sobhe-no.ir
1198
چهارشنبه، ۰۲ تیر ۱۴۰۰
9
گزارش «صبح نو» درباره تغییر حکم شورای شهر و رأی بر تخریب یک باغ در شمال پایتخت را بخوانید

نابودی محرمانه در دقیقه 90

اعضای شورای اسلامی دوره پنجم که همواره ادعای حفاظت از باغات شهر تهران را داشته و با ادعای تخریب باغات در دوره‌های گذشته، تنها دستاورد خود را حفظ باغات قلمداد می‌کردند، حالا پس از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و شکست سنگین لیست اصلاح‌طلبان در شهر تهران با میانگین 25هزار رأی، در اقدامی عجیب و بدون پرده‌پوشی گذشته برای حفظ منافع خود در میان شهروندان و رسیدن به این باور که دیگر جایی برای آن‌ها در پارلمان شهری نیست، رأی باغ ملکی در سال گذشته را ملغی کرده و رأی غیرباغ برای آن مصوب کرده‌اند؛ اقدامی که احتمالا در راستای جلوگیری از عسر و حرجی است که بعد از نه قاطع مردم نصیب آن‌ها خواهد شد.

منتخب مردم پایتخت برای شورای شهر در نشست خبری:

به‌دنبال شفافیت واقعی هستیم

صبح نو

منتخب مردم پایتخت برای شورای شهر در نشست خبری:

به‌دنبال شفافیت واقعی هستیم

سرلیست فهرست ائتلاف نیروهای اصولگرا برای شورای شهر تهران دیروز در نخستین نشست خبری خود پاسخگوی سوالات رسانه‌ها بود. مهدی چمران که سابقه چندین دوره حضور در شورای شهر تهران و ریاست شورای عالی استان‌ها را در کارنامه خود دارد، برای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز یکبار دیگر در صدر فهرستی قرار گرفته که متشکل از نیروهای باتجربه و نیز نیروهای جوان است که می‌توانند فرداهای بهتری برای آینده شهر رقم بزنند.
مهدی چمران روز گذشته درباره ریاست بر شورای جدید اظهار داشت که در این زمینه تابع نظر بقیه اعضا خواهد بود. وی درباره بدهی‌های شهرداری تهران نیز گفت: بدهی شهرداری تهران ۱۶هزار و نیم میلیارد تومان بود و هر ساله شهرداری به تناسب این میزان بدهی داشته که ما در دوره خود تمام آن را به وزارت کشور پرداخت کردیم. وی در ادامه افزود: اکنون شاهد این هستیم که بدهی قبلی ما افزایش یافته و علت آن را نمی‌دانیم که چرا چنین افزایش بدهی رخ داده است.
 
باید براساس قانون اقدام شود
 چمران به اظهارات امینی، نایب‌رییس فعلی شورای اسلامی شهر تهران درباره ادامه راه شورای پنجم نیز واکنش نشان داد و گفت: عدم ساختمان‌سازی کار درستی نیست. شهرفروشی در دهه‌۷۰ صورت گرفت؛ به شکلی که آمدند و گفتند هر چقدر پول بدهید به شما تراکم می فروشیم. طرح جامع شهر تهران را بعد از سال۴۹ تدوین کردند. هر شهرداری هر طور که دلش می‌خواست درخصوص این طرح عمل می‌کرد. لذا ۲۸مهندس مشاور گرفتیم و برای هر منطقه مهندس مشاوری قرار دادیم تا در فرصت کوتاهی طرح‌ها جمع‌آوری شدند و طرح جامع تهران به تصویب رسید و اکنون شاهد این هستیم که شهر تهران دارای ضوابط و قانون است و براساس آن باید اقدام شود.
وی ادامه داد: شهر فروختن و نفروختن یک شعار است. تلاش ما این بوده که در این بافت‌های فرسوده نوسازی و ساختمان‌سازی انجام شود. باید افراد را تشویق کنیم در این مناطق خانه بسازند و برای انجام این کار مقرر شد که یک ریال عوارض پرداخت نشود. حتی برای ساخت در مناطق بافت فرسوده جرایم موجود را خودمان پرداخت کردیم.
 
باید برای شهردار آینده فکر کنیم
 چمران درباره تصمیم‌گیری برای شهردار آینده تهران نیز گفت: درمورد شهردار آینده شورا و همه اعضا باید با هم تصمیم بگیرند. قطعا از این به بعد باید به این موضوع فکر کنیم. تابه‌حال به آن فکر نکردیم و دلیلی هم نداشت فکر کنیم چرا که تکلیف اعضای شورا مشخص نبود و از اسامی هم نمی‌خواستیم سوءاستفاده کنیم. چمران درخصوص اولویت پروژه‌های شهر تهران که ازسوی شورای بعدی انجام خواهد شد، گفت: قطعا پروژه‌های نیمه‌تمام باید تمام شوند و طبق برنامه‌ریزی‌ای که انجام داده‌ایم در پروژه‌های عمرانی و فرهنگی برنامه‌ریزی‌های قبلی را مرور خواهیم کرد و به‌صورت مشترک برنامه‌های جدید را به اجرا خواهیم گذاشت.
 
جای خالی دولت‌ها در حمل‌ونقل عمومی
 چمران درباره برنامه شورای ششم در حوزه شفافیت نیز گفت: آنچه قبلا در این حوزه انجام داده بودیم و آنچه در دوره پنجم به‌صورت کارآمد و موثر انجام شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و ادامه می‌یابد. البته ما به‌دنبال شفافیت واقعی هستیم. چمران درباره ارتباط خوب مدیریت شهری با دولت و حل مساله اخذ سهم دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی گفت: در عموم کشورها حمل‌و‌نقل‌های سنگین مثل مترو در اختیار دولت است و پس از ساخت به شهرداری تحویل داده می‌شود اما در کشور ما وقتی دولت می‌خواهد بودجه را تصویب کند ۴۰۰میلیارد تومان برای مترو اختصاص می‌دهد.
 این در حالی است که در سال آخر که ما در شورا حضور داشتیم، ۵۰۰۰میلیارد تومان برای مترو گذاشتیم و دولت ۴۰۰میلیارد تومان برای مترو تصویب کرد که نهایتا ۶۰درصد آن تخصیص پیدا کرد؛ به این ترتیب، دولت‌ها نه سهمیه و نه یارانه برای مترو نمی‌پردازند. 
به گفته وی، البته برای بلیت مترو یک‌سوم هزینه را دولت، یک‌سوم را شهرداری و یک‌سوم را مردم پرداخت می‌کنند. در دوره پنجم هم همکاری لازم میان دولت و شهرداری وجود نداشت. درحال‌حاضر مشکل اصلی مترو خط و ایستگاه نیست؛ چراکه این موضوع اگر دو، سه ماه دیگر ما در شورا فعالیت خود را ادامه می‌دادیم به اتمام می‌رسید. مشکل اصلی واگن است که باید با کمک دولت مشکلش حل شود.

captcha
شماره‌های پیشین