sobhe-no.ir
1209
شنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۰
3
حضور معاون سابق شورای امنیت در دیدار وزیر خارجه هند او را در صدر گمانه زنی ها قرار داده است

علی باقری در نزدیکی سی تیر‌

گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دولت سیزدهم افزایش یافته است. یکی از گمانه‌هایی که طی روزهای گذشته بیشتر درباره آن سخن گفته شده، جایگاه وزارت امورخارجه است و این سوال که چه کسی قرار است جایگزین محمدجواد ظریف شود. حضور معاون اموربین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق‌بشر در دیدار رییس‌جمهوری منتخب با وزیر امورخارجه هند، اخبار درباره انتصاب احتمالی او به‌عنوان وزیر امورخارجه دولت آینده را تقویت کرد.

یادداشت

هماهنگی قوا خوب یا بد؟

مهدی فضائلی

صبح نو

یادداشت

هماهنگی قوا خوب یا بد؟

مهدی فضائلی

کمتر پدیده‌ای را می‌توان یافت که به‌طور مطلق خوب یا بد باشد. خوبی یا بدی و مثبت یا منفی بودن پدیده‌ها تابعی است از پیامدها و نتایج آن‌ها. این روزها و با توجه به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸خرداد و انتخاب قاطع آقای رئیسی ازسوی مردم و همچنین شرایطی که مجلس یازدهم دارد و نهایتا انتخاب آقای محسنی‌اژه‌ای برای ریاست قوه‌قضاییه، واژه «یک دستی قوا» مورداستفاده برخی تحلیلگران قرار گرفته است.
نویسنده این سطور ترجیح می‌دهد به جای واژه یکدستی، از واژه هماهنگی و همسویی قوا استفاده کند؛ چراکه اگرچه مبانی اندیشگی حاکم بر قوا در مقطع کنونی مشترک است اما گرایش‌ها و سلایق چنین نیست و طیف متنوعی را شامل می‌شود؛ خصوصا اینکه قدرت در کشور ما از یک سازوکار حزبی تبعیت نمی‌کند، لذا بسیار اتفاق افتاده است که حتی نمایندگانی که با یک لیست مثلا به مجلس شورای اسلامی یا شوراهای اسلامی شهر راه پیدا کرده‌اند در عمل اختلاف‌نظرهای زیادی با یکدیگر دارند یا پیدا می‌کنند!
با این توضیحات، حال این پرسش مطرح است که آیا هماهنگی کم‌سابقه یا بی‌سابقه‌ای که اکنون به‌وجود آمده است اتفاق مثبتی ارزیابی می‌شود یا نه؟ هماهنگی اساسا نکته مثبتی است خصوصا برای اداره کشور.
هماهنگی قوا در سطح کلان موجب پیشگیری از چالش‌ها و اصطکاک‌های مضر می‌شود، فرصت‌های بیشتری را به‌وجود می‌آورد، هم‌افزایی را بیشتر می‌کند، حداقل در سیاست‌های کلان و راهبردی همدلی و همزبانی را تقویت می‌کند، اعتماد بین قوا را افزایش می‌دهد و سوءتفاهم‌ها را به حداقل می‌رساند؛ همه این‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات کشور روان‌تر و در بستر هموارتری اتخاذ و اجرا شود.
درعین‌حال این هماهنگی ممکن است موجب کمرنگ شدن استقلال قوا و غفلت از وظایف ذاتی آن‌ها، بی‌توجهی به نقاط ضعف یکدیگر و حذف یا نادیده گرفته شدن نظرات و سلایق مفید دیگر شود.
با سبک و سنگین کردن پیامدهای مثبت و منفی هماهنگی و همسویی قوا، می‌توان نتیجه گرفت که تبعات هماهنگی بیشتر و وزن آن‌ها سنگین‌تر است؛ لذا این هماهنگی حاصل‌شده می‌تواند فرصتی بس گرانسنگ برای کشور باشد، به شرطی که مردم و کشور از نتایج مثبت آن بهره‌مند شوند و می‌تواند احیانا به تهدید تبدیل شود اگر آثار مثبت آن تحت‌الشعاع پیامدهای منفی احتمالی قرار گیرد.
فراموش نمی‌کنیم هماهنگی و همسویی بالایی که هم در دوران دوم خرداد بین دولت اصلاحات، مجلس ششم و شورای شهر تهران و کلانشهرهای دیگر ایجاد شد و هم در دولت دوازدهم بین دولت آقای روحانی و مجلس دهم و شورای شهر تهران و برخی کلانشهرها ولی مردم از آن نه‌تنها بهره چندانی نبردند، بلکه شاهد آثار زیانبار آن بودند!
 مقطع کنونی فرصت و آزمونی تاریخی برای جریان انقلابی است تا با کارآمدی خود، کارنامه‌ای درخشان و پرافتخار در خدمت به مردم ارائه کند تا یکبار دیگر طعم شیرین مدیریت جهادی را در کام خود احساس کنند.

captcha
شماره‌های پیشین