sobhe-no.ir
1201
دوشنبه، ۰۷ تیر ۱۴۰۰
8
گزارش «صبح‌نو» از بحران و دشواری دسترسی مردم به آب بهداشتی در سیستان‌وبلوچستان را بخوانید

نیمروز تفتیده

علی جواهری / معضل خشکسالی و کمبود آب در استان پهناور سیستان‌وبلوچستان سالیان متمادی است که مردم استان به‌ویژه ساکنان نقاط روستایی را با مشکل مواجه کرده و بعضا مردم روستایی از منابع آب غیربهداشتی بهره می‌گیرند. سیستان‌وبلوچستان در کمربند خشک کره زمین واقع شده و پایین‌ترین شاخص دسترسی به شبکه آب را در میان 31استان کشور دارد. براساس آخرین آمار منتشرشده ازسوی وزارت نیرو 200هزار نفر در این استان به‌صورت سقایی آبرسانی می‌شوند و 300هزار نفر هم شبکه آب ندارند. موقعیت جغرافیایی و اقلیمی این استان و پراکندگی مکانی نامناسب بارندگی و وجود خشکسالی‌های متناوب، صرفه‌جویی در مصرف آب و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع آب موجود به‌خصوص در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب موجود در کشور را به خود اختصاص داده در این استان استراتژیک یک امر ضروری است. البته چند مسیر برای جبران بی‌آبی برای سیستان‌وبلوچستان وجود دارد که هرکدام با بی‌توجهی مسوولان وزارت نیرو به تاخیر افتاده است. یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توان برای حل بحران بی‌آبی در سیستان‌وبلوچستان استفاده کرد از آب ژرف است که برای حفاری دستگاه مخصوص در کشور نداریم. فرصت بعدی انتقال آب از دریای عمان است که چهار سال زمان پیش‌بینی شده است. مساله بعدی کم‌لطفی افغانستان در تامین سالانه ۷۲۰میلیون مترمکعب حقابه است که رایزنی‌های سیاسی را طلب می‌کند. در این میان، بسیاری از مردم در شهرستان دشتیاری، حاشیه شهر سراوان و نقاط مرزی با مشکل دسترسی آب بهداشتی مواجه هستند. بعضا مردم آب آشامیدنی‌شان را از محله تغذیه دام‌ها و حیوانات وحشی استفاده می‌کنند.

«صبح‌نو» وضعیت حمل‌ونقل جاده‌های کشور و ضعف‌های موجود را بررسی کرده است

نظارت «هیچ» بر حمل‌ونقل جاده‌ای

فائزه مومنی / تصادف دردناک اتوبوس خبرنگاران، سربازان معلم و واژگونی اتوبوس در جاده سلفچگان به قم که منجر به زخمی شدن ۱۶نفر شد، آن هم در مدت چهار روز سبب شد بار دیگر موضوع ایمنی جاده‌ها و اتوبوس‌ها به سوژه داغ رسانه‌ای تبدیل و افکار عمومی نیز نسبت‌به آن از گذشته حساس‌تر شو؛ موضوعی که طی سال‌های گذشته با حوادث تلخی از جمله حریق اتوبوس اسکانیا و جان باختن دردناک 44مسافر آن مورد بررسی قرار گرفته و جز حساسیت کوتاه‌مدت، منجر به خروجی ملموسی نشده است؛ به‌طوری‌که سونامی تصادف‌های جاده‌ای پرقدرت‌تر از هر زمانی بازگشته و حالا جاده‌ها و اتوبوس‌ها بیش از هر زمان دیگری جان می‌گیرند. به گفته کارشناسان، عوامل متعددی در بروز چندباره این حوادث نقش دارد؛ از فرسوده بودن شدید خودروهایی که در محورهای میان‌شهری یا درون‌شهری فعالیت می‌کنند تا نگهداشت به‌شدت ضعیف جاده‌ها، بهسازی و بازسازی آن‌ها و نظارت «هیچ» دستگاه‌های مربوطه به تردد از وضعیت رانندگان گرفته تا خودرو و شرایط جاده. درعین‌حال خلأ قانونی نیز بر همه این معضلات علاوه شده و بر تعداد ارابه‌های مرگ در جاده افزوده می‌شود اما آنطور که از اظهارنظرهای مسوولان برمی‌آید، هیچ اشکالی متوجه آن‌ها نیست و حوادث رخ‌داده کاملا طبیعی بوده است.

شماره‌های پیشین