sobhe-no.ir
1203
چهارشنبه، ۰۹ تیر ۱۴۰۰
10
گزارش

اطلاعیه پلیس درباره دلیل واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سربازان

تشریح اولویت‌های مدیریت شهری تهران در گفت‌وگو با سه منتخب شورای ششم:

مهدی چمران: ما فرزند «نمی‌توانیم» نیستیم

پایتخت ایران با مشکلات مختلف شهری مواجه است که در چهار سال گذشته شاهد کمترین اقدامات برای حل‌وفصل بوده است. حالا شهروندان نگاه‌شان به منتخبانی است که ششمین دوره مدیریت شهری تهران را رقم خواهند زد. آن‌ها باید مشکلات مهم و اولویت‌های پایتخت را بار دیگر مورد بررسی قرار داده و برای حل آن‌ها به‌ویژه معضلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک، تصمیمات عاجل و اثرگذارتر اتخاذ کنند. تهران، نماد کشور است و هر تحولی در این کلان‌شهر بر سایر شهرهای کشور هم تاثیرگذار خواهد بود. رشد و توسعه شهر تهران تا حدودی باعث رشد دیگر شهرها می‌شود و جا ماندن شهر تهران از توسعه پایدار و تکنولوژی نیز باعث عقب‌افتادگی دیگر شهرهای ما خواهد شد. یکی از معضلات عمده و بزرگ پایتخت حجم زیاد خودروست. سالانه حدود 600هزار خودرو به شهر اضافه می‌شود که علاوه‌بر آلودگی و تخریب محیط‌زیست شهری به سایر مولفه‌های آب‌وهوایی و صوتی نیز آسیب می‌رسانند؛ از این رو به نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریت شهری و همانطورکه مهدی چمران، میثم مظفر و سوده نجفی، منتخبان شورای ششم تهران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تاکید کردند، مجموعه اقداماتی درباره توسعه خدمات الکترونیک، مطلوبیت‌بخشی به حمل‌ونقل عمومی برای کاهش سفرهای شهری با خودروی شخصی، نهادینه کردن پیاده‌روی در شهر، ساماندهی اقتصاد شهر و تاکید بر تغییر شیوه‌های جمع‌آوری زباله ضروری و از اولویت‌های مهم محسوب می‌شوند.

صبح نو

تشریح اولویت‌های مدیریت شهری تهران در گفت‌وگو با سه منتخب شورای ششم:

مهدی چمران: ما فرزند «نمی‌توانیم» نیستیم

پایتخت ایران با مشکلات مختلف شهری مواجه است که در چهار سال گذشته شاهد کمترین اقدامات برای حل‌وفصل بوده است. حالا شهروندان نگاه‌شان به منتخبانی است که ششمین دوره مدیریت شهری تهران را رقم خواهند زد. آن‌ها باید مشکلات مهم و اولویت‌های پایتخت را بار دیگر مورد بررسی قرار داده و برای حل آن‌ها به‌ویژه معضلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک، تصمیمات عاجل و اثرگذارتر اتخاذ کنند. تهران، نماد کشور است و هر تحولی در این کلان‌شهر بر سایر شهرهای کشور هم تاثیرگذار خواهد بود. رشد و توسعه شهر تهران تا حدودی باعث رشد دیگر شهرها می‌شود و جا ماندن شهر تهران از توسعه پایدار و تکنولوژی نیز باعث عقب‌افتادگی دیگر شهرهای ما خواهد شد. یکی از معضلات عمده و بزرگ پایتخت حجم زیاد خودروست. سالانه حدود 600هزار خودرو به شهر اضافه می‌شود که علاوه‌بر آلودگی و تخریب محیط‌زیست شهری به سایر مولفه‌های آب‌وهوایی و صوتی نیز آسیب می‌رسانند؛ از این رو به نظر می‌رسد در دوره جدید مدیریت شهری و همانطورکه مهدی چمران، میثم مظفر و سوده نجفی، منتخبان شورای ششم تهران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» تاکید کردند، مجموعه اقداماتی درباره توسعه خدمات الکترونیک، مطلوبیت‌بخشی به حمل‌ونقل عمومی برای کاهش سفرهای شهری با خودروی شخصی، نهادینه کردن پیاده‌روی در شهر، ساماندهی اقتصاد شهر و تاکید بر تغییر شیوه‌های جمع‌آوری زباله ضروری و از اولویت‌های مهم محسوب می‌شوند.

مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران و عضو منتخب ششمین شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل بحث اقتصاد شهری است، به «صبح‌نو» می‌گوید: در ابتدا باید شرایط درآمدی شهر روشن شود و میزان بدهی‌هایی که در این دوره به بار آورده‌اند مشخص شود. بعد از پرداختن به بحث اقتصاد شهر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام که در رأس آن مترو است در اولویت قرار دارد. از مترویی که ما تحویل دوره پنجم مدیریت شهری دادیم، فقط هشت‌درصد باقی مانده بود و درنتیجه باید باقی‌مانده آن را بسازیم. او اضافه می‌کند: تکمیل و نوسازی ناوگان وسایط نقلیه ازجمله واگن و اتوبوس، نوسازی بافت فرسوده و پرداختن به تسهیلات ساخت‌وسازی به این دلیل که شرایط ساخت‌وساز در شهر بسیار سخت است و کمک به ساخت مسکن برای کاهش اجاره‌بها از دیگر اولویت‌های شورای ششم محسوب می‌شوند. چمران با اشاره به رها بودن مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهر طی دوره پنجم، به ضرورت توسعه شهر و اتخاذ سیاست مطابق با نیازهای روز و پیشرفت تکنولوژی اشاره و تاکید می‌کند: هرچند با گران شدن نرخ ارز و اوضاع بد اقتصادی شرایط بسیار سخت شده است اما ما فرزند «نمی‌توانیم» نیستیم و تلاش می‌کنیم اقداماتی را به سرانجام برسانیم.

