولت ترامپ با خارج شدن از برجام این توافق را بی خاصیت کرد اما در دور جدید مذاکرات وین نیز هنوز نتوانسته است مکانیزم راستی‌آزمایی برای پروسه بازگشت آمریکا به برجام را طراحی کند و طرف مقابل گفته است از دادن تضمین خودداری خواهد کرد موضوعی که اعتبار هر نوع توافق را زیر سوال خواهد برد.
 

captcha
شماره‌های پیشین