sobhe-no.ir
1202
سه شنبه، ۰۸ تیر ۱۴۰۰
14
مروری بر فیلم اقتباسی «جاده» و نگاهی به کارنامه کارگردانش، «جان هيلكات»

فرار به سوی انسانیت

احمدرضا حجارزاده / سينمای آمريكا سرشار از فیلم‌های اقتباسی است كه معمولا شاهكارهای بزرگ و ماندگاری از كار درآمده‌اند. اين اقتباس‌های ادبی، ژانرهای مختلف فيلمسازی را دربرمی‌گيرد. برخی از بهترین نمونه‌هایش، فيلم‌هايی مثل «آليس در سرزمين عجايب»، «كوری»، «بادبادک‌باز»، «كد داوينچی»، «هم‌نام»، «اتاق»، «درخشش» و مجموعه‌های «پدرخوانده» و «هری پاتر» هستند كه از نويسندگانی با مليت‌های مختلف و در قالب‌ داستان‌های متنوع ساخته شده‌اند. با اين‌همه، فرمول‌های برداشت ادبی هميشه نتایج موفقی به بار نمی‌آورند.گاهی استثنايی باعث می‌شود فيلمی كه براساس يك کتاب موفق ساخته شده، به‌خوبی نسخه مكتوبش نباشد و برعكس، در موارد نادری، فيلم بهتر از كتاب يا دست‌كم هم‌سطح با ارزش‌هاي ادبی توليد می‌شود. فيلم «جاده» از فيلم‌های اقتباسي دسته نخست است؛ فيلمی جذاب كه متاسفانه كارگردانش آن را به اثری ضعيف و پايين‌تر از حد انتظار و اهميت كتاب تبديل كرد. گرچه تماشای تصاوير زنده از شخصيت‌ها و موقعيت‌های يک شاهكار ادبی می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای هر علاقه‌مند به سينما و ادبيات باشد. «جاده» نیز به دلايلی، اكنون يكی از فيلم‌های مهم سينمای آمريكا و جهان محسوب می‌شود.

شماره‌های پیشین