sobhe-no.ir
1211
دوشنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۰
13
«صبح‌نو» از تشکیل انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر گزارش می‌دهد

وظیفه صنف، ایجاد مطالبه‌گری است

دوران کرونا را می‌توان یکی از بحرانی‌ترین دوره‌ها برای اهالی تئاتر دانست. تئاتر در شرایط معمول نیز زیاد موردتوجه مسوولان نبود اما کرونا باعث شد سخت‌ترین شرایط بر هنرمندان این عرصه تحمیل شده و حتی بیمه بیکاری نیز به آن‌ها تعلق نگیرد. تئاتر در شرایط نارنجی امکان فعالیت نداشت و بودجه‌ای نیز برای ضرر و زیان‌های این مدت در اختیار اهالی آن قرار نگرفت. دلیل مهم این امر ثبت نبودن تئاتر به‌عنوان یک شغل بود که این اتفاق در فروردین‌ماه امسال رخ داد و تئاتر به‌عنوان شغل رسمیت پیدا کرد. در این شرایط، کانون کارگردانان خانه تئاتر، تبدیل شدن به صنفی مستقل را تنها راه چاره دانسته و برای پیشبرد اهداف خود و امکان ارائه خدمات بیشتر به هنرمندانش، این انجمن تصمیم گرفت از خانه تئاتر جدا شده و انجمن صنفی مستقلی را تشکیل دهد.

خبر

صبح نو

«صبح‌نو» از تشکیل انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر گزارش می‌دهد

وظیفه صنف، ایجاد مطالبه‌گری است

دوران کرونا را می‌توان یکی از بحرانی‌ترین دوره‌ها برای اهالی تئاتر دانست. تئاتر در شرایط معمول نیز زیاد موردتوجه مسوولان نبود اما کرونا باعث شد سخت‌ترین شرایط بر هنرمندان این عرصه تحمیل شده و حتی بیمه بیکاری نیز به آن‌ها تعلق نگیرد. تئاتر در شرایط نارنجی امکان فعالیت نداشت و بودجه‌ای نیز برای ضرر و زیان‌های این مدت در اختیار اهالی آن قرار نگرفت. دلیل مهم این امر ثبت نبودن تئاتر به‌عنوان یک شغل بود که این اتفاق در فروردین‌ماه امسال رخ داد و تئاتر به‌عنوان شغل رسمیت پیدا کرد. در این شرایط، کانون کارگردانان خانه تئاتر، تبدیل شدن به صنفی مستقل را تنها راه چاره دانسته و برای پیشبرد اهداف خود و امکان ارائه خدمات بیشتر به هنرمندانش، این انجمن تصمیم گرفت از خانه تئاتر جدا شده و انجمن صنفی مستقلی را تشکیل دهد.

پیشینه خانه تئاتر
موسسه فرهنگی هنری خانه تئاتر در زمستان سال78 ازسوی عده‌ای از هنرمندان و مسوولان وقت تئاتری پایه‌گذاری شد. دکتر حسین سلیمی (رییس وقت مرکز هنرهای نمایشی) به همراه دکتر مجید شریف خدایی (رییس وقت شورای نظارت و ارزشیابی این مرکز)، لاله تقییان (مسوول انتشارات نمایش و سردبیر ماهنامه نمایش)، حسن قرایی (مسوول وقت امور مالی مرکز هنرهای نمایشی)، ایرج راد (بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر)، آتیلا پسیانی (بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر) و دکتر محمود عزیزی 
(بازیگر، مدرس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر) در دفتر مرکز هنرهای نمایشی گرد آمدند و پایه‌گذار نهاد صنفی شدند. هیات موسس خانه تئاتر برای تدوین اساسنامه عبارت بودند از: 1- مجید شریف‌خدایی، 2- ایرج راد، 3- اصغر همت، 4- آتیلا پسیانی و 
5- حسن قرائی.
این هیات موسس پس از عضوگیری موقت خانه تئاتر، در جلسه مجمع عمومی که به‌منظور تصویب اساسنامه و انتخابات هیات‌مدیره موقت خانه تئاتر برگزار شد، ادامه فعالیت این تشکیلات صنفی را به آن هیات‌مدیره واگذار کردند. هیات‌مدیره موقت با برگزاری این مجمع عمومی در مهرماه79 پس از تایید نهایی اساسنامه خانه تئاتر ازسوی اکثریت اعضای حاضر در مجمع، نخستین انتخابات هیات‌مدیره خانه تئاتر را به مدت دو سال برگزید. در این انتخابات ایرج راد، آتیلا پسیانی، اصغر همت، دکتر محمدرضا خاکی، بهزاد فراهانی، بهروز غریب‌پور، رویا تیموریان، داوود فتحعلی‌بیگی، دکتر فرشید ابراهیمیان و داوود آریا، به‌ترتیب به‌عنوان هفت عضو هیات‌مدیره، دو عضو علی‌البدل هیات‌مدیره، بازرس و
 بازرس علی‌البدل خانه تئاتر انتخاب شدند و امور این نهاد صنفی را به آن‌ها سپردند. این هیات‌مدیره پس از انتخابات و کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه تئاتر را در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رساندند و سپس مقدمات هشت انجمن صنفی تئاتر را شامل انجمن بازیگران، کارگردانان، نمایشنامه‌نویسان، منتقدان، نویسندگان، نمایشگران عروسکی، طراحان صحنه و لباس، کارکنان و طراحان فنی و هنری و انجمن تئاتر خیابانی را فراهم کردند که 
به همت تعدادی از اعضای این انجمن‌ها، تاسیس و تشکیل شد.
 
انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر
ازلحاظ قانونی خانه تئاتر یک موسسه فرهنگی هنری است که هم برخی اختیارات قانونی را دارد و هم برخی از آن‌ها را ندارد. 17انجمنی که در خانه تئاتر ثبت شده و هر کدام بخشی از بدنه خانه تئاتر هستند، در واقع بدنه اصلی یک صنف را تشکیل داده‌اند اما سال‌هاست تلاش شده این انجمن‌ها و کانون‌ها به ثبت رسمی برسند و به‌عنوان یک ردیف شغلی شناخته شوند. تمام مشاغل در ایران برای استفاده از منابع قانونی و انواع بیمه‌ها ازجمله بیکاری، باید شغل و حرفه‌ای که انجام می‌شود یک ردیف شغلی در وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی محسوب شود؛ بنابراین تا زمانی که تئاتر ردیف شغلی محسوب نشود، اهالی آن نمی‌توانند فعالیت صنفی درستی داشته باشند. تلاش خانه تئاتر در سال‌های گذشته این بود که برای هنرمندان تئاتر ردیف شغلی در نظر گرفته شود.
برای تشکیل انجمن صنفی کارگردانان نیاز است تا حداقل 200نفر عضو از سراسر کشور داشته و بتواند برای این اعضا پس از شکل گرفتن، خدماتی ارائه دهد. مسائل صنفی بسیاری موضوعات را در برمی‌گیرد؛ ازجمله بیمه، مطالبه‌گری و ایجاد بخش‌های رفاهی. وظیفه صنف ایجاد مطالبه‌گری و شرایط رفاهی در حوزه‌های مختلف است نه‌تنها سیاست‌گذاری و باید با نگاه حمایت‌گری حرکت کند.
 
روز انتخابات
 پس دو سال جلسات مداوم با نماینده وزارت کار و جلسات متعدد بین مدیران انجمن‌ها، بالاخره تصمیم بر صنف شدن انجمن کارگردانان تئاتر ایران گرفته شد. در روز 18تیرماه مجمع عمومی و انتخابات این صنف انجام شد. مجمع عمومی به‌دلیل شرایطی که در دوره کرونا وجود داشت نمی‌توانست به شکل سابق برگزار شود. پس اهالی تئاتر در فضای باز حضور پیدا کرده، ثبت حضوری انجام داده و رأی دادند. این جلسه را آقای «اسماعیل خلج» به‌عنوان رییس سِنی در کنار ناظر و نماینده وزارت کار برگزار کردند. در این روز هنرمندانی مانند بهزاد فراهانی، اکبر زنجان‌پور، سیما تیرانداز، امیر دژاکام، رحمت امینی، غلامحسین لطفی، علی عابدی، حسن عابدی، زری عماد، سجاد افشاریان، مسعود طیبی، شهاب حسین‌پور و بسیاری دیگر از هنرمندان در فضای باز تالار وحدت گرد آمدند تا در این فعالیت شرکت کنند. در این مجمع پس از تصویب اساسنامه انجمن، انتخابات اعضای هیات‌مدیره و بازرسان با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد تا انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران، نخستین هیات‌مدیره خود را بشناسد. در پایان رأی‌گیری، اسامی منتخبان چنین اعلام شد: ۱- شهرام گیل‌آبادی، ۲- محمد رحمانیان، ۳- احسان حاجی‌پور، ۴- سیدهادی عامل‌هاشمی، ۵- آرش دادگر، ۶- نبی‌الله (مجید) گیاهچی (عضو علی‌البدل اول)، ۷- شکرخدا گودرزی (عضو علی‌البدل دوم)، احسان فکا (بازرس) و  مجید کریمی (بازرس علی‌البدل)
با برپایی این انتخابات و تعیین هیات‌مدیره، انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران به‌صورت رسمی شکل گرفت. حال انجمن کارگردانان عملا نهادی مستقل به نام انجمن سراسری تئاتر ایران است که از خانه تئاتر جدا شده است. این یک نهاد صنفی مستقل است که باید از این به بعد راه خود را رفته، تلاش خودش را بکند، بودجه بگیرد و مسائل مربوط به صنف را پیگیری کند. باید در این راه مسائل اداری را پایه‌ریزی کرده و شرایط عضوگیری را تعیین کند تا بتواند سازمان‌دهی گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد.
اولین جلسه هیات‌مدیره انجمن صنفی سراسری کارگردانان ایران نیز در شنبه‌شب انجام شد و در آن «دکتر شهرام گیل‌آبادی» به‌عنوان رییس، «محمد رحمانیان» به‌عنوان نایب‌رییس، «احسان حاجی پور» به‌عنوان دبیر و «هادی عامل‌هاشمی» به‌عنوان خزانه‌دار با اکثریت آرا انتخاب شدند.
 
چرا صنف؟
آنچه باعث شد کارگردانان تئاتر به سمت تشکیل صنفی مستقل بروند در قدم اول به رسمیت شناخته شدن حرفه کارگردانی تئاتر است؛ اینکه پیش از هر کاری فعالیت‌های این هنرمندان به رسمیت شناخته شود اما بی‌شک همان‌قدر که این عمل محاسنی دارد، بی‌عیب نیست ازجمله اینکه برای انجمن‌هایی که تعداد عضو کمتری دارند مستقل شدن سخت‌تر شده و کار برای‌شان دشوار شده است.

captcha
شماره‌های پیشین