ضعف در عدالت شهری
میثم مظفر، منتخب شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره جدید باید یک استراتژی کلان داشته باشد به «صبح‌نو» می‌گوید: من حکمرانی مشارکتی را به‌عنوان یک ایده مطرح کردم. به این معنا که مردم صرفا خدمات‌گیرنده و مخاطب تلقی نمی‌شوند، مردم در لابه‌لای سیاست‌گذاری‌های شهری تصمیم‌گیرنده باید باشند و معضلات و مسائلی که در شهر تهران داریم از طریق سامانه جمع‌سپاری برگرفته از ترجیحات، ادراکات و اولویت‌هایی باشد که مردم آن‌ها را به مدیریت شهری اعلام می‌کنند. حتی در تعریف پروژه‌ها افرادی که در یک محله هستند بهتر می‌توانند انتخاب بکنند که آیا یک بوستان احداث شود یا دسترسی معبر به یک اتوبان و احداث ورزشگاه برای‌شان اهمیت دارد.
او ادامه می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات من در شهر تهران ضعف در عدالت اجتماعی است؛ به این معنا که سرانه‌های فضای سبز، مبلمان شهری، دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و غیر در مناطق جنوبی بسیار پایین‌تر از مناطق شمالی است، علی‌رغم اینکه تلاش‌های زیادی انجام شده است اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فاصله بین جنوب و شمال تهران، بسیار زیاد است. اگر عدالت یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده ما باید در حکمرانی شهری به‌واقع به‌دنبال محقق شدن این عدالت در تعریف پروژه‌ها و اولویت‌گذاری منابع در نظام شهری باشیم. عدالت به‌مثابه اینکه فرصت رشد برابر ایجاد شود. اگر در منطقه‌ای فرصت برای رشد کمتر هست باید بیشتر امکانات گسیل شود تا فرصت رشد با سایر مناطقی که دارای امکانات مناسب هستند، برابر شود.
مظفر با اشاره به معضل ترافیک اضافه می‌کند: ما باید کاری کنیم که حمل‌ونقل عمومی مطلوبیت پیدا کند. مطلوبیت به این معنی که شهروند به محض خروج از منزل بتواند دسترسی سریع به یکی از مدهای حمل‌ونقل عمومی داشته باشد تا از خودروی شخصی استفاده نکند. ثانیا اینکه باید کیفیت خدمات مناسب باشد تا ازدحامی که در شبکه مترو یا اتوبوسرانی آن هم در شرایط کرونایی داریم کاهش پیدا کند، درغیر این صورت مطلوبیت استفاده از آن‌ها کاهش می‌یابد. عضو منتخب شورای ششم شهر تهران با اشاره به ضرورت سرعت بالای وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی، می‌گوید: شهروندان باید احساس کنند اگر از وسیله نقلیه عمومی برای دسترسی به هر نقطه شهر استفاده می‌کنند، زمان کمتری صرف می‌کنند تا استفاده از خودروی شخصی. درنتیجه مطلوبیت و توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اولویت‌های شهر تهران است. اگر با آلودگی هوا به‌عنوان یک معضل روبه‌رو هستیم، توجه به حمل‌ونقل عمومی یکی از راه‌های اصلی کاهش آلودگی هواست. او ادامه می‌دهد: خطر بزرگی مثل زلزله همواره شهر تهران را تهدید می‌کند و تهدید آن از نوع ملی بوده با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است. ما املاک ریزدانه و فرسوده زیادی در مناطق جنوبی، شمالی و شرقی داریم. برای اینکه انگیزه صاحبان بافت فرسوده افزایش پیدا کند من معتقدم باید تسهیلات و خدماتی را در اختیار آن‌ها قرار داده و شهر را کارگاه عمران برای نوسازی بافت فرسوده کنیم.
مظفر با بیان اینکه مخازن نصب‌شده در شهر به‌هیچ‌عنوان قابلیت تفکیک زباله خشک و تر را ندارد، می‌گوید: اگر بتوانیم شیوه جمع‌آوری زباله و شکل مخازن را تغییر دهیم، قطعا در کاهش حضور کودکانی که به کار زباله‌گردی گمارده می‌شوند یا مجبور به انجام آن هستند، موثر خواهد بود درعین درآمد بزرگ و قابل‌توجهی را برای شهر تهران کسب خواهیم کرد. زباله طلای کثیف نامیده شده و یک منبع کسب درآمد است که با فرآوری و بازیافت آن می‌توانیم منابع مالی و بودجه‌ای شهرداری تهران را تقویت کنیم.
 
بازگشت شهر به ریل توسعه
 سوده نجفی، دیگر منتخب شورای ششم شهر تهران هم با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر بدنه مدیریت شهری نتوانسته به‌خوبی اعتماد مردم را به‌سمت خود جلب کند، به «صبح‌نو» می‌گوید: همچنین امروز بیشترین گلایه به ما ازسوی کارکنان شهرداری است که از تبعیض‌های مکرر در انتصاب‌های مدیران، امور رفاهی و اداری و سایر موضوعات گله‌مندند. او اضافه می‌کند: ما معتقدیم مسیر اداره شهر باید تغییر پیدا کند و این قطاری که تهران را به‌سمت کلان‌شهری در تراز شهرهای بین‌المللی هدایت می‌کرد می‌بایست مجدد در ریل اصلی خود قرار گیرد. ترافیک، آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی نظیر کارتن‌خوابی، کودکان کار، زباله‌گردی و نیز بافت فرسوده همچنان در صدر اولویت مشکلات مردم تهران قرار دارد که باید با ارائه برنامه‌ای مدون و مدیریتی جهادی برای حل آنان چاره‌اندیشی شود. به گفته نجفی، بهره‌گیری از فضاهای ایجادشده شهری به نفع شهروندان و پیوند مردم با مدیریت محله از دیگر موضوعاتی است که با برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی می‌شود مردم را مجدد در مشارکت‌های اجتماعی سهیم کرد.

captcha
شماره‌های پیشین